سرقت، اولین جرم استان/ اظهارنظر درباره پرونده اعضای سابق شورای شهر و مضاربه صوری
سرقت، اولین جرم استان/ اظهارنظر درباره پرونده اعضای سابق شورای شهر و مضاربه صوری

ندای استان:معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر می گوید: در میان ۱۰ جرم استان، سرقت بیشترین فراوانی را دارد.

به گزارش ندای استان،الماس گشتاسبی در نشست خبری درباره سایر جرایم استان اظهار کرد: ضرب و جرح عمدی، صدمه بدنی غیرعمدی، کلاهبرداری، توهین به اشخاص، تهدید، تحصیل مال از راه نامشروع و تقلب، انتشار تهمت و نسبت های توهین آمیز، تخریب و خیانت در امانت در رتبه های بعدی از نظر جرم های استان می باشند.

نبود مرکز نگهداری معتادان متجاهر در بوشهر

گشتاسبی با بیان اینکه یکی از مشکلات مرکز استان، نداشتن مرکز ماده ۱۶ قانون موادمخدر است، تصریح کرد: این مراکز در استان ها با هزینه دولت معتادان متجاهر نگهداری و درمان می کنند. با وجود افزایش متعادان متجاهر در خیابان ها، به ایجاد چنین مرکزی در بوشهر و دشتستان نیاز داریم که باید تلاش بیشتری از سوی استانداری و بهزیستی صورت بگیرد.

به گفته وی، اکنون مرکز ماده ۱۵ نگهداری معتادان داریم که توسط بخش خصوصی اداره می شود و نمی تواند انتظاراتی که از مرکز دولتی داریم که مثلا یکسال معتاد رها شده را نگهداری و خدمات درمان و اشتغال ارائه کند.

شرط بررسی درخواست طلاق، ارجاع به مشاوره

معاون دادگستری استان با بیان اینکه اختلافات خانوادگی و خصوصا طلاق یکی از اساسی ترین ماموریت های ما در حوزه پیشگیری است، اظهار کرد: همه درخواست های طلاق باید در سامانه تصمیم بهزیستی ثبت شده و ابتدا در کارگاه مشاوره شرکت کنند که تا حدودی موثر بوده، طوری که ۱۰ درصد درخواست های طلاق استان به سازش منجر شده است.

گشتاسبی با اشاره به اینکه ضعف مهارت ارتباطی و گفتگو از دلایل اختلاف های زناشویی است،  ادامه داد: مهارت های زندگی و خانواده باید از دوران نوجوانی و قبل از ازدواج آغاز و در همه ایام زندگی وجود داشته باشد، اما وقتی به ما می رسند که اختلاف رخ داده و اگر تعداد مراکز مشاوره ما بیشتر بود، قطعا از آمار ۱۰ درصدی هم بیشتر می شدیم.

مرکز جایگزین کلانتری برای ملاقات فرزندان طلاق

وی به آسیب های وارده به فرزندان طلاق اشاره کرد و گفت: ملاقات با فرزند طلاق در کلانتری ها با آسیب های خاص خود همراه است و در بسیاری از موارد در کنار آن پرونده های دیگری مثل توهین یا شکایت از عدم اجازه ملاقات با فرزند طرفین شکل می گیرد، از این رو مرکز مهر خانواده برای این امر با همکاری بهزیستی در بوشهر و برازجان ایجاد شده است.

به گفته گشتاسبی، تلاش می شود این مرکز در سایر شهرها هم شکل بگیرد.

پرونده مضاربه صوری بوشهر در مرحله پرداخت مطالبات بدهکاران

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری بوشهر در پاسخ به سوالی پیرامون سرنوشت پرونده مضاربه صوری بوشهر اظهار داشت: من یکی از قضات رسیدگی کننده به آن بوده و به دلیل اطلاعی که دارم، اموالی که از متهم اصلی شناسایی شد، بیش از رقم طلب مردم بود که طی چند مرحله به طلبکاران پرداخت شده است. متهم نیز با وجود اینکه سکته کرده، همچنان محکومیت زندان خود را طی می کند.

لایحه ساماندهی ته لنجی در انتظار تصمیم دولت

گشتاسبی درخصوص مشکل خودروهای شوتی و ضرورت پیشگیری از تکرار حوادث ناشی از آن اظهار کرد: در سفر مهرماه رییس جمهور به استان، قرار بود طی ۲۰ روز دستورالعمل مربوط به کالای ته لنجی ساماندهی شود، ولی از آن زمان این مهم باقی مانده است.

وی ادامه داد: همه می دانند که این حجم کالای ملوانی بیش از نیاز یک شهرستان و حتی استان است و برهمین اساس مشکلاتی نظیر خودروهای شوتی برای حمل آن پیش می آید. قطعا اگر دستورالعمل مربوط به آن توسط دولت نهایی شود، مشکل کمتر خواهد شد.

رای قطعی اعضای سابق شورای شهر اطلاع رسانی می شود

معاون دادگستری استان درخصوص انتقاد پیرامون سکوت دادگستری بوشهر درباره برگزاری دادگاه اعضای متهم شورای سابق بوشهر و رسانه ای نشدن احکام آنها گفت: این موضوع را به اطلاع رییسکل دادگستری می رسانم، ولی عدم اطلاع رسانی در مراحل قبل ناشی از این بوده که رای دادگاه به قطعیت نرسیده بود. به هرحال شهر کوچک است و اینکه گفته شود فلانی به چند سال حبس محکوم شده و بعد تبرئه شود، شایسته نیست.

وی وعده داد که آرای قطعی اعضای سابق شورای شهر وقتی نهایی شود اطلاع رسانی می شود.

تخریب دوربین های جاده ای

الماس گشتاسبی یکی از مشکلات در جاده های استان را تخریب دوربین های کنترل سرعت دانست و گفت: از ۶۰ دوربین جاده ای استان، ۴۰ مورد آن تخریب شده، درحالی که قیمت هر دوربین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است و توسط افرادی صورت می گیرد که قصد جابجایی کالا به صورت خلاف دارند.

وی با بیان اینکه چند مورد تخریب کنندگان دوربین ها شناسایی و احکان سنگینی هم علیه شان صادر شده، تصریح کرد: همچنین سرعت کند شوراهای شهر و شهرداری ها در نصب دوربین های مداربسته شهر جای انتقاد دارد.

به گفته وی، این دوربین های سطح شهر، ضمن اینکه در امور امنیتی و ترافیکی کمک کننده است، برای پیشگیری از سرقت هم نقش زیادی خواهد داشت.