ندای استان:عرفههای سلیقهای و گران در بوشهر باعث شده که بسیاری از مردم تا پیش از آنکه درد به سراغشان بیاید از مراجعه به دندان پزشک خودداری کنند و زمانی که درد برآنها غالب شد نیز به ناچار بار سفر ببندند و برای درمان ارزانتر راهی استانهای همجوار شوند.
به گزارش ندای استان، گفته میشود تعرفه دندانپزشکی مصوب هیات وزیران که ۹۹/۹/۱ به امضای معاون اول رئیس جمهوری رسیده به پزشکان بوشهری ابلاغ نشدهاست و هزینه درمان براساس تعرفهای اخذ میشود که در واقع دندانپزشک بر بیمار تحمیل میکند.
گزارشهای مردمی متعدد نشان میدهد که هزینه اعمال دندان پزشکی درخواست شده از بیمار نه تنها در میان مطبها ناهمسان است که تفاوتی گاه تا چند میلیون تومان با استانهایی چون فارس، اصفهان و تهران دارد و همین امر سبب میشود تا بوشهریها علاوه بر امکانات درمانی که یا در استان نیست یا محدود است، برای درمان فک و دندانهایشان نیز سفری اجباری را با همه سختیها و هزینهها به جان بخرند.
فاصله زیاد هزینه دندانپزشکی در بوشهر با دیگر نقاط کشور
علیرضا فیروزی که به تازگی برای جراحی دندان فرزندش به دندان پزشکی مراجعه کردهاست به خبرنگار ایرنا گفت: زمانی که به چند مطب دندان پزشکی کودکان در بوشهر مراجعه کردم هزینههایی بین ۵ تا ۶ میلیون تومان برای این عمل درخواست کردند.
او ادامه داد: با شنیدن این ارقام در بوشهر، ناچار عازم شیراز شدم و عمل جراحی که در بوشهر ۶ میلیون تومان هزینه داشت، با احتساب هزینه سفر تنها با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان انجام شد.
خانم احمدی یکی دیگر از بوشهریهایی است که در این ارتباط با خبرنگار ایرنا به گفت و گو نشست. او برای ترمیم چهار دندان خود به پزشکان بوشهری مراجعه کرده بود و یکی را با هزینهای متفاوت در یک مطب و سه تای دیگر را در مطبی دیگر عصبکشی و پر کردهاست.
وی گفت: اینکه تفاوت هزینه بیش از ۱۰۰ هزار تومان برای یک عمل دندانپزشکی در مطبها دیده میشود یک طرف ماجرا است اما جای شگفتی است که این تفاوت با پایتخت ایران نیز به چشم میخورد و بسیاری از اعمال دندانپزشکی در بوشهر حتی نسبت به تهران نیز گرانتر است.
احمدی افزود: با آگاهی از این امر اما به دلیل شاغل بودن و نداشتن امکان اقامت در شهری دیگر، در بوشهر به دندان پزشکی مراجعه کردم.
شکایتها در بخش دندانپزشکی بوشهر اندک است
با اینکه گلایهمندی بوشهریها از این تعرفهها بسیار به گوش میرسد اما رئیس نظام پزشکی استان بوشهر و مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر میگویند: شکایتهای زیادی در این زمینه به طور رسمی ثبت نشدهاست.
رئیس نظام پزشکی استان بوشهر گفت: اگر بیماری نسبت به آنچه از او اخذ شده شکایتی دارد باید به طور رسمی با ارائه مدارک، ان را ابلاغ کند و ارائه این شکایت رایگان است.
دکتر سید حسن معینی ادامه داد: تنوع عملها در دندانپزشکی بسیار بالا است و بنابراین تعرفههای هیات وزیران در قالب یک دفترچه تنظیم شدهاست که پزشک موظف است بر اساس آن عمل و درصورت تقاضای بیمار آن را ارائه و شفاف سازی کند و استنکاف از این اقدام غیر قانونی است.
با این حال او گفت: شکایت در بخش دندانپزشکی بوشهر بسیار کم است و نمیتوان گفت “قابل توجه” است.
داندانپزشکان به تعرفه مصوب اعتراض دارند
اما بحث اعمال سلیقه در دندانپزشکی بوشهر اینگونه خاتمه نمییابد، زیرا مدیر عامل انجمن دندانپزشکان بوشهر به خبرنگار ایرنا گفت:تفاوت نرخ میان مطبها یا استانهای مختلف تا حد زیادی ناشی از مواد مصرفی در دندان پزشکی است که از لحاظ کیفی درجههای متعددی دارند و با این حال ۸۰ درصد تعرفهها در بوشهر حتی از سایر استانها نیز ارزانتر است.
دکتر سید احمد هاشمی که رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی بوشهر و نماینده دندانپزشکان در نظام پزشکی این استان هم هست اظهار کرد: اکنون هیچ نرخ استانداردی وجود ندارد و همه براساس قراردادی است که پزشک با بیمار طی میکند و تفاوت هزینهها یا ناشی از تفاوت مواد مصرفی و یا ناشی از میزان مراجعه کنندههای پزشکان است.
وی میگوید: ممکن است پزشکی که مراجعان کمی دارد بپذیرد که بیمار را با تعرفه بسیار پایینی نیز پذیرش کند اما با اینکه قیمت مواد مصرفی افزایش یافته، تعرفهها تا اندازهای ثابت مانده است.
