شکست سکوت سینمای بوشهر در هیاهوی پرواز سیمرغ
شکست سکوت سینمای بوشهر در هیاهوی پرواز سیمرغ

ندای استان:نمایش فیلم‌های سودای سیمرغ از پانزدهم بهمن با شکستن سکوت یکساله سینما آوینی بوشهر، شوق و هیاهویی دوباره در میان دوستداران هنر هفتم در این استان برانگیخته است.

به گزارش ندای استان،رفت و آمد عصرگاه‌های میدان رفاه بوشهر در روزهای اخیر رنگ و بوی سینما دارد و سیمرغ طلایی فجر بر سردر سینمایی که در نزدیک به یکسال اخیر تعطیل بوده است نگاه هر رهگذری به خود جلب می‌کند.

امسال نیز به رسم بهمن‌های سینماییِ هر سال، یک سینمای بوشهر میزبان فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر است و نمایش ۱۶ فیلم خائن کشی (اثر مسعود کیمیایی)، لایه های دروغ (رامین سهراب)، ملاقات خصوصی (امید شمس)، ماهان (حمید شاه حاتمی)، مرد بازنده ( محمد حسین مهدویان)، هناس (حسین دارابی)، بدون قرار قبلی (بهروز شعیبی)، بیرو (مرتضی علی عباس میرزایی)، شب طلایی (یوسف حاتمی)، موقعیت مهدی (هادی حجازی فر)، شادروان (حسین نمازی)، شهرک (علی اصغر حضرتی)، نمور(داوود بیدل)، علفزار(کاظم دانشی)، دسته دختران (منیر قیدی) و ضد (امیرعباس ربیعی) از روز جمعه بر روی پرده سینمای آوینی آغاز شده و در ۲۴ نوبت تا جمعه آینده ادامه دارد.

جمعیتی که ساعت ۱۷ روز شنبه برای “ملاقات خصوصی” به خیابان شهید ماهینی آمده بود شاهدی بر این مدعا است که سیمرغ فجر با خود گرمای دوباره‌ای به فضای هنری بوشهر آورده است زیرا سینماهای این شهر در یکسال گذشته چنین جمعیتی را به ندرت در برابر پرده‌های نقره‌ای خود دیده بود.

به گفته معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اینکه یکسال گذشته ۴۱ فیلم در سینما بهمن بوشهر اکران شد اما نگرانی عمومی از حضور در فضای سربسته سالن‌های سینما و ترس از ابتلا به بیماری سبب شد تا شاهد استقبال بسیار اندک شهروندان باشیم.

محمدحسین زندویان گفت: در همه روزهای فعالیت سینما در یکسال اخیر، بسیاری از سانس‌ها یا اصلا فروش نمی‌رفت یا تعداد تماشاچی‌ها در هر نوبت به شمار انگشتان دو دست نیز نمی‌رسید.

اما از روز جمعه با بازگشت سیمرغ پای هنر دوستان نیز دوباره به سالن سینما باز شده است تا جایی که به گفته زندویان تا کنون دست‌کم یک تا ۲ سوم از ظرفیت ۲۷۰ نفری (۵۰ درصد ظرفیت سالن) در سانس‌های نمایش داده شده، پر بوده است.

زندویان با بیان اینکه بلیت فروشی برای فیلم‌های باقی‌مانده همچنان ادامه دارد، گفت:  تا کنون فیلم ملاقات خصوصی در هر ۲ سانس نمایش داده شده مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

همچنین معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر معتقد است که واکسیناسیون کرونا سبب شده است تا جشنواره نسبت به دوره پیش با استقبال بیشتری از سوی بوشهری‌ها همراه باشد، او بیان کرد: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که سانس‌های ساعت ۱۷ نسبت به نوبت‌های ۱۹ و ۲۱ تماشاچی‌های کمتری داشته است اما امسال این سانس فروش خوبی داشته است و به جرات می‌توان گفت استقبال از جشنواره امسال افزایش داشته است.

شکست سکوت سینمای بوشهر در هیاهوی پرواز سیمرغ

جو متفاوت جشنواره برای دوستداران هنر هفتم

در همه گفت‌وگوهایی که با تماشاگران پس از “ملاقات خصوصی” و پیش از “ماهان” در سانس‌های پنج و هفت عصر شنبه داشتیم، “حال و هوا”ی جشنواره فجر به عنوان عنصری پررنگ خودنمایی می‌کرد.

پردیس حسینی که به گفته خود از شیفتگان هنر هفتم است، از اکران فیلم‌های جشنواره فجر در بوشهر ابراز خرسندی کرد و گفت: عاشقان سینما بخوبی از این فرصت استفاده می‌کنند.

او  ادامه داد: جشنواره فجر بهار دوستداران سینما است، من در یکسال اخیر نیز برای تماشای چند اثر به سینما رفتم اما فضای جشنواره فجر متفاوت است.

علیه امیری نیز که با جمع سه نفری دوستانه به تماشای این فیلم آمده بود نیز به همین تفاوت فضای جشنواره فجر اشاره  و اذعان کرد: در یکسال گذشته به سینما نرفته بودم اما حال و هوای جشنواره فجر ما را به سینما می‌کشاند.

این دختر بوشهری اضافه کرد: اکران جدیدترین ساخته‌های سینمایی در مدت چند روز و بهای مناسب‌تر بلیت آن نیز سبب شد تا از این فرصت استفاده کنیم و قرار است با دوستانم برای تماشای چند فیلم دیگر نیز بیاییم.

اکران فیلم‌های جشنواره فجر هنرمندان شهر را دور هم جمع کرده است؛ این یکی از رهاوردهای سودای سیمرغ برای فعالان و علاقه‌مندان هنر هفتم است که علی عالیشاهی بازیگر جوان تئاتر به آن اشاره کرد.

این هنرآموز سینما و تئاتر و از طرفداران پر و پا قرص این هنر که برای اکران “ماهان” منتظر بود، به خبرنگار ایرنا گفت: فضای هنری که به دنبال آغاز جشنواره فجر در بوشهر حاکم است، سبب شده تا هنرمندان و فعالان این هنر پس از یکسال دوری بتوانند در سالن سینما با یکدیگر دیدار کنند و به تعبیری فعالان این عرصه را دور هم جمع کرده است.

عالیشاهی همچنین از فرصت مغتنمی سخن گفت که  جشنواره برای تماشای فیلم‌های سودای سیمرغ در کنار فعالان این عرصه در اختیار جوانانی چون او قرار داده است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این ارتباط گفت: علاوه بر بلیت فروشی، در هر سانس شماری از فعالان و پیشکسوتان سینما و تئاتر در استان بوشهر نیز به عنوان میهمان جشنواره دعوت شده‌اند.

رعایت شیونامه های کرونایی در سینما آوینی بوشهر

جشنواره فجر در این روزها تا اندازه‌ای رونقی که کرونا از سالن‌های سینمای بوشهر ستانده بود را بازگردانده است و سودای سیمرغ سکوت سینمایی بوشهر را شکسته است.

با این حال آنچه از شواهد بر می‌آمد، کرونا در سینما آوینی فراموش نشده بود، بر اساس مشاهده‌های خبرنگار ایرنا، همگان پیش از ورود به لابی ماسک زده بودند و ظرفیت ۵۵۰ نفری سالن این اجازه را داده‌ بود که فاصله فیزیکی میان تماشاچیان به خوبی رعایت شود تا علاقه‌مندان در فضایی ایمن به تماشای یکی از تازه‌های هنر سینما بنشینند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و دبیر جشنواره فجر در بوشهر نیز ضمن تاکید بررعایت دقیق همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم، تاکید کرد: در طی برگزاری جشنواره نظارت دقیقی بر رعایت این شیوه‌نامه‌ها صورت می‌گیرد و از هرگونه ازدحام جمعیت جلوگیری می‌شود.

عبدالرحیم افروغ به انجام واکسیناسیون گسترده در استان بوشهر اشاره و ابراز امیدواری کرد: این رویداد هنری در ادامه نیز به نحو مطلوب و شایسته‌ای در بوشهر برگزار شود.

شکست سکوت سینمای بوشهر در هیاهوی پرواز سیمرغ

تا کنون فیلم‌های خائن کشی، لایه‌های دروغ، ملاقات خصوصی، ماهان، مرد بازنده و هناس اکران شده و فیلم‌های بدون قرار قبلی، بیرو، شب طلایی، موقعیت مهدی، شادروان، نمور، شهرک، علفزار، دسته دختران و ضد تا روز جمعه در سه نوبت ۱۷، ۱۹ و ۲۱ به روی پرده می‌روند. بلیت‌های جشنواره تنها به صورت اینترنتی از طریق سامانه سمفا و با همکاری سایت های فروش اینترنتی irantic.com  ،cinematichet.org  و gisheh.ir به فروش می‌رسد.

مورد اقبال قرار گرفتن فیلم‌های جشنواره فجر می‌تواند نوید بخش تداوم این استقبال عمومی در اکران‌های آینده باشد تا در صورت فروکش کردن شعله کرونا، سالن‌های سینماها در همه روزهای سال میزبان تراکم جمعیت علاقه‌مند باشد.