۳۰ خدمت تامین اجتماعی غیرحضوری می‌شود
۳۰ خدمت تامین اجتماعی غیرحضوری می‌شود

ندای استان: سرپرست تأمین اجتماعی بوشهر با اشاره به حذف دفترچه درمانی از ابتدای اسفند گفت: تا امروز و طبق بررسی و گزارش روسای شعب تامین اجتماعی سراسر استان، اختلالی در روند درمان بیمه شدگان با حذف دفترچه ها رخ نداده است.

به گزارش ندای استان؛ عباس دیری در نشست خبری الکترونیکی شدن نسخه های پزشکی و غیرحضوری شدن ۳۰ خدمت این سازمان، بیان کرد: ۷۷ درصد جمعیت استان معادل ۹۸۳ هزار نفر در پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی قرار دارند.

وی با اشاره به طرح ۳۰۷۰ گفت: جدیدترین برنامه سازمان غیرحضوری کردن ۳۰ خدمت مهم است که باعث می شود ۷۰ میلیون مراجعه به شعب و کارگزاری ها کمتر شود. تاکنون به صورت هفتگی از ۲۳ خدمت غیرحضوری رونمایی شده و باقی مانده آن نیز تا پایان سال اجرایی می شود.

مزایای ۳۰۷۰

دیری ادامه داد: درخواست کمک هزینه مراسم ترحیم، پرداخت کمک هزینه ازدواج، قراردادهای بیمه اختیاری و مشاغل آزاد، ابلاغ احکام مطالباتی، درخواست تکمیل سوابق، محاسبات عملکردی کارفرما و صدور مفاصاحساب از مهم ترین خدماتی است که در طرح ۳۰۷۰ قرار است غیرحضوری شود. ۷۰ سرویس هم در حوزه بیمه ای داریم که پیش از این غیرحضوری شده اند و در صورتی که مردم به سامانه های تأمین اجتماعی اعتماد کنند، غیرحضوری شدن باعث کاهش ۸۰ درصدی مراجعه مردم به شعب سازمان خواهد شد.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی استان با اشاره به وجود برخی از مشکلات در مسیر الکترونیکی و غیرحضوری شدن خدمات این سازمان افزود: بخشی از مشکلات ارائه خدمات غیرحضوری به ادارات دیگر مربوط می شود؛ مثلا درخواست کمک هزینه ازدواج، یکی از پرتکرارترین درخواست ها، که این زیرساخت را فراهم کردیم تا به محض ثبت ازدواج در دفترخانه و ثبت احوال، در سامانه ما ثبت و این کمک هزینه پرداخت شود، اما این اطلاعات از ثبت احوال با تأخیر زیادی به دست سازمان می رسد، یا خرید سوابق خدمت سربازی که اطلاعات آن در اختیار نیروهای مسلح است.

حذف دفترچه بیمه

وی با اشاره به اینکه از ابتدای اسفند دفترچه های قبلی که هنوز برگه سفید دارند قابل استفاده هستند اما دفترچه جدیدی تولید نخواهد شد اظهار کرد: در این طرح دریافت خدمات تفاوتی نخواهد کرد و بیمه شدگان با کارت ملی یا صفحه اول دفترچه به پزشک مراجعه می کنند و پس از استحقاق سنجی، پزشک نسخه الکترونیک را تولید و بیمار با کدملی می تواند به داروخانه مراجعه و دارو را دریافت کند.

دیری افزود: درصورتی که در مطب پزشک زیرساخت تولید نسخه الکترونیک وجود نداشته باشد یا اینترنت قطع باشد، پزشک می تواند روی سربرگ خودش با ذکر کدملی بیمار دارو تجویز کند و در این شرایط سربرگ پزشک حکم دفترچه بیمار را خواهد داشت. ضمن اینکه بیمه شدگان می توانند با شماره گیری کد # ۱۴۲۰*۴* و همچنین #۱۶۶۶* و با وارد کردن کدملی از اعتبار بیمه درمانی خودشان مطلع شوند.