هاشمی اذعان میکند که هرچند تعرفهای در بخش دندانپزشکی یکماه پیش مصوب شد اما مورد اعتراض دندانپزشکان قرار گرفته است و اگر این اعتراض راه به جایی نبرد تا یک ماه آینده برای اجرا ابلاغ میشود.
نماینده دندانپزشکان در نظام پزشکی استان بوشهر گفت: امسال تاکنون موردی از شکایت در بخش دندانپزشکی نداشتهایم و سال گذشته نیز کمتر از ۱۰ مورد شکایت مطرح شد که با دعوت طرفین و ارائه توضیحاتی به قانع شدن شاکی انجامید.
او میگوید مردم از مطبهای دندان پزشکی استقبال میکنند چرا که بخش دولتی بسیاری از خدمات را انجام نمیدهند و شلوغی این مراکز سبب میشود مردم در دوره شیوع کرونا تمایلی به مراجعه به آنها نداشته باشند.
شمار کم شکایتها در بخش دندانپزشکی به علت نبود تعرفه مصوب است
مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز در گفتوگو با ایرنا، ابلاغ نشدن تعرفه به دندانپزشکان بوشهر و سلیقهای بودن نسبی تعرفهها را تایید کرد اما در باره تفاوت این تعرفه میان بوشهر و سایر استانها اظهار نظری نکرد.
دکتر محمد ازمل گفت: پیش از این انجمن دندانپزشکی تعرفهای را تعریف میکرد اما این برای اداره نظارت قابل استناد نبود، بنابراین طرفین دعوی دعوت میشوند و برای حل مساله تلاش میشود.
او نیز تایید کرد که موارد شکایت در زمینه دندان پزشکی زیاد نیست، اما در این مورد اندک بودن تعداد پروندههای شکایت بویژه در اعتراض به تعرفهها دارای اعتبار نیست؛ زیرا شکایت به تعرفه زمانی است که تعرفهای مشخص تعریف شده باشد و در آن صورت میتوان به فراتر رفتن از آن اعتراض کرد.
علاوه بر این تاکنون دیده نشدهاست که فردی که به دلیل گرانی هزینههای دندانپزشکی رنج پوسیدگی و از دست دادن دندان را به جان خریدهاست، با سامانه یا نهادی شکایت رسمی ارائه کند، زیرا در همان بدو امر از ترمیم چشمپوشی میکند و با پوسیدگی و آغاز درد، آن دندان به قول معروف “لق” را میکشد تا از درد رهایی یابد.
مراکز درمانی دارای پوشش بیمهای، کافی نیست
اما آیا راه سومی نیز برای درمانهای دهان و دندان پیش روی است؟ با مطرح شدن این سوال اولین چیزی که به ذهن میرسد، استفاده از مراکز دولتی و بیمه است.
به گفته مدیر درمان تامین اجتماعی استان بوشهر، حدود ۸۰ درصد از کل جمعیت یک میلیون و ۱۸۱ هزار و ۷۲۲ نفری این استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، که بیش از ۹۴۵ هزار نفر را شامل میشود.
زهرا نویدی فرد میگوید: هم اکنون هفت درمانگاه و ۲ بیمارستان ملکی تامین اجتماعی درشهرستانهای استان بوشهر خدمات دندانپزشکی رایگان به بیمه شدگان ارائه میکنند و ۲۷مرکز و مطب دندانپزشکی نیز طرف قرارداد این سازمان هستند.
او اعلام کرد: در مراکز ملکی همه خدمات رایگان است اما در مراکز سرپایی طرف قرارداد، سازمان ۷۰ درصد هزینه خدمات ارائه شده را مطابق با تعرفههای مصوب دولتی به عهده میگیرد.
به نظر میرسد تعداد مراکز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی استان بوشهر نسبت به جمعیت این استان بسیار کم است، زیرا وجود ۹ درمانگاه و بیمارستان در این استان برای ارائه خدمات دندان پزشکی به جمعتی بیش از ۹۰۰ هزار نفر به واقع اندک است.
از سویی استفاده از سایر مراکز دولتی نیز به دلایلی چون صف انتظار طولانی، محدود بودن اعمال دندانپزشکی، انجام اعمال از سوی دانشجویان و شلوغی این مراکز مورد استقبال بخش زیادی از مردم قرار نمیگیرد و همه اینها دلایلی است که خود آنها در پاسخ به سوال ” چرا به مراکز درمانی دولتی مراجعه نمیکنید؟” مطرح کردهاند.
از طرف دیگر مثل “دندان خراب را باید از ریشه کند” اکنون دیگر مصداق پزشکی ندارد. چرا که دندان سرمایهای جسمی است که قابل جبران نیست و پزشکان و کارشناسان بهداشت بسیار بر حفظ و ترمیم بموقع آن تاکید میکنند، زیرا آسیبهای دندان با خود بیماری و ناراحتیهای گوارشی نیز به همراه میآورد.
تعیین تکلیف تعرفههای دندان پزشکی مسالهای که حل آن ضرورت فوری دارد و معطل ماندن آن تا کنون علامت سوال بزرگی است که پاسخ به آن در بوشهر ضروریتر است.