قضاوت فینال جام جهانی قله آرزویم است
قضاوت فینال جام جهانی قله آرزویم است

پریسا صائبی گفت:من از بچگی شخصیت داور برای خودم تصور می کردم؛ همیشه هر وقت فوتبال نگاه می کردم، داورها مورد توجه ام بودند.

به گزارش خبر استان بوشهر، داوری فوتبال ایران این روزها بیشتر از هر زمان دیگری با علیرضا فغانی و قضاوت های درخشان او در میادین بین المللی به ذهن ها آورده می شود، اما پریسا صائبی ۲۳ ساله علیرغم تمام محدودیت هایی که ورزش بانوان در کشور با آن مواجه است، توانسته راه خود را پیدا کند.

پریسا صائبی که دانشجوی رشته علوم ورزشی است، در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری فارس در بوشهر توضیح داده چطور از دل خانواده ای ورزشی، توانسته به عنوان جوانترین داور به لیگ کشور دعوت شود. جهت و نگاه اطرافیانش به این رشته و داوری به خصوص در میان بانوان را تغییر دهد.

در ادامه مصاحبه با خانم پریسا صائبی  داور لیگ بانوان فوتبال ایران را می خوانید.

لطفا به طور کامل خودتان را معرفی بفرمایید ؟

پریسا صائبی هستم متولد ۱۳۷۴و دانشجوی رشته علوم ورزش ساکن شهر بوشهر هستم .

 چطور شد که به داوری فوتبال علاقه مند شدید؟

من از بچگی شخصیت داور برای خودم تصور می کردم؛ همیشه هر وقت فوتبال نگاه می کردم، داورها مورد توجه ام بودند. وقتی به مرحله ای رسیدم که احساس کردم می توانم در این زمینه فعالیت کنم، با مشورتی که با اطرافیان و مربیانم داشتم تصمیم گرفتم تا وارد جرگه داوری شوم.

در خانواده شما فردی که ورزشکار باشد وجود دارد؟

به صورت حرفه ای ورزشکاری نداریم. ولی به نوعی خانواده فعالیت های ورزشی جهت سلامت و تندرستی انجام می دهند .

چه زمانی به صورت حرفه ای داوری را آغاز کردید؟

من  سال ۱۳۹۵ همزمان با برگزاری کلاس داوری درجه سه در شهرستان جم  به مدرسی عبدالرسول استاد زاده که در واقع اولین استاد من می باشد و به ممتحنی روح الله ارشادی شرکت کردم وبعد قضاوت فوتبال دراستان بوشهر را هم آغاز کردم.
ضمن اینکه در این مدت، چند دوره کلاس های  آموزشی  برگزار شد که خیلی به پیشرفتم کمک کردو چند وقت پیش در شهر بوشهر کلاس داوری درجه ۲ مجدد به مدرسی عبدالرسول استاد زاده شرکت وموفق شدم کلاس داوری درجه ۲ هم با موفقیت پشت سر بگذاریم

با توجه به اهمیت زبان انگلیسی برای AFC در این حوزه چه کاری را انجام داده اید ؟

این فاکتور برای آنها بسیار پر اهمیت بود، و روی تسلط بر زبان تاکید زیادی دارند ولی در مورد خودم  تا حدودی وارد هستم و پدر و مادرم خیلی دارند تلاش می کنند کلاس های زبان انگلیسی با موفقیت پشت سربگذارم روی یادگرفتن زبان انگلیسی واین توانایی برای پیشرفت ما کلیدی است. به همین خاطر کلاس های زبان را تا موفقیت کامل ادامه دهم.

وضعیت داوری  بانوان فوتبال استان بوشهر  را چطور می بینید و چند داور رسمی فعال در استان بوشهر وجودارد ؟

در سراسر استان بوشهر تقریبا ۵۰داور رسمی فوتبال بانوان داریم که به تازگی هم بعداز معرفی  این نفرات برای مسابقات کشوری دعوت شده اند برای داور فوتبال بانوان دو نفر خودم و فاطمه دهقان کمارجی، برای داوری فوتسال بانوان دونفر خانمها الهام مخبر -معصومه بهمنیاری -زینب عرب زاده و برای داور فوتبال ساحلی بانوان  دو نفر  خانمها طاهره زنده بودی -زهرا جهانگیری انتخاب شدند.

بزرگترین آرزوی شما در داوری فوتبال بانوان چیست؟

طبیعتا هر داوری قله آرزوهایش رسیدن به جام جهانی و فینال این مسابقات است. تمام تلاشم را می کنم که علیرغم تمام محدودیت ها بهترین عملکرد را داشته باشم و خوشبختانه با توجه به زمان کوتاهی که کار می کنم، توانسته ام شرایط خوبی برای خودم ایجاد کنم.

بهترین خاطره ورزشی شما در امر داوری را بفرمایید

بهترین خاطره داوری من این بود که خوشبختانه من فاکتورهای مورد نظر ناظران فدراسیون فوتبال ایران که جهت دیدن قضاوت من به بوشهر آمده بودند و چون عملکرد من مورد قبول آنها قرارگرفت باعث شد که جهت قضاوت به لیگ داوران بانوان دعوت بشوم

صحبت پایانی خودتان بیان بفرمایید

هر لحظه دوست دارم از پدر و مادرم تشکر کنم چرا که اگر حمایت های آنها نبود نمی توانستم اینجا باشم. هر چند اول راه هستم و هنوز اهداف بسیاری پیش روی من هستند ولی همیشه این آرزویم بوده که حمایت آنها را در کنار خودم احساس کنم و داشته باشم. همینطور امیدوارم نگاه به ورزش بانوان در میان مسئولین فدراسیون تغییر کند؛ بانوان در رقابت های مختلف جهانی و المپیک توانایی های خود را نشان داده اند و امیدوارم نگاه مسئولین هم مطابق با این افتخارات و موفقیت ها باشد.و از رئیس هیئت فوتبال استان بوشهر محمد نجفی -روح الله ارشادی رییس کمیته داوران استان بوشهرخانم بی بی فخرالسادات هاشمی و اولین مدرس داوریم عبدالرسول استادزاده که برای پیشرفت کاری داوری من تلاش داشتند و دوستان دیگر تقدیر وتشکر ویژه دارم.

 

 

 

فارس-کوروش امینی