برپایی ۲۰ نمایشگاه صنایع دستی نوروزی در استان
برپایی ۲۰ نمایشگاه صنایع دستی نوروزی در استان

ندای استان:معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر گفت: به مناسبت عید و همزمان با حضور مسافران و گردشگران نوروزی در این استان ۲۰ نمایشگاه صنایع دستی با ۱۶۸ غرفه در این استان برپا شده است.

به گزارش ندای استان،لیلا رحیمی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: به منظور رونق و افزایش فروش محصولات صنایع دستی، با همکاری شهرداری بوشهر ۱۶ غرفه عرضه صنایع دستی در نوار ساحلی بندر بوشهر و پنج غرفه در پایانه والفجر این شهر آغاز به کار کرد.

وی اظهار کرد: عمارت مبارکی، موزه مردم شناسی و اقامتگاه‌های گردشگری از دیگر مراکز عرضه هنر دست صنعتگران مرکز استان بوشهر است.

رحیمی ادامه داد: ورودی شهرستان و قلعه محمدخان میزبان غرفه‌های عرضه محصولات صنایع دستی در شهرستان دشتی و کاروانسرای مشیر در برازجان و شهرهای آبپخش و سعدآباد محل عرضه این محصولات در شهرستان دشتستان است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر اضافه کرد: با توجه به اینکه شهر آبپخش به عنوان شهر ملی حصیر در سال ۹۹ و “بحیری” شهرستان دشتی نیز  روستای ملی عبابافی در سال ۹۸ معرفی شده است همین امر موجب اشتغال گسترده بویژه برای زنان در بخش صنایع دستی و رونق اقتصادی در این مناطق بخش شده است.

وی بیان کرد: همچنین نمایشگاه‌های صنایع دستی در شهرستان‌های کنگان، دیلم، گناوه، دیر در نوار ساحلی برپا شده است.

رحیمی هدف از برپایی غرفه‌های صنایع دستی در استان بوشهر را دسترسی مسافران به تولیدات صنایع دستی این استان عنوان کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: درغرفه‌های برپا شده رشته های مزیت دار بومی صنایع دستی استان بوشهر شامل حصیربافی، زیورآلات سنتی، صنایع‌دستی دریایی، چرم دوزی، عبا بافی، بافته‌های داری (گلیم بافی)، سازهای سنتی (دمام) و صنایع دستی چوبی عرضه شده است.

به گفته رحیمی همچنین با هدف آشنایی گردشگران با شیوه کار و تولید صنایع دستی براساس سهمیه برش ملی سه کارگاه صنایع دستی شامل ۲ کارگاه حصیر بافی در شهر ملی حصیر بافی در آبپخش و کارگاه تولیدات چرم در بوشهر راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون نزدیک به ۵۰۴ میلیون تومان صنایع دستی در استان بوشهر به فروش رسیده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: سال گذشته ۱۷۰ کارت صنایع دستی به عنوان پروانه تولید انفرادی در این استان صادر و ۱۰ میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

رحیمی ادامه داد: همچنین پارسال یک میلیون و ۸۵ دلار صادرات محصولات صنایع دستی شامل ۶۲۳ میلیون و ۵۳۹ هزار دلار به صورت چمدانی  و ۴۶۲میلیون و ۵۸ هزار دلار از طریق گمرک انجام شده است.

وی یادآور شد: در نوروز جاری سعی شده است از همه فضاها، موزه‌ها، اماکن اقامتی و تفریحی برای عرضه محصولات صنایع‌دستی استفاده شود تا با بکارگیری ظرفیت‌های موجود از هنرمندان هم استانی حمایت شود