چالش کمبود پزشک در بوشهر/ برخی ‌بیمار‌ان باید ماه‌ها در صف انتظار بمانند
چالش کمبود پزشک در بوشهر/ برخی ‌بیمار‌ان باید ماه‌ها در صف انتظار بمانند

ندای استان: رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برای هر ۲ هزار نفر جمعیت استان یک پزشک عمومی و یک پزشک متخصص فعالیت می‌کند.

به گزارش ندای استان،کمبود پزشک در مناطق محروم کشور درد کهنه‌ای است که هر ازگاهی سر تیتر رسانه‌ها می‌شود، اما تاکنون تدبیری برای حل این مشکل در کشور اندیشیده نشده است، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی باید در سراسر کشور به‌صورت عادلانه باشد، اما نظام سلامت امروز با این چالش دست و پنجه نرم می‌کند و این معضل در استان‌های محروم نمود بیش‌تری دارد.

اعتراض به کمبود پزشک تنها مختص مناطق محروم و روستایی نیست و حتی در شهرهای بزرگ و مرکز شهرستان‌ها نیز مشکل کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص نیز وجود دارد، دسترسی به پزشک یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در روند درمان بیماران است، اگر بیمار در لحظات اولیه خدمات درمانی را به نحو احسن دریافت کند در تسریع در روند درمان بیماری او نیز موثر است.

بسیاری از بیماران برای دسترسی به پزشک متخصص و فوق تخصص برای درمان برخی از بیماری‌ها باید ماه‌ها در صف انتظار بمانند و این تاخیر در دسترسی به پزشک می‌تواند مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد کند و شاید زمان طلایی برای درمان بیمار نیز از دست برود.کمبود پزشک عمومی نیز در بسیاری از روستاها و مناطق صعب‎‌العبور وجود دارد، بسیاری از پزشکان حاضر به خدمت در این مناطق نیستند و بیماران برای دسترسی به پزشک باید مسیر طولانی را طی کنند و گاهی نیز مشاهده می‌شود در صورت وخامت حال بیمار، فرد با بالگرد به مرکز استان اعزام می‌شود.

مطابق قانون ۳۰ درصد از ظرفیت جذب آزمون عمومی و آزمون دستیاری دانشگاه های علوم پزشکی باید به مناطق محروم اختصاص یابد اما این قانون تا کنون بدرستی اجرا نشده است و اکنون کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به موضوع کمبود پزشک ورود پیدا کرده تا قانون اجرا شود.

یکی از اهداف کلان نظام، ایجاد عدالت در تمامی ابعاد آن است و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، یکی از اهرم‌های ایجاد عدالت در حوزه سلامت است.شاید از خاطر نبرده باشیم که در دوران قبل از انقلاب، شاهد حضور پزشکان هندی، فلیپینی، مالزیایی و…، کشورمان بودیم و این پزشکان اغلب در مناطق کمتر برخوردار حاضر بودند. در حالی که پزشکان حاذق ایرانی در پایتخت و کلانشهرها طبابت می‌کردند.حالا با گذشت بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، عدم توازن در دسترسی به پزشک متخصص و فوق تخصص، یکی از چالش‌های نظام سلامت کشور است‌.

سعید کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر نسبت پزشکان به جمعیت استان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: یک‌هزار و ۲۱۶ پزشک در بخش‌های عمومی، متخصص، داروساز، دندان‌پزشکی، فوق تخصص فعالیت می‌کنند که ۵۴۳ پزشک وابسته به دانشگاه علوم پزشکی نیستند.

وی با بیان اینکه ۶۷۳ پزشک به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر وابسته هستند تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در هر ۲ هزار نفر جمعیت استان بوشهر یک پزشک عمومی و یک پزشک متخصص فعالیت می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تعداد دندان‌پزشک در استان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: به ازای هر ۳ هزار نفر جمعیت استان بوشهر یک دندان‌پزشک وجود دارد و طبق برنامه‌ریزی باید تعداد پزشکان بیشتر این تعداد باشد.

کشمیری با بیان اینکه پیش‌بینی شده بود که برای هر یک هزار نفر جمعیت یک پزشک در استان بوشهر فعالیت کند خاطر نشان کرد: ۱۳۱ داروخانه، ۸۴ آزمایشگاه، ۱۰۰ مرکز توان‌بخشی، ۵۰ مرکز تصویربرداری و ۶۹ درمانگاه در استان فعال است.

وی تعداد مطب‌های پزشکان استان بوشهر را ۶۲۶ مطب دانست و گفت: ۱۵۶ مطب پزشک عمومی و ۲۱۶ مطب پزشک تخصصی و ۳۰ فوق تخصص در استان فعال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به فعالیت ۱۹۳ دندان‌پزشک عمومی بیان کرد: ۳۱ دندان‌پزشک متخصص در استان بوشهر فعالیت می‌کند.