رضایت نمایندگان بوشهر به آب‌نبات‌های نفتی !
رضایت نمایندگان بوشهر به آب‌نبات‌های نفتی !

ندای استان:از مهم‌ترین مشکلات مسؤولین نبود همبستگی بین نمایندگان در مقابل نفتی‌هاست و این ضعف باعث شده نفتی‌ها از این موضوع سوء استفاده و حقوق بوشهری‌ها را تضییع کنند.

به گزارش ندای استان،پایتخت انرژی کشور، تولیدکننده ۵۰ درصد گاز کشور، تولیدکننده ۵۰ درصد محصولات پتروشیمی، مبدأ صادرات نفت خام و ده‌ها عناوین دیگری از این‌ دست مانند برچسب روی پیشانی استان بوشهر خورده است. برچسب‌هایی که شاید اگر فقط یک مورد از آن‌ها در استانی‌های مرکزی کشور بود وضعیت آن استان تاکنون دگرگون‌ شده بود. نمونه آن اصفهان است که به مدد دو کارخانه صنعتی به یکی از پیشرفته‌ترین استان‌های کشور تبدیل شده است.

مدیرهای پروازی و تهران نشین، جاده‌های اختصاصی، شهرک‌های اختصاصی، آلودگی‌های محیط‌زیستی، گرانی زمین، کمیابی زمین و ملک، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و شلوغی از جمله فواید و دستاوردهای حضور صنعت نفت و پتروشیمی در استان برای مردم بوده است!

تجربه ثابت کرده که نفتی‌ها در هر دولتی دلسوز مردم نبوده‌اند و اتفاقاً هر زمان که مسؤولان استان بیشتر عقب‌نشینی داشته‌اند، تبعیض بیشتری به مردم روا داشته شده است. اکنون‌که دولت جدید مستقر شده و همه نمایندگان استان نیز همسو با نظرات و خط و مشی دولت فعلی‌اند مردم انتظار بیشتری از آن‌ها دارند. چنان‌که همه نمایندگان در وعده‌های خود و سخنرانی‌هایشان برعدم انتفاع استان بوشهر از مجموعه‌های نفتی صحه گذاشته‌اند.

تقریباً همه مردم و رسانه‌ها به این مسائل واقف‌اند و مسؤولان و نمایندگان همیشه آن را بیان داشته‌اند، اما آیا حرف زدن تنها وظیفه نمایندگان است؟! پس تفاوت یک نماینده مجلس با مردم چیست؟ یعنی تنها ابزار فشار یک نماینده مصاحبه و ایراد سخنرانی است؟

یکی از توجیه‌های نمایندگان در سال گذشته همسو نبودن مجموعه دولت با آن‌ها بود اما اکنون‌که دولت نیز همسو بوده دیگر چه بهانه‌ای برای ادامه تبعیض نفت به مردم وجود دارد؟

از مهم‌ترین مشکلات مسؤولین نبود همبستگی بین نمایندگان در مقابل نفتی‌هاست و این ضعف باعث شده نفتی‌ها از این موضوع سوء استفاده و حقوق بوشهری‌ها را تضییع کنند. اگر این روند ادامه پیدا کند کم‌کم از نمایندگان استان هم بوی ناامیدی به مشام خواهد رسید.

تثبیت تخت پادشاهی‌ نفتی‌ها در سایه اختلافات نمایندگان

نمایندگانی که قرار بود پرچم مطالبه‌گری حق پایمال‌شده مردم را افراشته کنند و اصلی‌ترین دلیل اعتماد مردم به آن‌ها سلامت اقتصادی آن‌ها بود و انتظار می‌رفت این سلامتی گره‌گشای مشکلات دیگر باشد. ولی هنوز خبر خوشی به استان مخابره نشده و نفتی‌ها نیز هنوز از اختلافات نماینده‌ها با یکدیگر برای تثبیت تخت پادشاهی‌شان نهایت بهره را می‌برند!

اهمال و عقب‌نشینی نمایندگان باعث شده با وجود اینکه ابتدا با آتشی تند وارد ساختمان بهارستان شدند اکنون به آب‌نبات‌های نفتی راضی شوند و با تخصیص مبالغ بی‌ارزش چند میلیاردی به دنبال رپورتاژ رسانه‌ای برای حوزه‌های انتخابیه خودشان باشند.

درخواست‌های کوچکی که از بدیهیات و مسؤولیت‌های اولیه دولت بوده و نمایندگان نیز به‌جای پیگیری برای جذب پروژه‌های بزرگ و تخصیص ثروت مردم استان بوشهر به خودشان به ثمن بخس راضی می‌شوند.

کیست که نداند مبالغی مانند ۶۰ میلیارد و ۷۰ میلیارد تومان در مقابل سرمایه‌ای که از استان خارج می‌شود و آسیبی که نفت به بوشهر و مردمش وارد کرده و چه خانواده‌هایی که از این آسیب‌ها داغ‌ دیده‌اند، «تقریباً هیچ» محسوب می‌شود.

برای اینکه بیشتر با جفای نفت به استان و سکوت و ضعف مسؤولان استان بوشهر روبرو شوید، شاید بد نباشد مروری بر دستاوردهای سفر وزیر نفت به همراه هیئت دولت به استان و مقایسه آن با سفر دولت به فارس داشته باشیم.

بوشهر دارای بالاترین اختصاص اعتبار به مسؤولیت‌های اجتماعی! / در مجموع ۷۰۰ میلیارد تومان برای ۳۶۰ پروژه
در جریان سفر وزیر نفت به استان و حضور در شهرستان جم، بابک دارابی، مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز در این جلسه مدعی شد: عمل به مسؤولیت اجتماعی از اولویت‌های نخست وزارت نفت است و خوشبختانه در منطقه پارس و در استان بوشهر تقریباً بالاترین اختصاص اعتبار به مسؤولیت‌های اجتماعی انجام شده است.

