فرهاد قرار نیست همیشه کوهکن باشد
فرهاد قرار نیست همیشه کوهکن باشد

ندای استان: فرهاد قصه ما برای رفتن به مدرسه مسیر ۸ کیلومتری را با الاغ طی می‌کند تا خود را به رفقای هم مدرسه‌ای و هم بازی‌های خردسالش برساند.

به گزارش ندای استان،عده‌ای برای رسیدن به موفقیت معتقدند پله‌ها را یکی یکی باید بالا رفت، عده‌ای دیگر به‌دنبال آسانسوری هستند تا ره صد ساله را یک شبه بروند. اما اینجا در روستای کوهستانی کوهچر شهرستان جم استان بوشهر، فرهاد قصه ما برای رفتن به مدرسه مسیر ۸ کیلومتری را با الاغ طی می‌کند تا خود را به رفقای هم مدرسه‌ای و هم بازی‌های خردسالش برساند.

چندی پیش تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد، فرهاد قرار نیست همیشه کوهکن باشد و به دنبال شیرین دختری با چنان وصف، فرهاد کوچک قصه ما، بزرگ‌مرد و عاشقی‌ست که روزانه مسیر پر پیچ و خم و کوهستانی از چادرهایشان تا مدرسه را با الاغ طی می‌کند تا به مدرسه برسد.

این دانش‌آموز مستعد کلاس چهارم ابتدایی چهارمین سالی‌ست که این مسیر را با الاغ می‌رود، از کوهستان‌های روستای کوهچِر که در قسمت غربی پالایشگاه فجر جم قرار دارد حرکت می‌کند تا خود را به دبستان شهید رستمی برساند.

به گزارش ایسنا، خانواده آقا فرهاد از عشایر کوچ‌رو هستند و نیمه دوم سال را در کوهستان زندگی و روزگار را در «یورت» سپری می‌کنند (چادرهایی که به عنوان خانه استفاده می‌شود و در مواقع لزوم جمع می‌شوند).

دوست دارم در آینده پلیس شوم

فرهاد عبدالهی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یک خانه در روستا داریم و یک خانه در کوهستان، اظهار می‌کند: چون پدرم دامدار است برای اینکه در فصل پاییز و زمستان حیوانات می‌توانند از مراتع تغذیه کنند، پاییز و زمستان را در خانه کوهستانی که در واقع چادرهای‌مان است و تابستان‌ها را در خانه روستا زندگی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه خانه کوهستانی‌مان مسیر ماشین رو ندارد و تنها با «مال» می‌توانیم رفت و آمد کنیم، ادامه می‌دهد: از کلاس دوم ابتدایی مسیر خانه تا مدرسه را با الاغ می‌روم، قبل‌تر یک الاغ دیگر داشتم اما چون پیر بود آن را فروخته و جدید خریدم.

این دانش‌آموز کلاس چهارمی با بیان اینکه ۱۰ خواهر و ۵ برادر دارم، تصریح می‌کند: همه خواهر و برادرانم در شهر زندگی می‌کنند تنها یکی از خواهرانم به نام فریبا پیش ما زندگی می‌کند، او ۱۵ سال دارد و تاکلاس ششم بیشتر درس نخوانده است.

فرهاد قصه ما با اشاره به اینکه یکبار در مسیر از الاغ افتادم و کمی دستانم زخمی شد اما مشکل خاصی نبود، اضافه می‌کند: از خانه تا مدرسه یک ساعت و ۳۰ دقیقه در مسیر هستم به همین علت ساعت شش و ۱۰ دقیقه از خانه راه می‌افتم و ساعت هفت و ۴۰ دقیقه به مدرسه می‌رسم، الاغم را به درختی بیرون از مدرسه می‌بندم و وارد مدرسه می‌شوم.

وی بابیان اینکه تا کنون همه نمراتم «خیلی خوب» بوده است، افزود: چون تعداد دانش‌آموزان مدرسه‌مان کم است در روزهای کرونایی مدرسه‌مان حضوری برگزار می‌شد به همین علت گوشی و تبلتی ندارم.

این دانش‌آموز روستای کوهچِر با بیان اینکه دوست دارم در آینده پلیس شوم، خاطر نشان می‌کند: مدرسه و کلاسمان را دوست دارم، ویدئو پرژکتور هم داریم اما کامپیوتر وجود ندارد که بتوانیم از آن استفاده کنیم.

دو سال بود می‌خواستم از فرهاد عبدالهی عکس بگیرم

به گزارش ایسنا، این روزها آقای بهنام رجایی نسب که وظیفه مدیریت و تدریس همزمان را برعهده دارد، به علت شکستگی پا امکان حضور در مدرسه را ندارند و در غیاب این معلم، آقای نصیری راهبر آموزشی و تربیتی شهرستان جم (معلم راهنمای قدیم) با دل و جان به کار در مدرسه شهید رستمی مشغول‌ است.

علی نصیری که خود کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دارد با سابقه ۳۱ سال خدمت، سالیان زیادی را در دوره ابتدایی کارکرده است ، این روزها با تمام وجود برای پر کردن جای معلم تلاش می‌کند.

وی که خود تصاویر فرهاد را گرفته و منتشر کرده است در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه فرهاد عبدالهی دانش‌آموزان مستعد و ممتاز مدرسه شهید رستمی است،  اظهار می‌کند: در مدت ۲ سال که راهبر آموزشی در این منطقه رفت‌وآمد می‌کردم متوجه شدم که فرهاد عبدالهی مسیر خانه تا مدرسه را با الاغ می‌رود، برایم جالب بود از این رو دوست داشتم از او عکسی بگیرم تا بلاخره چند روز پیش شرایط فراهم شد.

راهبر آموزشی و تربیتی شهرستان جم اضافه می‌کند: عکس را در گروه راهبران استان بوشهر منتشر کردم و با استقبال همکاران روبه‌رو شدم.

نصیری عنوان می‌کند: تعداد ۷ دانش‌آموز( ۶ پسر و یک دختر ) مدیر آموزگار است در این مدرسه تمام پایه تحصیل می‌کنند.

به گزارش ایسنا، فاصله شهرستان جم تا روستای کوهچر حدود ۳۰ کیلومتر است که از روستای آبگرمک با مسیری پرپیچ و خم و کوهستانی می‌گذرد.