بدهی‌ها هر روز بیشتر و بیمارستان‌های بوشهر فقیرتر می‌شوند
بدهی‌ها هر روز بیشتر و بیمارستان‌های بوشهر فقیرتر می‌شوند

ندای استان:معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در همین حال هزینه‌ها نیز بسیار بالا رفته و تعرفه‌ها متناسب با هزینه‌ها تغییر نکرده است به همین علت، بیمارستان‌ها روز به روز فقیر و فقیرتر می‌شوند.

به گزارش ندای استان،چند روز پیش بود که خبر بدهی ۲۷ میلیارد تومانی بیمارستان امام خمینی کنگان خبرساز شد. خبری که رئیس شورای اسلامی شهرستان کنگان آن را مطرح و درخواست کرد به داد این مرکز درمانی برسند که قطب درمان جنوب استان است.

از معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر وضعیت این بیمارستان را جویا شدیم و البته متوجه شدیم همه بیمارستان‌ها با بدهی‌های فراوان رو به رو هستند.

جعفر زارعی‌زاده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: یکی از مشکلات همه بیمارستان‌های دولتی از جمله بیمارستان امام خمینی کنگان متناسب نبودن هزینه‌ها و درآمد‌ها است؛ مشکلی که باعث شده بیمارستان‌ها در استان ما و همه نقاط کشور با بدهی فراوانی رو به رو شوند.

او ادامه داد: هزینه‌ای که بیمارستان باید برای خرید تجهیزات و نیاز‌های روزمره بپردازد با تعرفه‌ای که از وزارتخانه به آن تعلق می‌گیرد و دریافتی از بیمه‌ها تناسب ندارد. گاه بیمارستان‌ها ۳ تا ۴ برابر درآمدشان هزینه می‌کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در همین حال هزینه‌ها نیز بسیار بالا رفته و تعرفه‌ها متناسب با هزینه‌ها تغییر نکرده است به همین علت، بیمارستان‌ها روز به روز فقیر و فقیرتر می‌شوند.

زارعی‌زاده عنوان کرد: چندین سال است که موضوع استقلال بیمارستان‌ها مطرح شده و این مراکز درمانی باید خودشان دخل و خرجشان را جور کنند. از یک سو بحث حقوق و مزایای کارکنان است از یک سو هزینه‌های عمرانی و تجهیزاتی و از سوی دیگر هزینه‌های روزمره که تطابق دادن این‌ها با درآمد‌ها کار بسیار دشواری است.

او با اشاره به اینکه در زمان حاضر بیشترین بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های دارویی است، گفت: کار به جایی رسیده که برخی شرکت‌های دارویی نام بعضی بیمارستان‌ها را در فهرست سیاه خود قرار داده‌اند و به آن‌ها دارو نمی‌دهند.

هزینه‌های گزافی که کرونا روی دست بیمارستان‌ها گذاشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهربدون اشاره به رقم هزینه‌هایی که کرونا روی دست نظام درمان گذاشته آن را بسیار گزاف خواند و بیان کرد: در موضوع کووید ۱۹، در کنار هزینه‌های معمول، باید اعتبار فراوانی برای تهیه وسایل حفاظتی ویژه کارکنان صرف می‌شد، همچنین نیاز بود تجهیزاتی مانند اکسیژن‌ساز خریده شود که هزینه فوق‌العاده‌ای روی دستمان گذاشت.

زارعی‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر خرید دارو‌های گران کرونا بر عهده بیمارستان بود و اوایل شیوع این بیماری، تعرفه بیمه‌ها برای پرداخت هزینه‌ها مشخص نبود که باعث شد برخی هزینه‌ها به بیمارستان برنگردد.

او افزود: همچنین درزمان شیوع کووید ۱۹، فعالیت‌های بیمارستان به سمت درمان مبتلایان این بیماری رفت و عمل‌های جراحی غیرضروری ممنوع شد به طوری که اتاق‌های عمل به حالت نیمه‌تعطیل درآمد و درآمد بیمارستان‌ها از این منبع هم بسیار کم شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهربخشی از مشکلات بیمارستان‌ها را تامین حقوق نیرو‌ها عنوان کرد و گفت: برخی نیرو‌های بیمارستانی نیرو‌های قراردادی ۸۹ روزه هستند که از یک سو بیمارستان به آن‌ها نیاز دارد، از سوی دیگر برای پرداخت حقوقشان با مشکل روبه‌روست. مجوزاستخدام هم نیست که این نیرو‌ها تکلیفشان مشخص شود.

بی‌پولی و کمبود متخصص در بیمارستان‌ها

زارعی‌زاده بیان کرد: کمی درآمد بیمارستان‌ها باعث شده که برای حضور پزشکان متخصص هم دچار مشکل شوند. با توجه به شرایط اقلیمی، پزشکان متخصصی که به استان بوشهر می‌آیند کمتر در این استان می‌مانند و ادامه حضورشان مستلزم پرداخت هزینه‌هایی است که بیمارستان‌ها از عهده‌اش بر نمی‌آیند به همین علت با کمبود نیروی متخصص رو به رو هستیم. البته درزمان گسترش کرونا بیمارستان‌ها مجبور شدند با صرف هزینه پزشکان متخصص مورد نیاز را به کار گیرند.

او عنوان کرد: این بدهی‌ها قطره قطره جمع می‌شود تا به مبالغ هنگفتی می‌رسد که تامین آن‌ها به این راحتی امکان‌پذیرنیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با وزارت‌خانه، استانداری و سازمان برنامه و بودجه مکاتبه کرده و پیگیراست که این مراجه به کمک بیمارستان‌ها بیایند، زیرا باید به مردم خدمات ارائه داد.

زارعی‌زاده گفت: خیران و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استان به کمک نظام درمانی آمده‌اند و برای خرید تجهیزات به ویژه وسایل مورد نیاز برای درمان کرونا کمک کرده‌اند، اما تسویه حساب بیمارستان‌ها با طلبکارانشان از دست خیران برنمی‌آید.