خبر استان:مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی گفت: پیش از توسعه پارس جنوبی ساخت سکوها، لوله گذاری و حفاری دریایی از سوی پیمانکاران ایرانی قابل تصور نبود اما اکنون ایرانی ها قادر به انجام این کار شده اند.
- به گزارش خبر استان، ابوالقاسم رحمانی در برنامه “تیترامشب” شبکه خبر به نصب سکوی ١٩C در سال گذشته از سوی این شرکت اشاره کرد و افزود: ١٣ تیرماه امسال این سکو با ظرفیت برداشت ۵٠٠ میلیون فوت مکعب گاز در روز راه اندازی شد.با راه اندازی فاز ١٩ پارس جنوبی که معادل ٢ فاز استاندارد پارس جنوبی است، روزانه ٢ میلیارد فوت مکعب به ظرفیت برداشت گاز ایران از پارس جنوبی اضافه می شود.
راه اندازی ۴ سکو از سوی IOEC در سال ٩۵
مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی با بیان این که ایران هم اکنون در اجرای فعالیتهای فراساحل خودکفا شده است، ادامه داد: قبل از توسعه پارس جنوبی، حفاری دریایی، ساخت سکوها و لوله گذاری دریایی از سوی پیمانکاران ایرانی قابل تصور نبود؛ اما امروز شاهدیم که همه این فعالیتها از سوی شرکتهای ایرانی انجام می شود.
رحمانی افزود: براساس سیاستهای وزارت نفت شرکت تاسیسات دریایی امسال چهار سکو را راه اندازی خواهد کرد؛ ضمن این که سکوی ١٩C هم هفته پیش راه اندازی شد.
وی به حمل همزمان ٢ سکوی ١٩A و ٢١ با شناور ابوذر ١١٠ در هفته های اخیر از یارد خرمشهر اشاره و اظهارکرد: به دلیل صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه ها این سکوها به صورت همزمان به سمت خلیج فارس حمل شدند که پس از رسیدن به موقعیت خود، ابتدا سکوی ١٩A و سپس سکوی ٢١ نصب خواهند شد.
با راه اندازی فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی در مجموع ٢ میلیارد فوت مکعب به ظرفیت برداشت گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی اضافه خواهد شد.
بومی شدن ساخت تجهیزات فراساحل
مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی با بیان این که هم اکنون ساخت تجهیزات فراساحل و حمل سکوها در ایران بومی شده است، ادامه داد: پیش از این، عملیات حمل سکوها با حضور شرکتهای خارجی و یا متخصصان آنها انجام می شد، در حالی که امروز شاهدیم این فعالیت در ایران بومی شده و صددرصد از سوی متخصصان داخلی انجام شده است.
وی با اشاره به ساخت سکوها و ملحقات فازهای ١٩ و ٢١-٢٠ از سوی تاسیسات دریایی، ادامه داد: ٧٠ درصد تجهیزات بکارگرفته شده در این سازه ها داخلی و تنها بخشهایی که نیاز به تکنولوژی بالایی داشتند، وارد شده است.
مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی افزود: برای ساخت این سکوها بیش از ١۵ میلیون نفر ساعت فعالیت کرده و روزانه نیز ١٢ هزار نفر مشغول به کار بودند.
برنامه تاسیسات دریایی برای رکورد زنی در راه اندازی سکوها
رحمانی با بیان این که ساخت این سکوها چهارسال طول کشید، از جمله دلائل طولانی شدن ساخت را تحریمها و محدودیت در واردات تجهیزات بسیار پیشرفته اعلام کرد و افزود: گاهی اوقات ناچار می شدیم برخی از تجهیزات ضروری را با چندین برابر قیمت وارد کنیم.
وی با اشاره به هزینه ساخت سکوها که میان ١٨٠ تا ٢٠٠ میلیون دلار می شود، تصریح کرد: طی سه سال اخیر شرکت تاسیسات دریایی توانسته است به رکوردهای خوبی در پیش راه اندازی و راه اندازی سکوها دست یابد و این بار نیز بنا دارد در بازه زمانی چهار ماه و نیم سکوها را راه اندازی کند.
مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی با مقایسه ساخت سکوها در ایران و خارج از کشور، افزود: با توجه به اجرای برجام و تامین راحتتر تجهیزات از کشورهای دیگر و ارزانتر بودن نیروی انسانی می توان گفت که هزینه ساخت سکوها در ایران به صرفه تر از ساخت آنها در کشورهای دیگر است.
شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به عنوان پیمانکار اصلی پروژه فراساحل سه فاز ١٩، ٢٠ و٢١ مسئولیت انجام عملیات ساخت، حمل، نصب و راه اندازی ٣ سکوی دریایی ( فاز ١٩) و ٢ سکو ( فازهای ٢٠ و ٢١) و احداث خطوط لوله انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه را بر عهده دارد./شانا