۱- زائدههای اطراف خروجی موتور میتواند برای کاهش اثرات حرارتی و راداری و نصب خروجی بردار متغیر در آینده مفید باشد.
۲- شکل شکسته بال که جالب و عجیبترین نکته ظاهری قاهر۳۱۳ است به کاهش اثرات راداری و حرارتی کمک میکند هر چند که مأموریت اصلی آن چیز دیگری است.
۳- به احتمال زیاد، عمده تسلیحات قاهر در محفظه داخلی بین دو ارابه فرود اصلی حمل میشود که برای کاهش بازتاب راداری ناشی از نصب تسلیحات زیر بال و بدنه روش مطمئنی است.
۴- ورودی هوای موتور بالای بدنه قرار گرفته است که باعث کاهش بازتاب راداری در برابر رادارهایی که از پایین به هواپیما نگاه میکنند میشود.
۵- استفاده از مواد جاذب امواج راداری در بدنه برای جذب انرژی امواج رادار و کاهش بازتاب راداری از دیگر روشهای استفاده شده در قاهر برای افزایش پنهانکاری است.
۶- در این هواپیما با استفاده از سطوح تخت و کمی هم سطوح منحنی در بالای بدنه بر مبنای اصول طراحی هواپیماهای پنهانکار اقدام شده است. به عنوان مثال شکل دماغه و زوایای پهلوهای بدنه مطابق اصول پنهانکاری راداری انتخاب و طراحی شده است و میتوان گفت از این لحاظ قاهر ۳۱۳ هواپیمای رزمی نسل پنجمی(با تعاریف مرسوم دنیا) است.
۷- استفاده از زاویه حمله و فرارهای یکسان در بیشتر سطوح بدنه به علاوه خطوط شکسته در لبه دریچههای ارابههای فرود برای پنهانکاری یکی از روش های لازم است که در قاهر ۳۱۳ دیده میشود.
۸- سکانهای عمودی V شکل به پنهانکاری یک هواپیما کمک شایانی میکنند که در این جنگنده مورد استفاده قرار گرفتهاند.
۹- باید دید برای کاهش اثرات بازتاب راداری کلاه و صندلی خلبان و خود خلبان با توجه بزرگ بودن کانوپی (طلق کابین) چه تدبیری اندیشیده شده است.
۱۰- گازهای داغ خروجی موتور، پیش از خروج از هواپیما با هوای سرد از طریق دو مجرای بالای بدنه ترکیب شده و با دمای پائین از هواپیما خارج میشوند تا اثرات حرارتی کاهش یابد.
۱۱- استفاده از دو ورودی که از دو مجرا هوا را به موتور میرسانند به دلیل ایجاد زاویه غیر مستقیم از موتور تا ورودی هوا، باعث کاهش بازتاب راداری میشود ضمن اینکه احتمال طراحی خود مجرا با سطوح زاویه دار برای گرفتن انرژی امواج رادار مانند شیوه استفاده شده در جنگنده اف-۳۵ وجود دارد.
۱۲- تمرکز جرم، حول محور طولی جنگنده قاهر۳۱۳ موجب افزایش مانورپذیری میشود.
۱۳- با توجه به ابعاد هواپیما که طول آن کمتر از ۱۶ متر تخمین زده میشود، محفظه حمل جنگافزار آن میتواند دست کم دو بمب ۲هزار پوندی یا تعداد بیشتری بمبهای کوچک نقطه زن هدایتشونده، یا دست کم ۶ موشک هوا به هوا در رده R-73 یا PL-12 را در خود جای دهد.
۱۴- وجود پیشبال (Canard) برای افزایش مانورپذیری، تولید برآی مثبت، وجود سطوح کنترلی روی آن، کاهش دهانه بال با بزرگ در نظر گرفتن پیشبال از مزیتهای استفاده از آن است.
۱۵- وضعیت بال و بدنه قاهر نشان میدهد طرح آن نزدیک به طرحهای «ترکیب بال و بدنه» است که دارای مزیتهای آیرودینامیکی بسیار خصوصاً در کاهش تداخلات نامناسب جریان بال و بدنه است.
۱۶- بال ضخیم در قاهر۳۱۳ مناسب است، البته این نوع بالها برای سرعتهای نه چندان بالا بهینه هستند. به نظر دهانه بال این جنگنده کمتر از ۸ متر باشد.
۱۷- با توجه به وجود پیشبال، احتمالاً این هواپیما برای مانورپذیری بیشتر با حاشیه پایداری کم و یا ناپایدار طرحی شده است.
۱۸- ارابههای فرود اصلی در کنار بدنه رو به جلو جمع میشوند که باعث ایجاد فضای مفید بیشتر در داخل بدنه میشود.