وزیر نفت نیز در شورای اداری استان بوشهر به ریاست رئیس‌جمهور بیان کرد: در حوزه مسؤولیت اجتماعی اتفاقات خوبی روی‌داده است که بی‌نظیر است. ۳۶۰ پروژه در بخش آموزشی، بیمارستانی، رفاهی و راه با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان طی امسال و نیمه اول سال آینده اجرا می‌شود.

البته مشخص نیست چقدر از این تخصیص عملیاتی شود و حتی برخی اخبار حکایت از این دارند که نفتی‌ها در بودجه استان با سرپوش گذاشتن بر اهمال‌کاری خود هزینه‌هایی را که موظف به پرداخت آن هستند را به‌طور چهارساله می‌بینند و ارقام تخصیص داده‌ شده از گذشته در گزارش‌های بعدی خود تکرار می‌کنند. در واقع در مجموع یک دوره چهار ساله اعتبار جدیدی به استان داده نمی‌شود و فقط ادامه تخصیص‌های قبلی عملیاتی می‌شود.

شاید تنها وعده‌ای که می‌توان کمی به آن امیدوار بود عقد قرارداد با سازمان فنی حرفه‌ای استان برای آموزش نیروهای بومی هست که البته جزئیات آن مشخص نیست و در گذشته نیز این وعده توسط مسؤولان پیشین داده‌ شده است اما هیچ‌گاه خروجی آن به مردم گزارش داده نشد.

قول وزیر نفت به فارس؛ ۱۱۵۰ میلیارد تومان برای ۲۵۰ پروژه
اوجی وزیر نفت در سفر به استان فارس به دغدغه‌های مردم فراشبند برای توسعه میدان آغار، توسعه فاز ۲ پالایشگاه فراشبند و اصلاح محور شیراز – کوار – فیروزآباد – عسلویه اشاره کرد و گفت: این قول را می‌دهیم که با کمک وزارت راه و شهرسازی، ۸۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات طرح‌های مسؤولیت اجتماعی وزارت نفت برای استان فارس را به این مسیر پرمخاطره و پر تلفات، به‌ویژه در بخش کوار تا فیروزآباد اختصاص دهیم.

اوجی بیان داشت: از این مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به‌صورت نقدی و ۵۰۰ میلیارد تومان آن را تهاتر با نفت خواهیم کرد.

وزیر نفت افزود: در زمینه مسؤولیت‌های اجتماعی، طی این سفر در مجموع ۱۱۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات وزارت نفت به ۲۵۰ پروژه ورزشی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی اختصاص یافت که بخشی از این پروژه‌ها تا پایان امسال و بخشی هم تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

فارس ۶۰ درصد بیش از بوشهر از نفت پول گرفت!
«استان بوشهر بزرگ‌ترین صنایع نفت و گاز کشور را دارد. ۶۶ درصد گاز کشور از این استان است و ۱۰ درصد از تولید نفت را دارد. ۱۰ درصد ذخایر نفتی کشور در استان بوشهر قرار دارد.۵۰ درصد محصولات پتروشیمی کشور در این استان تولید می‌شود.»

همه این‌ها جملات وزیر نفت در جمع مردم بوشهر بوده اما چطور می‌شود که وقتی به استان فارس سفر می‌کند و کنار نمایندگان آن‌ها قرار می‌گیرد، ۶۰ درصد بیشتر از میزان مبلغی که به استان بوشهر تخصیص داده‌ شده است را به مسؤولین و مردم وعده می‌دهد؟!

سکوت برابر تبعیض وزارت نفت
چگونه می‌شود که وزیر نفت وقتی به بوشهر می‌آید به خود ژست کارآمدی گرفته و از اجرای کامل تعهدات خود و مجموعه‌اش صحبت می‌کند اما در استان دیگر که فواید آن در حوزه نفت و گاز برای کشور با بوشهر قابل‌مقایسه نیست و در سال‌های گذشته، قسمت‌هایی از آن استان هم جزو مناطق بومی پارس جنوبی تلقی شده‌اند و مناصب زیادی را در جنوب استان تصاحب کرده‌اند، تلویحاً وزارت نفت را مدیون آنجا می‌داند؟!

آیا وضعیت پیشرفت و توسعه، زیرساخت، راه‌های مواصلاتی و راه‌آهن، محیط‌زیست، فرهنگ، ورزش و… در استان بوشهر این‌قدر جایگاه شگرف و والایی داشته که باید نسبت به استان هم‌جوارش که اتفاقاً انتفاع آن‌ها از مجموعه‌های نفتی بوشهر نیز چشم‌گیر است، مبالغ کمتری دریافت کند؟ این اتفاق اگر تبعیض نیست پس چیست؟

آب‌نبات‌های نفتی پیشکش، مطالبه‌گر پیشرفت باشیم
بهتر است نمایندگان استان بوشهر در این خصوص با مردم صادق باشند و به‌طور شفاف بیان کنند که برای وادار کردن وزارت نفت به انجام تعهداتش نسبت به استان و حضور عمل‌گرانه در پیشرفت بوشهر چه اقداماتی داشته‌اند.

مردم نسبت به جایگاه و درآمد مجموعه‌های نفتی آگاهی کامل پیداکرده‌اند و دیگر به آب‌نبات‌های نفتی رضایت نمی‌دهند. وقت آن رسیده نمایندگان مجلس در کنار دیگر مدیران استان حق مردم را از وزارت نفت طلب کرده و چک بلامحل نفتی‌ها به بوشهری‌ها را نقد کنند.

  • منبع خبر : فارس