وزیر فرهنگ و ارشاد :فایز پدر شعر استان بوشهر است
وزیر فرهنگ و ارشاد :فایز پدر شعر استان بوشهر است

ندای استان:محمد مهدی اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت برگزاری آیین بزرگداشت فایز دشتی گفت:فایز دشتی در واقع پدر شعر استان بوشهر است زیرا همه از نظر قالب، درون مایه، زبان و بیان شعری، سخت تحت تاثیر دوبیتی های او هستند.

به گزارش ندای استان، این پیام که توسط حمید زارعی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی خوانش شده، بدین شرح است:

سرآغازی که با نام حکیم است

چو بسم الله الرحمن الرحیم است

به هفتاد و دو ملت برده حسنت

قدم از هجر تو مانند جیم است

“فایز دشتی”

در ادامه متن اسماعیلی آمده است: فرهنگ و هنر هر ملتی از آداب و منش زندگی و  پیشینه ادبی آن ملت ریشه می گیرد و منشاء الهام برای آیندگان خواهد بود. از جمله سنن و آداب که در این سرزمین در طول تاریخ به منتهای کمال و رشد رسیده و اندیشه و ذوق ایرانیان را در پهنه این سرزمین تجلی و اثر بخشیده هنر شعر است که ناشی از فرهنگ پروری و هنر دوستی مردمان این سرزمین است.

وی افزوده است: مردم ادیب و شعردوست دیار دشتی نیز  در همه آنات و  لحظات شبانه روز، با شعر و شروه مانوس اند. در لحظه های شیرین عاشقانه و در آوردگاه حزن انگیز هجران و درد و داغ فراق  در همه این لحظه‌های شروه با اشعار فایز و نظامی است که رفیق راه و هم زبان مهربان آن هاست.

در ادامه متن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان شده است: نظامی گنجوی یکی از پنج شاعر بزرگ کشورمان است که شعرهای وی در افکار مردم تأثیرگذار بوده و تأثیرگذاری از نظامی در شروه و مناجات خوانی مردم دشتی استمرار داشته است.

وی افزوده است: فایز دشتی که ۱۲۸۹ خورشیدی در روستای کردوان دشتی زاده شده دوبیتی هایش زبان حال عاشقان و دردمندان بسیاری است و در حقیقت می‌توان فایز را نماینده شعرهای فولکلور و ادبیات عوام و بومی محسوب کرد.

اسماعیلی تصریح کرده است: دوبیتی مهم‌ترین و پرکاربردترین قالب اشعار عامیانه جنوب تا نیم قرن پیش بوده است.

در ادامه متن وی آمده است: فایز با دوبیتی هایش انقلابی بر پا کرد و با درون مایه تغزلی، شاعران هم عصر و پس از خود را دنبال خود کشاند و به تعبیری باید فایز را پدر شعر استان بوشهر دانست، زیرا چنان سایه  سنگینی بر سر همه شاعران بعد از خود افکنده است که همه از نظر قالب، درون مایه، زبان و بیان شعری، سخت تحت تاثیر دوبیتی های او هستند. این تاثیر گذاری هم بر شاعران بومی و کلاسیک‌سرا و هم شاعران نوسرای معاصر دیده می‌شود.

اسماعیلی افزوده است: بزرگداشت مفاخر فرهنگی ایران اسلامی از جمله مهمترین وظایف و تکالیف دستگاه های فرهنگی جمهوری اسلامی است. این نکوداشت ها زمانی قدرت تاثیرگذاری بیشتری می‌یابد که سعی شود مخاطب اصلی این نوع مراسم نسل جوان کشور باشد.

وی عنوان کرده است: تجلیل از مفاخر، توجه و اهمیت قائل شدن برای علم، ادب، فرهنگ و هنر کشور است و در این زمینه باید از افرادی که در این راه خدمت می‌کنند قدردانی کرد.

در پایان پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: وظیفه خود می‌دانم از مردم شریف شهرستان دشتی به ویژه روستای کردوان علیا زادگاه فایز دشتی و تمامی دست‌اندرکاران این حرکت فرهنگی قدردانی کنم.
از درگاه یگانه هستی بخش مسألت دارم که این همایش چونان شعر نظامی و فایز، بر دل و جان همگی بنشیند.