از منطقه آزاد بوشهر چه خبر؟
از منطقه آزاد بوشهر چه خبر؟

ندای استان: چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت امسال بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام، چند منطقه آزاد تجاری صنعتی را به تصویب رساند که بوشهر از جمله این مناطق بود.

به گزارش ندای استان،چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت امسال بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام، چند منطقه آزاد تجاری صنعتی  را به تصویب رساند که بوشهر از جمله این مناطق بود.

نخستین بار سال ۱۳۹۴ منطقه آزاد تجاری صنعتی بوشهر در قالب لایحه تاسیس ۷ منطقه جدید در کشور از سوی دولت پیشنهاد شد، اما چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و آمد و دو دوره مجلس را پشت سر گذاشت تا اینکه در نهایت با برطرف شدن اختلاف‌ها، به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شد و سرانجام به انجام رسید.

منطقه آزاد تجاری صنعتی بوشهر شامل اراضی منطقه ویژه اقتصادی و اراضی مقابل آن به سمت جزایر نگین، عباسک و صدرا است از این رو ارتباطی به محدوده شهر بوشهر ندارد.

تصویب این منطقه با واکنش‌هایی رو به رو شد، برخی آن را عامل گرانی‌های بیشتر در بوشهر خواندند و برخی نمایندگان هم این منطقه را به نفع مردم ندانستند.

دیدگاه‌های متفاوت درباره منطقه آزاد بوشهر

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: بدون ایجاد زیرساخت مناسب و اصلاح قوانین، منطقه آزاد چیزی جز گرانی و رانت خواری به همراه ندارد.

عبدالکریم جمیری تاکید کرد: تجارب سایر استان‌ها نشان می‌دهد که اگر نظارت کافی و وافی بر مناطق آزاد وجود نداشته باشد، افراد سودجو با سوءاستفاده از خلأ‌های قانونی و ویژه خواری در حوزه زمین و مسکن سود‌های کلانی را به جیب خواهند زد. مدیران نباید اجازه بدهند این فرصت به تهدید تبدیل شود.

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی هم بیان کرد: به طور کلی با منطقه آزاد بوشهر مخالفیم زیرا برخلاف مصالح جامعه و مصالح اکثریت قریب به اتفاق مردم استان و کشور است.

ابراهیم رضایی گفت: احداث منطقه آزاد برای توسعه اشتغال فریبی بیش نیست و با هر شغلی که در این مناطق ایجاد شود، ١٠ شغل از بین خواهد رفت.

 

در همین حال استاندار بوشهر عنوان کرد: منطقه آزاد بوشهر در عرصه تولیدات، فرآوری محصولات، صادرات، رونق صنعتی، اقتصادی و اشتغال‌زایی فعالیت خواهد کرد.

عبدالکریم گراوند گفت: به‌ شدت مخالف تجاری شدن منطقه آزاد بوشهر و تبدیل شدن آن به پاساژ و بارانداز کالا‌های دیگران هستم، بلکه باید منطقه آزاد بوشهر به هاب صادراتی تبدیل شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر نیز گفت: مناطق آزاد با ظرفیت‌هایی که ایجاد می‌کنند می‌توانند سرمایه‌های خارجی و داخلی را جذب و اقتصاد را احیا کنند و توسعه دهند.

محمد تقی ایرانی تصویب منطقه آزاد تجاری صنعتی بوشهر را تحقق مطالبه ۷۰ ساله مردم استان بوشهر خواند که برخی به دنبال هجوم به آن هستند.

او به مردم اطمینان داد که منافعشان با منطقه آزاد بوشهر در خطر قرار نمی‌گیرد.

قانون مناطق آزاد در آستانه اصلاح

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که دیروز به بوشهر سفر کرده بود، گفته است: قانون مناطق آزاد در آستانه اصلاح است که امید است با پیشنهاد‌های فعالان اقتصادی شرایطی فراهم شود تا سرمایه‏ گذاران با کمترین موانع و مشکلات در این مناطق مواجه باشند.

حمید رضا مومنی افزود: برخی قوانین وضع شده بر خلاف مناطق آزاد است که باید با اصلاح آن شرایطی ایجاد شود تا بخش خصوصی با فراغ بال بتواند کار خود را در این مناطق پیش ببرد.

او ادامه داد: اعمال اصلاحات در مناطق آزاد فرصتی برای فعالان اقتصادی است تا بتوانند با دیدگاه‎های خود نقش و جایگاه مناطق آزاد را ارتقا دهند.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: با اقدام‌های صورت گرفته در راستای توسعه صادرات، تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سه سال اخیر مثبت شده است.

مومنی معتقد است: همچنان نقاط ضعفی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نسل اول و دوم وجود دارد که تلاش می ‏شود با اصلاح زیرساخت ‎ها این موارد در مناطق آزاد و ویژه نسل سوم به حداقل برسند.

او ادامه داد: تلاش می ‎شود فعالیت مناطق آزاد نسل سوم به‌گونه‌ای آغاز شود تا فعالان و سرمایه‌گذاران این بخش با حداقل مشکل مواجه شوند و بر اساس برنامه ترسیمی با بازدهی بهتری فعالیت داشته باشند.

