رکورد تولید گندم استان بوشهر شکست شد/بوشهر پیشتاز طرح کاداستر در کشور
رکورد تولید گندم استان بوشهر شکست شد/بوشهر پیشتاز طرح کاداستر در کشور

خبر استان:رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از تولید ۱۳۰ هزار تن گندم در استان خبر داد و گفت: ۳۱۸ هزار تن محصولات بخش کشاورزی استان بوشهر به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش خبر استان، محمد تقی منوچهری صبح یکشنبه در نشست با کشاورزان شهرستان دشتستان اظهار داشت: در راستای توسعه بخش کشاورزی استان بوشهر تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته است و سال گذشته شاهد دستیابی به توفیقات بسیار خوبی بودیم.

وی با اشاره به اینکه رکود تولید گندم استان بوشهر در سال گذشته شکسته شد، اضافه کرد: با تلاش کشاورزان استان، بیش از ۱۳۰ هزار تن گندم در استان تولید شد که در تاریخ کشاورزی استان بی نظیر بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: با تلاش پنج خصوصی تولید کننده بذر استان بوشهر، در سال گذشته بیش از ۱۴ هزار تن بذر گندم در استان بوشهر تولید  برای سال زراعی بعد بوجاری و گواهی شده است.

وی افزود: تولید کنندگان عرصه کشاورزی در سال ۹۴ بیش از ۳۱۸ هزار تن انواع محصولات کشاورزی اعم از زراعی، دامی، باغی و شیلاتی با کیفیت مناسب به خارج از مرزها صادر کردند که رکورد صادرات محصولات کشاورزی استان رقم زده شده است و شهد رونق چشمگیر این بخش هستیم.

بوشهر پیشتاز طرح کاداستر

منوچهری خاطرنشان کرد: یکی از دست‌آوردهای مهم این سازمان، اجرای طرح کاداستر و حدنگاری بوده و استان بوشهر به عنوان اولین استان پیشرو موفق شد کل عرصه‌های ملی و مستثنیات را به مساحت بیش از ۲هزار و ۲۰۰ هزار هکتار شروع کند که تا کنون شاهد پیشرفت فیزیکی مناسبی بوده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: اجرای طرح کاداستر، ایجاد تحولی عظیم در عرصه کشاورزی و حفظ و حراست از عرصه های ملی و حقوق دولت و کشاورزان در پی خواهد داشت.

منوچهری به تجهیز مزارع و باغات به سامانه های نوین آبیاری خصوصا آبیاری میکرو اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در سال ۹۴ این بود که بیش از دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری مجهز شدند و رتبه پنجم آبیاری نوین  کشور در اجرای آبیاری میکرو در مزارع گندم استان کسب شد.

وی افزود: به منظور افزایش بهره وری در نهاده‌های کشاورزی و ضریب مکانیزاسیون در زیر بخش های زراعی، دامی، باغی و شیلاتی با ایجاد خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون در سال جاری مبلغ ۱۳۵ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه ای کشاورزی برقرار شده که تولیدکنندگان بخش کشاورزی می توانند از این خط ویژه استفاده کنند.

تدوین طرح ارتقاء، بهره‌وری و تحول کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: طرح ارتقاء، بهره‌وری و تحول کشاورزی شهرستان دشتستان با اعتباری بالغ بر هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تهیه و تدوین شده است. 

منوچهری ادامه داد: این طرح با هدف صرفه جویی و افزایش بهره وری آب با اصلاح ارقام کم بازده خرما و عملیات اصلاح و نوسازی نخیلات، یعنی تبدیل اراضی دیم به آبی و اصلاح الگوی کشت در سطح حدود ۳۴هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی دشتستان اجرا می شود. 

وی افزود: در همین رابطه یک پایلوت در سطح ۱۷۰ هکتار اصلاح شیوه آبیاری نخیلات در منطقه آبخش در حال اجراست که در دهه فجر سال جاری انشاالله به بهره برداری می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: همچنین مطالعات اصلاح شیوه آبیاری در راضی زراعی و باغی در سطح ۲۰ هزار هکتار در حوزه دشتستان در مرحله نهایی انتخاب مشاور قرار دارد.

حمایت از توسعه کشت گلخانه‌ای

منوچهری در خصوص مسائل و مشکلات اساسی بخش کشاورزی عنوان کرد: کمبود آب در بعضی از دشت‌ها ایجاد بحران کرده است، لذا سازمان جهاد کشاورزی در کنار شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر با اجرای برنامه های اصلاح شیوه آبیاری و اصلاح ترکیب و سطح زیر کشت متناوب با تخصیص اب موجود و سازمان دهی چاه ها و غیره سعی در بهبود وضعیت موجود دارند. 

وی بیان کرد: در همین راستا احداث واحدهای گلخانه ای بدون محدودیت سطح و تسهیلات بانکی از برنامه های سال جاری است. همچنین سه شهرک کشاورزی با هدف ایجاد گلخانه در شهرستان های دشتستان و دیلم در حال مطالعه فاز ۱ و ۲ است.

منوچهری بیان کرد: با حمایت سازمان و تلاش بخش خصوصی ۲ طرح تولید رب گوجه فرنگی با ظرفیت ۱۵ هزار تن در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید که این طرح ها می توانند برای گوجه کاران سوپاپ اطمینان بوده و باعث ایجاد ارزش افزوده در این بخش باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به کاهش شدید ذخایر آبزیان دریا، یکی از اولویت های اساسی در برنامه های سازمان جهاد کشاورزی طرح پرورش ماهی در قفس و پرورش آبزیان در محیط های کنترل شده است که تا پایان سال ۹۶ حدود چهار هزار تن ظرفیت تولید برای استان در نظر گرفته شده است .

مشکلات بیمه‌ای کشاورزان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در خصوص بیمه کشاورزی نیز گفت: قسمتی از مطالبات و غرامت سال گذشته کشاورزان استان که در حوزه زراعت (گندم)، نخیلات و شیلات هنوز پرداخت نشده و موجبات نگرانی آنها را فراهم کرده است.

منوچهری افزود: دلیل اصلی آن کمبود منابع مالی در صندوق بیمه کشور بوده و امید است که انشاالله با پیگیری های مستمر سازمان استان، وزارت جهاد کشاورزی و همچنین نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی این مشکل مرتفع شود.

وی همچنین افزود: این سازمان برنامه های اجرایی خود را در قالب برنامه های توسعه پنج ساله و دولت تدبیر و امید به پیش می برد و خوشبختانه در برخی موارد فراتر از برنامه نیز توفیق داشته ایم، ضمن اینکه پذیرای پیشنهادات خیرخواهانه همه صاحب نظران هستیم.

همراهی مسئولان با بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ضمن قدردانی از استاندار بوشهر که تلاش وافری را برای توسعه بخش کشاورزی داشته، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که پیگیر مشکلات بوده و دغدغه حوزه های مربوط به خود را دارند سپاسگزاری کرده و برای حل معضلات از آن ها طلب یاری کرد. 

منوچهری گفت: کلیت این سازمان با تمام توان در کنار همه نمایندگان محترم استان خواهد بود و انتظار داریم همچنان شاهد پیگیری های مجدانه نمایندگان باشیم.

وی ادامه داد: از تمامی صاحب نظران دعوت می کنیم تا به رصد عملکرد این سازمان بپردازند و از نقطه نظرات ارزشمند خود، ما را بهره مند کرده و با راهنمایی دلسوزانه، این سازمان را در ارتقاء بخش کشاورزی یاری کنند.

Visited 4 times, 1 visit(s) today