استان بوشهر ۲۰ کتابخانه روستایی دارد
استان بوشهر ۲۰ کتابخانه روستایی دارد

ندای استان:سرپرست اداره کل امور کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر گفت: هم اینک ۲۰ کتابخانه روستایی در این استان فعال است که این شمار سه کتابخانه در روستاهایی با جمعیت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفری دایر شده است .

به گزارش ندای استان، عباس نعمتی روز شنبه درگفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه استان بوشهر ۱۶ روستا با جمعتی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر دارد، افزود: در زمان حاضر۱۳ روستای استان با داشتن این میزان جمعیت مشمول قانون ایجاد کتابخانه هستند که این اداره کل علاوه بر پیگیری برای اخذ مجوز و تخصیص اعتبار، تلاش می‌کند خیران را نیز به سمت مشارکت در احداث این مرکز فرهنگی در روستاها جذب کند.

نعمتی گفت: اکنون بنه‌گز تنگستان و دهقاید و زیارت دشتستان از روستاهای ۲ هزار و ۵۰۰ نفری و دارای کتابخانه عمومی هستند و کتابخانه دویره بوشهر نیز با جلب حمایت ۲۰۰ میلیونی تومانی خیر کتابخانه‌ساز و همکاری فرمانداری این شهرستان در دست اجرا است.

سرپرست اداره کل امور کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر عنوان کرد: در زمان حاضر روستاهای چاه کوتاه، کره بند و آبطویل بوشهر، گورک سادات، عالی حسینی، شورکی، بنه گز، سمل، بوالخیر و باغک و عامری تنگستان، بهارستان و آبگرمک جم، زیارت، دهقاید، فاریاب و رود فاریاب دشتستان، چارک دشتی، بیدخون عسلویه، چهار روستایی گناوه، محمد صالحی و جزیره‌های شمالی و جنوبی گناوه کتابخانه عمومی دارند.

نعمتی اظهار کرد: با توجه به محدودیت سرانه منابع و فضای کتابخانه‌ای، از خیران و دستگاه هایی که بودجه‌ای برای توسعه فرهنگی دارند برای مشارکت در توسعه و تقویت این مراکز فرهنگی دعوت می‌شود.

وی گفت: جانمایی کتابخانه‌های عمومی روستایی که در گذشته ساخته شده است مطلوب نیست طوریکه در مناطق حاشیه‌ای و پرت روستاها جای گرفته است و استفاده از آن برای اهالی دشوار است، بنابراین لازم است در برنامه‌ریزی‌های آینده مکان‌یابی مناسب مورد توجه قرار گیرد تا اعضای کتابخانه بتوانند بیشترین استفاده را از امکانات و منابع کتابخانه‌ها داشته باشند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر افزود: در زمان حاضر ۲ کتابخانه در شهرهای آبدان و دوراهک از توابع دیر در دست اجرا است و مجوز احداث کتابخانه بوشکان از توابع شهرستان دشتستان نیز صادر شده است.

وی اعلام کرد: کتابخانه آبدان با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در ۲ طبقه با زیر بنای ۵۰۰ متر در دست اجرا است  و کتابخانه دوراهک با ۶۸۰ متر مربع زیربنا و در یک طبقه با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در حال ساخت است که هر دو در صورت تامین اعتبار بهمن ماه آینده بهره‌برداری می‌شود.

نعمتی گفت: در زمان حاضر فضای کتابخانه‌های عمومی استان  بوشهر ۲۴ هزار و ۳۰۹ متر مربع است که ۳۱ درصد کتابخانه‌ها در روستاها و ۶۹ درصد در شهرها قرار دارد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر اضافه کرد: این استان ۷۶ کتابخانه عمومی در قالب ۴۶ کتابخانه شهری، ۲۰  کتابخانه روستایی و ۱۰ کتابخانه مشارکتی دارد که به بیش از ۳۷ هزار عضو خود خدمت‌رسانی می‌کند.

وی افزود: با افزایش ۵۰ هزار نسخه کتاب از ابتدای امسال مجموع کتاب‌های موجود در این کتابخانه‌ها به ۹۲۰ هزار و ۲۸۶ جلد رسید که تا رسیدن به تعداد استاندارد فاصله دارد و لازم است تا ۴ برابر افزایش یابد.

وی یادآورشد: سال گذشته سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای توسعه، تجهیز و تعمیر کتابخانه‌های عمومی استان از محل اعتبارات تملک دارایی‌ استان تامین اعتبار شده است.