برگزاری آیین شروه خوانی و دوبیتی سرایی مشترک ایران و هند در دشتی
برگزاری آیین شروه خوانی و دوبیتی سرایی مشترک ایران و هند در دشتی

ندای استان:آیین شروه خوانی و دوبیتی سرایی در ادب پارسی بزرگداشت “فایز” روز شنبه با حضور شاعران ایران و هند در شهرستان دشتی استان بوشهر برگزار شد.

به گزارش ندای استان،در این آیین که به همت گروه بین المللی هندیران برگزار شد، علیرضا قزوه رئیس دفتر شعر و موسیقی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران  پیرامون فایز دشتی مطالی ارائه کرد و دکتر غیاث الدین، علی اصغرالحیدری، فاطمه ضرغام، مسلم اسدالله و مهدی باقرخان از هند و علی هوشمند، ایرج قنبری، علیرضا حکمتی، مصطفی محدّثی خراسانی، سید مسعود علوی و فاطمه ناظری دوبیتی خوانی کردند.

پخش شروه  با صدای پولاد اسماعیلی، علی عاشوری، سید روح الله صفوی، شهسوار گنجی، عبدالرسول حسینی، نجیم رضایی، علی ستوده، محسن سناسیری و مرحوم خدابخش کردی زاده و معرفی کتاب های فایز دشتی به کوشش “آکا صفوی و دکتر علی حسن زاده” و « شرحی بر احوال و آثار فایز دشتی » نوشته اسماعیل عظیمی قهفرخی از دیگر برنامه های این نشست بود.

همچنین گزیده ای از همایش ادبی فایز دشتی گنجینه ادب پارسی که ۱۹ اسفند ماه جاری در روستای “کردوان” زادگاه فایز دشتی برگزار شد نیز به شرکت کنندگان در این آیین گزارش شد.

محمدعلی دشتی متخلص به فایز و مشهور به فایز دشتی، شاعر دوبیتی‌سرای جنوب ایران به سال ۱۲۵۰ قمری (۱۲۱۳ خورشیدی) در کردوان عُلیا روستایی در منطقه دشتی قدیم متولد شد.

وی پس از هشتاد سال زندگی در سال ۱۳۳۰ قمری (۱۲۸۹ ش) در روستای گزدراز درگذشت و جسدش را پس از چند ماه امانت بنا به وصیت وی به شهر نجف در عراق منتقل و در آنجا دفن کردند.

فایز پس از باباطاهر همدانی، شاعر قرن پنجم، از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین دوبیتی‌سرایان ایران است.

روستای کردوان علیا زادگاه فایز دشتی با یکهزار نفر جمعیت در ۷۰ کیلومتری شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی و ۱۵۰ کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.