۲۵ درصد بوشهری‌ها از تجارت دریایی نان می‌خورند
۲۵ درصد بوشهری‌ها از تجارت دریایی نان می‌خورند

ندای استان:استاندار بوشهر گفت: با توجه به مهلت ۱۰روزه رئیس جمهور برای ارائه ساماندهی ته‌لنجی، جلسه‌های منظمی برای بررسی مشکلات این حوزه با حضور لنج‌داران، ملوانان و شوتی‌ها برگزار می‌شود.

به گزارش ندای استان،ته‌لنجی یا کالای همراه ملوان یا کالای ملوانی، سال‌ها است که با حاشیه‌‌هایی رو به روست که جای متن را گرفته‌اند.

اگر چه اسمش را کالای همراه ملوان گذاشته‌اند اما گاه ملوان از کالایی که به اسم او وارد کشور می‌شود خبر ندارد چه برسد که همراهش باشد!

طبق آخرین تصمیم هر شناور بوشهری که از سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس برمی‌گردد، می‌تواند ۳۰ وانت کالای ته لنجی ترخیص کند.

سال‌ها است که گفته می‌شود می‌خواهند سروسامانی به ته‌لنجی بدهند. اردیبهشت امسال بود که عبدالکریم گراوند استاندار وقت بوشهر از تدوین آیین‌نامه کالای همراه ملوان یا ته‌لنجی خبر داد.

در سفر شانزدهم مهر رئیس جمهور به استان بوشهر هم این موضوع چندین بار از زبان سید ابراهیم رئیسی شنیده شد که ته‌لنجی باید سامان بگیرد و در نهایت در شورای اداری استان رئیس جمهور مهلت ۲۰ روزه برای ساماندهی این امر تعیین کرد. او گفت که مسئولان استان ۱۰ روز و مسئولان وزارت کشور هم ۱۰ روز وقت دارند که ته‌لنجی سامان یابد.

استاندار بوشهر هم به تازگی در برنامه گفت‌وگوی شبکه استانی سیمای بوشهر گفته است، وضعیت کالای همراه ملوان (ته لنجی) به عنوان یکی از مصوبات ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به این استان باید در مدت ۱۰ روز سامان یابد.

احمد محمدی زاده افزود: یکی از راه‌های امرار معاش ساحل‌نشینان بوشهری از قدیم تجارت با کشور‌های حاشیه خلیج فارس بوده است و اکنون حدود ۴۰ هزار خانواده که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارند از این راه نان می‌خورند.

او ادامه داد: در زمان حاضر موضوع کالای همراه ملوان به دلیل استفاده عده‌ای سودجو از این شرایط در استان‌های دیگر، دچار اشکالاتی شده است.

استاندار بوشهر بیان کرد: این عده از سودجویان تلاش می‌کنند بسیاری از کالا‌هایی که ورود آن‌ها ممنوع است و یا مشمول عوارض گمرکی می‌شوند در قالب ته لنجی وارد بنادر کنند.

محمدی‌زاده عنوان کرد: هرچند این کالا‌ها وارد بندر می‌شوند، اما مستقیم به استان‌های مقصد فرستاده می‌شوند به نحوی که این کالا‌ها در مغازه‌های استان بوشهر هم رسوب نمی‌کنند و حتی برخی از مغازه‌های شهر با کمبود کالا روبه‌رو هستند.

او به یک سوی دیگری از ماجرای ته‌لنجی هم اشاره کرد و ادامه داد: یکی از جاذبه‌های شهر‌های بندری بازار کالا‌های ته لنجی است که وقتی کالا‌ها به این شکل از استان خارج شود و در همه جای کشور وجود داشته باشد گردشگران دیگر رغبتی به سفر و خرید از شهر‌های بندری نخواهند داشت.

استاندار بوشهر گفت: پس از مصوبه هیات دولت برای ساماندهی ته‌لنجی، از شنبه جلسه‌های منظمی برای بررسی مشکلات مربوط به این حوزه در استان برگزار و قرار شده است که نشستی با شرکت تعاونی لنج‌داران و ملوانان برگزار شود، به طوری‌که از هر شهرستان ۲ملوانی که بیشترین زحمت، اما کمترین سود را می‌برند، مغازه داران و حتی رانندگان شوتی (خودرو‌های سواری که کالای وارداتی را جابه‌جا می‌کنند)، برگزار و مجموع این مطالب در قالب یک پیشنهاد جمع بندی و به هیات دولت اعلام شود.

اکنون نه تنها کسانی که زندگی‌شان مستقیم با ته‌لنجی در ارتباط است، بلکه همه مردم استان بوشهر منتظر ارائه راهکاری راهگشا برای ساماندهی این موضوع هستند.