وی از فراهم شدن امکان تولید نسخه الکترونیک برای همه پزشکان عمومی و تخصصی و همه درمانگاه ها و مراکز تخصصی طرف قرارداد تأمین اجتماعی خبر داد و تصریح کرد: بانک رفاه برای تسهیلات ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی جهت پزشکانی که فاقد تجهیزات الکترونیکی هستند  اعلام آمادگی کرده است.

واریز فوری هزینه پزشکان

سرپرست تامین اجتماعی بوشهر با اشاره به مشوق هایی که برای پزشکان در طرح نسخه نویسی الکترونیک در نظرگرفته شده، خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین معضلات پزشکان و مراکز درمانی مسئله به روز نبودن مطالبات آن هاست. اجرای نسخه نویسی برخط باعث می شود که مطالبات آن ها به روز باشد. اگر یک پزشک نسخه برخط تولید کند، تأمین اجتماعی طی کمتر از ۲۴ ساعت، سهم خودش را به حساب پزشک واریز می کند و همین مسئله دلیل استقبال پزشکان از این طرح است.

وی ادامه داد: کاهش پیامدهای ناخوانا بودن نسخه های پزشکی در سال های گذشته، ثبت سوابق بیمار و ایجاد پرونده الکترونیک برای آن ها که در سطح کشور و توسط هرپزشکی دردسترس است، هشدار تداخل دارویی توسط سیستم نسخه نویسی و اینکه فرد می تواند هر قلم دارو را از یک داروخانه دریافت کند فقط بخشی از مزایای اجرای این طرح است.

نظارت قوی تر شده است

مسئله نظارت و سواستفاده نشدن از کدملی بیماران موضوع دیگری بود که دیری به آن اشاره کرد و دراین باره خاطرنشان کرد: هم زمان با ثبت نسخه الکترونیک در سامانه یک پیامک برای بیمار ارسال می شود؛ ضمن اینکه در مرکز اسناد پزشکی همه نسخه ها رصد می شود و درصورتی که سرنوشت نسخه ای نامعلوم باشد یا اینکه پزشکی بیش از حد معمول نسخه ثبت کرده و افزایش ناگهانی داشته باشد، سیستم و نرم افزار به ما هشدار می دهد و قطعا با فرد متخلف برخورد خواهد شد. البته هزینه ها و جرائم تخلف بسیار بالاست.

سرپرست درمان تامین اجتماعی استان همچنین به اقدامات پیشگیرانه برای تخلفات احتمالی در نسخه نویسی اشاره کرد و افزود: همزمان با نوشته شدن نسخه الکترونیکی، پیامکی برای بیمار ارسال می‌شود تا ضمن اطلاع بیمار، از نسخه نویسی غیرقانونی جلوگیری شود، همچنین انطباق نسخه ها توسط همکاران ما کنترل می‌شود و در صورت احراز تخلف با فرد متخلف برخورد می‌شود که جرایم سنگینی برای این کار در نظر گرفته شده است.

تکلیف نوزادان چه می شود؟

وی درباره نوزادان تازه متولد شده که شناسنامه دریافت نکرده اند و برای مراجعه به پزشک کارت ملی ندارند هم گفت: درباره نوزادانی که برای آن ها دفترچه صادر نشده نیز تمهیداتی اندیشیده شده است و این نوزادان تا یک ماه پس از تولد، می توانند با کارت ملی مادر خدمات را دریافت کنند.

مشکلی برای بیمه تکمیلی نیست

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه بیمه های تکمیلی به دریافت نسخه کاغذی ویزیت پزشکان اصرار دارند و با حذف دفترچه احتمال مشکل در دریافت هزینه رخ می دهد، خاطرنشان کرد: از ماه پیش سازمان تامین اجتماعی با بیمه مرکزی در این خصوص هماهنگی کرده و بیمه های تکمیلی به نسخه ها جهت تایید دسترسی دارند.