روستای ملی عبابافی کجاست؟
روستای ملی عبابافی کجاست؟

ندای استان:شاید برایتان جالب باشد که بدانید عبابافی یکی از صنایع دستی و نساجی قدیمی در استان بوشهر است و روستای ملی عبابافی در این استان قرار دارد.

به گزارش ندای استان، روستای بُحِیری در بخش مرکزی شهرستان دشتی قرار دارد. برای رسیدن به این روستا باید ۸۵ کیلومتر به سمت جنوب از بوشهر فاصله بگیرید.

هزار و ۷۰ نفر در این روستا زندگی می‌کنند که شغل بیشترشان کشاورزی و دامداری است.

اهالی این روستا در روزگار گذشته شغل دیگری هم داشتند؛ عبابافی یا به گفته خودشان چوکه.

این صنعت دستی رو به فراموشی بود تا اینکه چندسال پیش با برگزاری کارگاه‌های آموزشی زنده شد و رونق گرفت.

رونق این صنعت تا آنجا پیش رفت که مرداد سال ۱۳۹۸ بحیری به عنوان روستای عبابافی کشور ثبت ملی شد.

بافت عبا قدمتی ۳۰۰ ساله در شهرستان دشتی دارد و برای بافت آن از پشم و کرک شتر در رنگ های سیاه، قهوه‌ای تیره، حنایی و سفید استفاده می‌ شود.

قیمت عبا با توجه به نوع، رنگ و کیفیت متفاوت است و بیشتر عباها افزون بر عرضه در شهر قم به نجف عراق و کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس فرستاده می‌شود

آذر پارسال ( ۱۳۹۹) بود که شورای جهانی صنایع دستی عبای روستای بحیری شهرستان دشتی را به عنوان صنعت دستی برتر انتخاب کرد.

لیلا رحیمی معاون صنایع دستی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: شورای جهانی صنایع دستی با برگزاری یک دوره مسابقه در بین صنعتگران ۱۲ کشور، صنایع دستی ایران را شایسته عنوان برتر در بین تولیدات دیگر کشور‌ها دانست.

او بیان کرد: محصول ارسالی از استان بوشهر در این رقابت، عبا بود که از پشم شتر تولید می‌شود و تمامی مراحل تولید از تهیه مواد اولیه و بافت پارچه در روستای بحیری انجام می‌گیرد.

به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر، صنعتگر شرکت کننده که توانست عنوان برتر را در این رویداد کسب کند فاطمه شاکری است که ۲۳ سال دارد.

رحیمی گفت: شاکری یکی از ۳۸ بانوی فعال در روستای بحیری است که در ۱۸ کارگاه در رشته عبابافی فعالیت می‌کنند.

او معتقد است یکی از نقاط مثبت کار تولید پارچه عبا، تهیه مواد اولیه از خود منطقه است که می‌توان با استفاده از این پارچه لباس‌های متفاوت تولید کرد تا این گونه چرخ اقتصاد عبابافان هم بهتر بچرخد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی بوشهر با اشاره به اینکه مطالعات طراحی نقش بر روی پارچه عبا در حال انجام است، گفت: با موفقیت در این زمینه، به دنبال برندسازی و تولید محصولات به‌روز از این پارچه برای مصرف در سایر پوشاک با تنوع طراحی، رنگ و نقش هستیم.