یک دهه در انتظار ساخت مهمترین پروژه ریلی کشور
یک دهه در انتظار ساخت مهمترین پروژه ریلی کشور

خبر استان:ایجاد راه آهن بوشهر ازجمله پروژه های مهم کشور به شمار می رود که ایجاد آن یکی از راه‌های ارتباطی مهم برای کشوراست که خزر، آسیای میانه و قفقاز را به خلیج فارس پیوند دهد.

به گزارش خبر استان،ضدونقیض گویی برخی مسئولان در کنار تامین نشدن بودجه مورد نیاز این پروژه ملی موجب شده تا پای سرمایه گذاران خارجی هم برای اجرای آن به میان کشیده شود.این درحالی است که کارشناسان معتقدند با توجه به توانمندی متخصصان داخلی وتاکید مقام معظم رهبری براستفاده ازتوان داخلی به راحتی می توان این پروژه راعملی کرد.

موقعیت ویژه اقتصادی استان بوشهر سبب شده تاصنعت حمل ونقل باری ازاهمیت خاصی برخوردارباشد خالی بودن جای خطوط ریلی به عنوان اقتصادی وامن ترین روش برای حمل بار ومسافردراین منطقه موجب شد تا دولت نهم در اولین سفری که به این استان داشت احداث راه آهن بوشهر به شیرازرا به تصویب رسانده وعملیات اجرایی آن درسال ۸۶ آغازکند،اما تامین نشدن بودجه مورد نیاز موجب شد تا پس از مدتی اجرای آن متوقف شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهردراین رابطه می گوید:” بر اساس برآورد هزینه هادر سال ۱۳۹۲، اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر شیراز به ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت که پرداخت نشدن این مبلغ موجب شده تا این پروژه پیشرفت چندانی نداشته باشد.”

فرزاد رستمی درخصوص اقدامات انجام شده برای این پروژه می افزاید:” تاکنون عملیات احداث چهارقطعه ازاین خط ریلی دراستان بوشهر فارس اجرایی شده است”.

ضدو نقیض گویی در خصوص پروژه راه آهن بوشهر-شیراز

ایجاد راه آهن بوشهرازجمله پروژه های مهم کشور به شمار می رود که ایجاد آن یکی از راه‌های ارتباطی مهم برای کشوراست که خزر، آسیای میانه و قفقاز را به خلیج فارس پیوند دهد.

درحالی که نزدیک به یک دهه از تصمیم به راه اندازی راه آهن بوشهر به شیرازمی گذرد ومسئولان مختلف بارها به مردم منطقه وتجاراقتصادی قول هایی در خصوص ایجاد این زیرساخت داده وحتی اعلام می کردند که قسمتی از این پروژه ایجاد شده است ، اما چندروز قبل رضا عوض پور رئیس سازمان برنامه وبودجه استان بوشهردر یک نشست خبری اعلام کرد:” طرح راه آهن بوشهربه شیرازدردولت تدوین شده وقراراست با برآورد سرمایه ‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری واز طریق فایناس اجرایی شود.”

این اظهارات درحالی مطرح شد که حدود دوسال پیش مدیر کل راه و شهرسازی سابق استان بوشهر ازاجرایی شدن ۹۷ کیلومتراز ۶۳۰کیلومتری راه آهن بوشهر – شیراز با اعتبار ۵۰۳ میلیارد ریال وپیشرفت ۵۳ درصد ی خبرداده بود.

علیرضا صفایی بوشهری در این خصوص گفته بود: “ازآنجایی که اجرای طرح راه آهن بوشهر نقش مهمی درابعاد مختلف به ویژه اقتصاد استان ومناطق همجواردارد لذا ایجاد این زیر ساخت ازاولویت های بوشهر به شمارمی رود.”

این مسئول در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص این طرح ملی گفت:”طرح مطالعاتی مسیرراه آهن شیراز- بوشهر و بوشهر به بندرامام خمینی(ره) که شامل ۱۸ قطعه بطول ۶۳۰ کیلومتر است به پایان رسیده است .

مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر به بخش نخست طرح با ۱۱ قطعه اشاره و افزوده بود که این بخش که بوشهررا به شیراز متصل می‌کند ۴۴۰ کیلومتر طول دارد.

وی با بیان اینکه ۳۴۷ کیلومتر پروژه راه آهن شیراز – بوشهر – عسلویه در محدوده استان بوشهرقرار دارد، گفت: “مابقی این طرح به طول ۲۹۳ کیلومتر در محدوده استان فارس قراردارد .”

اعتراض مسئولان ومردم به اجرایی نشدن این طرح

درحالی که مردم منطقه توقع داشتند با اجرایی شدن این طرح وضعیت مردم از لحاظ اشتغال وتوسعه اقتصادی دگرگون شوداما تاخیر در اجرای آن موجب شده تا مسئولان شاهد اعتراض هایی دراین زمینه باشند وحتی کار به آنجا کشیده شود که نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر اعلام کردند :”هرچه برای ساخت راه آهن فریاد می‌زنیم گوش شنوایی نیست.”

برسی ها نشان می دهد هرچند پروژه راه آهن بوشهر – شیراز از مصوبات سفر اول دولت نهم بود که در سال ۸۶ عملیات اجرایی آن در بوشهر آغاز شد، اما به دلیل تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز روند اجرای پروژه کند بوده و طی چهار سال گذشته نیز متوقف شده است.

در همین رابطه مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر می گوید:” براساس برآورد هزینه ها ،در سال ۱۳۹۲، اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر شیراز به ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت که تاخیر دراجرا موجب شده تا درحال حاضر این مبلغ به شدت افزایش پیدا کند.”

فرزاد رستمی درخصوص اقدامات انجام شده برای این پروژه می افزاید:” تاکنون عملیات احداث چهارقطعه ازاین خط ریلی دراستان بوشهر فارس اجرایی شده است”.

مصوبه شورای اقتصاد برای انتخاب سرمایه گذار خارجی

هزینه بالا وتاخیر بیش از انتظار دراجرای این پروژه سرانجام منجر به این شد که پای سرمایه گذار خارجی به میان آورده شود .

استاندار بوشهر با تایید این اهمیت این موضوع می گوید:” از آنجایی که ایجاد این خط آهن موجب کوتاهی مسیر جنوب به شمال و کشورهای آسیای میانه می شود لذا با تکمیل خط ریلی بوشهر به شیراز کریدور جنوب به شمال کشورمحقق خواهد شد.”

مصطفی سالاری درخصوص آینده اجرای این طرح می افزاید:” طبق مصوبه شورای اقتصاد برای ادامه ساخت راه‌آهن بوشهر شیراز با طرف‌های خارجی مذاکراتی صورت گرفته است وامیدواریم بزودی شاهد تسریع دراجرای این طرح باشیم”.

نماینده دولت دراستان بوشهر ادامه می دهد:” چندی پیش در نشست شورای برنامه‌ریزی استان، معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این سازمان را اجرایی شدن طرح راه‌آهن بوشهربه شیرازاعلام کردکه بایدهرچه زودتردردستو رکار ساخت قرار گیرد

 
 محمدرضا سوری -روزنامه جوان