چالش‌های مناطق آزاد پس از دو دهه فعالیت

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: تاکنون بیش از دو دهه از فعالیت مناطق آزاد می‌گذرد، ولی هنوز چالش‌های جدی پیش‌روی آن‌ها وجود دارد که این چالش‎ها ایفای ماموریت آن‌ها را با مشکل مواجه می ‎کند.

مومنی عنوان کرد: مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی همچنان برنامه جامع ندارند و این بدین معنی است که در مناطق آزاد هر مدیر بر اساس سلیقه خود رفتار می ‎کند.

به گفته او هنوز ساختار مناطق آزاد تجاری در کشور، خیلی چابک و به‌روز نیست.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی تاکید کرد: صادرات، انتقال دانش فنی، جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و تاثیرگذاری در اشتغال پایدار جوامع از جمله انتظارات از مناطق آزاد است که برای تهیه و تصویب طرح جامع مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد بوشهر باید این موارد برای آینده ۵۰ ساله مورد توجه قرار بگیرد.

منطقه آزاد بوشهر به زودی راه‌اندازی می‌شود

مومنی عنوان کرد: فعالیت رسمی منطقه آزاد بوشهر به زودی با اعلام رئیس جمهور آغاز می‌شود و امید است که این منطقه در اقتصاد این استان، جنوب کشور و کشور‌های منطقه خلیج‌فارس بتواند تاثیرگذار واقع شود.

او گفت: با توجه به  جایگاه بخش کشاورزی در استان بوشهر، باید این بخش محور اصلی منطقه آزاد صنعتی بوشهر باشد و باید در چنین مناطقی صادرات جایگزین واردات شود تا به مثبت شدن تراز تجاری کشور کمک شود.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: زیرساخت‌هایی که در استان بوشهر از جمله شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد کمک می‌کند منطقه آزاد بوشهر سریع‌تر راه‌اندازی شود.

مومنی ادامه داد: منطقه آزاد صنعتی بوشهر در ۲ مرحله انجام می ‎گیرد که در این مرحله‌ها باید تصویب اساسنامه و طرح جامع محقق شود.

او بیان کرد: ساختار اداری منطقه آزاد بوشهر در حال طراحی است و با توجه به اینکه دولت هیچ کمکی برای تولید زیرساخت‌ها نمی‌کند، برای تحقق این مهم تشکیل یک کنسرسیوم با همکاری بانک‌ها، شرکت‎های سرمایه‌‏گذاری و بخش خصوصی پیش بینی شده است.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد جدید نباید سازمانی عریض و طویل داشته باشند بلکه باید با محوریت بخش خصوصی تبدیل به مناطق سریع و چابک برای تسهیل در سرمایه‏‌گذاری تبدیل شوند.

منطقه آزاد بوشهر از لحاظ زیرساخت‌ مشکلی ندارد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره منطقه آزاد تجاری صنعتی بوشهر نیز گفت: منطقه آزاد بوشهر از لحاظ زیرساخت‌ها مشکلی  ندارد و باید در حوزه نرم‌افزاری نیز اساسنامه آن به تصویب برسد.

مومنی افزود: پیش بینی شده با توجه به وجود زیرساخت‎ها منطقه آزاد بوشهر بتواند زودتر از دیگر مناطق آزاد جدید فعالیت‏ خود را آغاز کند.

منطقه آزاد، نقش بوشهر را در اقتصاد ملی پر رنگ‌تر می‌کند

استاندار بوشهر هم در نشست شورای راهبردی منطقه آزاد صنعتی بوشهر با حضور دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی عنوان کرد: فعال شدن منطقه آزاد صنعتی بوشهر به نقش‌آفرینی بیشتر این استان در عرصه اقتصاد ملی کشور می ‎کند.

عبدالکریم گراوند معتقد است با راه‌‏اندازی منطقه آزاد بوشهر، سرمایه‌گذاران بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان می‌روند.

او افزود: در مطالعات جامع منطقه آزاد صنعتی بوشهر باید ناحیه کشاورزی نیز در این منطقه دیده شود زیرا استان در این حوزه از جمله تولید خرما و گوجه فرنگی خارج از فصل ظرفیت‎‌های قابل توجهی دارد.

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی باید شرایطی فراهم کنند تا منطقه آزاد بوشهر هر چه زودتر راه‌اندازی شود، بیان کرد: با تحقق منطقه آزاد صنتی بوشهر علاوه بر رونق اقتصادی وضعیت اشتغال نیز بهبود پیدا می‏‌کند.

همراهی منطقه آزاد کیش با بوشهر 

معاون اقتصادی استاندار بوشهر نیز گفت: منطقه آزاد تجاری صنعتی کیش با هدف کمک به سرعت‌بخشی در راه ‏‎اندازی منطقه آزاد بوشهر و تدوین طرح جامع ساختار سازمانی و انتقال تجارب به عنوان معین و پشتیبان منطقه آزاد بوشهر تعیین شده است.

سعید زرین فر افزود: در این راستا دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی کشور تدوین، تصویب و تایید اساسنامه سازمان منطقه آزاد صنعتی بوشهر را در هیئت وزیران سریع‌تر پیگیری می‌کند.

او بیان کرد: باید تمهیدات لازم برای تملک زمین‌های واقع شده در منطقه آزاد و صدور اسناد مالکیت با همکاری دستگاه ‎های اجرایی در کوتاه‌‏ترین زمان ممکن صورت گیرد.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان