۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داریم
۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داریم

ندای استان:ملکی زاده از استاندار بوشهر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست نگاه ویژه ای به حوزه سلامت داشته باشند و در صورت ادامه این بدهی ها شرایط فاجعه بار و خطرناکی در پیش خواهد بود.

به گزارش ندای استان،حسن ملکی زاده روز یکشنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا استان بوشهر گفت: این مرکز آموزشی، بهداشتی و درمانی در شرایط حساس کنونی که با موج ششم شیوع ویروس کرونا روبرو هستیم ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف بدهی دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: بخش قابل توجهی از این بدهی مربوط به مطالبات همکارانی است که امروز در میدان مبارزه با این ویروس قرار دارند و اگر فکری برای معیشت آنها نشود معلوم نیست میزان موفقیت استان در مقابله با موج جدید این ویروس چقدر باشد.

وی اضافه کرد: این درحالی است که استان بوشهر در زمینه تامین کیت‌های آزمایشگاهی، تامین لوازم اولیه و حوزه درمان با مشکلات متعددی روبرو است.

ملکی زاده از استاندار بوشهر و وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی خواست نگاه ویژه ای به حوزه سلامت داشته باشند و در صورت ادامه این بدهی ها شرایط فاجعه بار و خطرناکی در پیش خواهد بود.

وی تاکید کرد: نیروهای بهداشت و درمان بدون سلاح که همان لباس‌های حفاظتی، ماسک و تجهیزات اولیه است نمی توانند به بیماران خدمات ارائه کنند و برای تامین این آنها  نیاز به مشارکت همه دستگاه‌های اجراییاست تا بتوانیم مجموعه سلامت را سرپا نگه داریم.

ملکی زاده برضرورت انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان تنها سلاح برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تاکید کرد.

وی اضافه کرد: سرایت سویه اُمیکرون بسیار زیاد است و مردم نباید تصور کنند ابتلا به این ویروس تنها در حد یک سرماخوردگی ساده و معمولی است چون شرایط و مقاومت افراد با بیماری‌های خاص و مزمن در مقابل این بیماری یکسان نیست و تجربه نشان داده این افراد در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر  اظهار کرد: براساس نظر تخصصی با توجه به اینکه در این سویه جدید کودکان بیشتر در معرض ابتلا و انتقال ویروس هستند، تعطیلی کلاس‌ها درس حضوری در مقطع ابتدایی ضروری است.

ملکی زاده با اشاره به شلوغی اورژانس‌های بیمارستان‌ها گفت: همچنین ایجاد اورژانس‌های سرپایی بیماران حاد تنفسی در بیمارستان‌ها لازم است زیرا با توجه به روند افزایش بستری‌ها باید به سمت بستری سرپایی که بیمار دارو  را دریافت و مرخص می شود، حرکت کنیم.

وی یادآور شد: در زمان حاضر با توجه به روند افزایشی گسترش ویروس همه بیمارستان‌های دانشگاهی و غیر دانشگاهی استان بوشهر به حالت آماده باش درآمده و آمادگی پذیرش بیماران را دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در آخرین پیک ویروس کرونا ۸۰۰ تخت بیمارستانی برای پذیرش بیماران مبتلا به این ویروس در نظر گرفته شد و امیدواریم در این پیک به بیش از این آمار نرسیم چون ظرفیت بیمارستان‌های این استان بسیار محدود است.

وی با اشاره به اینکه در آستانه برگزاری جشن‌های دهه فجر قرار داریم افزود: با توجه به شرایط شیوع ویروس این جشن‌ها و مراسم‌ باید براساس پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از مجموعه کل بدهی اعلام شده این دانشگاه، ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیارد تومان مربوط به دارو و تجهیزات پزشکی است که باید در این  زمینه اقدام شود.

دکتر یحیی رضایی افزود: به دنبال روند افزایشی شیوع ویروس کرونا میزان تقاضا و مصرف دارو و تجهیزات پزشکی نیز افزایش می‌یابد که مسئولان باید تا قبل از اینکه دارو به صورت سهمیه ای درآید با تخصیص حداقل ۱۰ میلیارد تومان نسب به تامین داروی مورد نیاز اقدام شود.