۱۹- سطح دم عمودی نسبتاً بزرگ است که پایداری سمتی مناسبی ایجاد کرده و با بخش متحرک (رادر) بزرگ، مشخصات مانوری جانبی مناسبی ایجاد می کند. با توجه به این سکان عمودی، ارتفاع قاهر کمتر از ۴ متر تخمین زده میشود.
۲۰- مزیتهای پیشبال در زوایای حمله بالا بیشتر است، زیرا با تولید جریان گردابهای و ریختن آن روی بال باعث تولید بهینه برا با نیاز به سرعت خطی و نیروی رانش کمتر و در نتیجه مصرف سوخت کمتر میشود.
۲۱- شکل و محل ورودی هوا خطر جدایی جریان در زوایای حمله بالا دارد که با توجه به قابلیت پرواز قاهر در زوایای حمله بیش از ۲۰ درجه باید به نحوی این مشکل مرتفع شده باشد.
۲۲- جلوی ورودی هوای موتور حالت ریشه کشیده LERX دارد که مزیتهای آیرودینامیکی بالایی دارد.
۲۳- طراحی ویژه بال و پیشبال اصلیترین عوامل ایجاد توانمندی پرواز و نشست در باندهای کوتاه است که این هواپیما را برای استقرار در پایگاههای کوچک یا باندهای فرعی در راستای نبرد نامتقارن مناسب میسازد.
۲۵- شکل شکستگی بالها نمونه کامل یک هواپیمای اثر سطحی بومی است، در نمای روبرو دارای شکل شبیه به M است که در کنار شکل W از بهترین فرمها برای استفاده از اثر سطح است.
۲۶- شکستگی بال ضمناً به عنوان یک بالچه نوک بال هم عمل میکند که به کاهش پسای القایی و کاهش مصرف سوخت و افزایش مداومت پروازی منجر میشود، خصوصاً در پروازهای نزدیک به سرعت صوت که احتمالاً این هواپیما برای آن رژیم پروازی بهینه شده است.
۲۷- کانوپی بسیار بزرگ این هواپیما منجر به ایجاد دید عالی و ۳۶۰ درجه به اطراف میشود که برای پروازهای ارتفاع پائین لازم است و البته در مأموریتهای تهاجم زمینی بسیار کمک کرده و در نبرد هوایی نزدیک هم بسیار مفید است.
همه هواپیماها با پرواز در ارتفاع نزدیک به زمین از اثر سطح بهرهمند میشوند، اما شکل شکسته بال در قاهر ۳۱۳ به استفاده بهینه از اثر سطح برای پروازهای طولانی تر در ارتفاع پائین و نشست و برخاست از باندهای کوتاه کمک میکند.
۲۸- ارابه فرود این هواپیما کپی شده از هیچ یک از جنگندههای فعلی جمهوری اسلامی ایران نیست و طراحی جدیدی ضمن شباهت به طرح کلی ارابه فرود هواپیمای سوخو-۲۵ دارد.
۲۹- تک موتوره بودن هواپیما ضمن کاهش مصرف سوخت کلی و سهولت تعمیر و نگهداری، نشان از سبک وزن بودن این هواپیما دارد.
۳۰- تک چرخه بودن ارابههای فرود گواه دیگری بر سبک وزن بودن این هواپیما با وزن برخاست در حدود ۱۲تا ۱۴ و بیشینه وزن احتمالاً کمتر از ۲۰ تن است.
۳۱- با توجه به طول و عرض کم دماغه قاهر ۳۱۳ به نظر میرسد بخشی تجهیزات راداری زیر محل استقرار خلبان جای داده شده باشد.
۳۲- فرم دماغه قاهر ۳۱۳ با شکل آنتن رادارهای هوایی موجود در جنگندههای کشور تطابق ندارد، بنابراین به احتمال زیاد یک رادار جدید و متفاوت یا راداری موجود با آنتن جدید برای آن در نظر گرفته شده است.
۳۳- استفاده از دو نمایشگر چند منظوره یا MFD بزرگ در وسط کابین و سه نمایشگر کوچکتر نشان از تلاش و حرکت به سمت استفاده از سامانههای جدید و پیشرفته است که منجر به کاهش هزینه و زمان تعمیرات، افزایش چشمگیر قابلیت اطمینان و مزیتهای زیادی دارد .
۳۴- استفاده از ۸ نمایشگر آنالوگ در کابین در کنار نمایشگرهای فوق نشان دهنده نهایی نشدن فناوری MFDها از نظر طراحان قاهر ۳۱۳ دارد. با توجه به اهرم هدایت از نوع معمولی احتمالاً سامانه کنترل سطوح متحرک بال و پیشبال و سکان عمودی و پروازی قاهر۳۱۳ از نوع هیدرولیکی است نه سامانه پرواز با کنترل الکتریکی(FBW) زیرا نمونههای موجود این سامانه در دنیا از «اهرم هدایت کناری» استفاده میکند.
