علت زیر آب رفتن شناورهای صیادی بندر دیر مشخص شد
علت زیر آب رفتن شناورهای صیادی بندر دیر مشخص شد

ندای استان:رئیس مرکز اقیانوس شناسی استان بوشهر گفت: بر اساس بررسی‌های متخصصان این مرکز، همزمانی مد کامل با ناپایداری جوی و ایجاد پدیده خیزاب سبب وقوع حادثه روز جمعه در ساحل دیر و خسارت به قایق ها و ادوات ماهیگیری صیادان این بندر شد.

به گزارش ندای استان،مریم قائمی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: هنگامی که خیزاب روی دریا شکل می گیرد و به نقاط کم عمق ساحلی می‌رسد، دیرتر شکسته می‌شود و این رخداد سبب آسیب رساندن به شناورها شده است.

وی بیان کرد: بر اساس فرضیه کارشناسان مرکز اقیانوس شناسی بوشهر، موقعیت توپوگرافی بندر دیر و نزدیکی به راس مطاف امکان تکرار چنین رخدادی را  محتمل کرده است.

قائمی توضیح داد: راس مطاف در زیر دریا حالتی پشته‌ای شکل دارد که در این منطقه عمق دریا به یکباره کاهش فاحشی پیدا کرده است و رسیدن خیزاب به این منطقه سبب افزایش ارتفاع موج می‌شود.

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی بوشهر ادامه داد: بررسی‌ها در زمینه این فرضیه ادامه دارد و در صورت اثبات آن، باید مدل سازی صورت گیرد تا بتوان اقدام لازم را برای به حداقل رساندن خسارت‌های ناشی از این پدیده انجام داد.

وی افزود: در صورت اثبات فرضیه مطرح شده و مدل‌سازی این پدیده، می‌توان سازه‌هایی ایجاد کرد یا  دست‌کم هشدارهای لازم را به صیادان داد تا از وقوع برخی از خسارت‌ها پیشگیری شود.

قائمی گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر احتمال ناپایداری‌های جوی برای روزهای شنبه و یکشنبه نیز امکان وقوع چنین رخدادی در این منطقه دور از ذهن نیست.

مد شدید دریا در ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد جمعه سبب به زیر آب رفتن و خسارت به تعدادی از شناورهای پهلو گرفته در اسکله شهرداری بندر دیر و ادوات صیادی موجود در آنها شد که با همت امدادگران جمعیت هلال احمر و مردم همه آنها از آب خارج شدند.

در نوروز سال ۱۳۹۵ طغیان شدید دریا در شهرستان دیر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب استان بوشهر صورت گرفت و موجب خسارت های جانی و مالی قابل توجهی شد.