۳۵- تجهیزات مخابراتی و کنترلهای سامانههای جانبی در کنار دست خلبان جای گرفته که طراحی مرسومی است. هرچند که دسته گاز موتور در تصاویر منتشره از کابین دیده نمیشود.
۳۶- در این جنگنده از رادیوهای بومی ساخت صنایع الکترونیک وزارت دفاع با قابلیتهای جهش فرکانسی و مقاوم در برابر اختلال و برخوردار از رمز کنندههای خودکار با الگوریتمهای پیشرفته استفاده شده است.
۳۷- صندلی پرتابشونده این هواپیما شباهت ویژهای به نمونههای موجود نداشته و احتمالا همان نمونه بومی باشد که چندی پیش آزمایش آن از هواپیمای بستر آزمایش “آرمیتا” با موفقیت کامل انجام شد.
۳۸- استفاده از ۸ نمایشگر آنالوگ در کابین در کنار نمایشگرهای فوق نشاندهنده نهایی نشدن فناوری MFDها از نظر طراحان قاهر ۳۱۳ دارد.
۳۹- در نمونه فعلی قاهر، نمایشگر سربالا(HUD) دیده نمیشود و کلاه پروازی ساده است و بدیهی است در نمونههای تولیدی شاهد HUD خواهیم بود.
۴۰- بر اساس برخی شواهد تصویری، نمونه نمایش داده شده ماکت در مقیاس واقعی یا «ماک آپ» است که یکی از مراحل مهم ساخت جنگنده پیش از نمونههای آزمایشی است.
۴۱- در تصاویر منتشره از مراحل طراحی و توسعه قاهر ۳۱۳ نرمافزاری برای محاسبه سطح مقطع راداری دیده میشود که پیشرفت بسیار مهمی برای بهبود محصولات دفاعی کشور است.
۴۲- مدل سازی قاهر۳۱۳ در نرمافزارهای پیشرفته طراحی رایانهای (CAD) نظیر CATIA که امکان اتصال به رایانه و ماشینهای تولید پیشرفته برای کارهای ساختی را دارد، تحلیلهای آیرودینامیکی با روشهای عددی (cfd) با استفاه از نرمافزار تولید شبکه عددی GAMBIT و نرمافزار تحلیل جریان FLUENT، محاسبات طراحی با نرمافزار انجام شده که نشان از کار کامل علمی در حوزههای مختلف طراحی این جنگنده بومی دارد.
۴۳- آزمایشات تونل باد نمونههای قاهر برای رسیدن به فرم بهینه آیرودینامیکی انجام شده است.
۴۴- آزمایشات پروازی فراوانی با نمونه پروازی مقیاس کوچک قاهر انجام شده که روشی مرسوم برای استخراج خصوصیات پروازی هواپیمای در حال طراحی با هزینه و زمان کمتر است.
۴۵- از ابتدای طراحی تا ساخت نمونه فعلی، ۲٫۵ تا ۳ سال طول کشیده که نشانه مدیریت قوی و عزم جدی برای تولید این محصول جهت نوسازی و افزایش توان هوایی کشور است.
۴۶- از موتور قاهر ۳۱۳ صحبتی به میان نیامده و احتمال دارد از موتور توربوفن بومی در آن استفاده شود که با نیازهای روز و البته پنهانکاری حرارتی و شکل حجیم بدنه تطابق دارد.
۴۷- در نمونه فعلی قاهر سامانههای ردگیری فروسرخ، توپ و برخی سامانههای جانبی مانند آنتنهای فرستند و گیرنده دیده نمیشود که شاید به دلیل ماک آپ بودن آن است.
۴۸- طراحی این هواپیما که کمترین شباهتی به نمونههای موجود در داخل کشور نداشته و شباهت اندکی با برخی هواپیماهای پنهانکار دنیا دارد نشان از جسارت و ریسکپذیری بالای مدیران صنایع هوایی وزارت دفاع است.
۴۹- نمونه رونمایی شده از قاهر ۳۱۳ هواپیمایی تک نفره است که با توجه به ویژگیهای اعلام شده دارای نقش چند منظوره یعنی هم عملیاتهای هوا به هوا و هم هوا به سطح خواهد بود.
۵۰- آزمایشات تونل باد، اقدامات نرمافزاری و پرواز مدل مقیاس کوچک راههایی برای رسیدن به نتیجه بهتر و قابل اطمینان قبل از ساخت نمونههای پروازی است که هزینه بالاتری از آزمایشات فوق دارد. در نتیجه میتوان انتظار داشت نمونه های عملیاتی قاهر با تغییرات کمتری نسبت به نمونه رونمایی شده تولید شوند.