نرخ معاینه پزشکان در سال جاری اعلام شد
نرخ معاینه پزشکان در سال جاری اعلام شد

خبر استان:سخنگوی وزارت بهداشت: تعرفه معاینه پزشک ۶ درصد و دارو و تجهیزات پزشکی ۹ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبر استان، ایرج حریرچی در نشست خبری با اشاره به افزایش پنج درصدی سبد تعرفه‌های پزشکی سال ۹۷ افزود: روش تعیین تعرفه به این صورت است که وزارت بهداشت و نظام پزشکی پیشنهاد‌هایی به شورای عالی بیمه ارائه می‌دهند و این شورا هم مصوباتی را ارائه می‌کند، سپس با تایید سازمان برنامه و بودجه، دولت تعرفه را تصویب می‌کند.

وی گفت: امسال نیز دولت با توجه به سیاست‌های خود تصمیم گرفت که سبد تعرفه‌های پزشکی ۵ درصد رشد کند، همچنین امسال این افزایش پنج درصدی برای بخش دولتی و خصوصی به صورت یکسان بوده است.

حریرچی افزود: در معاینه سال ۹۷ رشد شش درصدی تعرفه‌ها را شاهد خواهیم بود، بر این اساس معاینه پزشک عمومی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان، معاینه متخصص ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان و معاینه فوق تخصص ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان در بخش خصوصی است؛ این تعرفه در بخش دولتی به این ترتیب است که ویزیت پزشک عمومی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان، ویزیت پزشک متخصص ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان و ویزیت فوق تخصص ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان است.

وی گفت: براساس مصوبه دولت مدت زمانی که به طور متوسط باید برای معاینه بیماران صرف شود به ترتیب برای پزشک عمومی ۱۵ دقیقه، برای پزشک متخصص ۲۰ دقیقه و برای پزشک فوق تخصص ۲۵ دقیقه است.

حریرچی افزود: حق بیمه سرانه خانوار نیز ۷ درصد تعیین شده است یعنی خانوار چه یک نفره باشد و چه پنج نفره، یک حق بیمه درمانی پرداخت می‌کند که کل آن هفت درصد است و دو درصدش را کارمند می‌پردازد، همچنین حق بیمه برای روستاییان، عشایر، ساکنان شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، بیماران خاص و بیمه شدگانی که به صورت رایگان بیمه شده‌اند، صفر ریال است.

وی گفت: اشغال تخت در بیمارستان‌های خصوصی کشور ۶۰ درصد است و این یعنی از همه ظرفیت‌های آن‌ها استفاده نمی‌شود علت هم هزینه‌های بالاست که همه بیماران توان پرداخت آن را ندارند، اینکه برخی می‌گویند برای سوددهی بیمارستان خصوصی باید تعرفه را افزایش داد راه حل مناسبی نیست.

حریرچی افزود: در همه دنیا مدیریت بیمارستان خصوصی با افرادی است که اقتصاددان هستند و نه پزشک، بطوری که حتی از ضایعات بیمارستانی هم کسب درآمد می‌کنند ما باید به دنبال روش‌های مدیریتی صحیح برای سوددهی بیمارستان خصوصی باشیم و نه اینکه با افزایش تعرفه بخواهیم کسری‌ها را جبران کنیم.

تالاسمی در ایران تحت کنترل است

سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران در کنترل بیماری تالاسمی جزو کشور‌های موفق دنیاست و هم اکنون با همکاری‌هایی که اقوام و مذاهب مختلف داشته اند موفق شدیم به مقدار قابل توجهی از بروز تالاسمی بکاهیم.

حریرچی با اشاره به کمبود داروی بیماران تالاسمی، افزود: ما صادر کننده داروی تالاسمی هستیم و برای اینکه کمبود مصنوعی دارو در کشور حل شود، دستور داده ایم صادرات این دارو متوقف شود.

وی با اشاره به ضعف لیست دارویی کشور گفت: ما طبق قانون مکلف هستیم داروی ژنریک را برای بیماران تجویز کنیم. بر اساس لیست دارویی کشور که آئین‌نامه آن به تصویب دولت می‌رسد و هر سه ماه یکبار اصلاح می‌شود، باید داروی مورد نیاز بیماران را طبق این لیست تهیه کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با مشکل بیماران MPS که امروز در مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کرده بودند، افزود: برای این بیماران هزینه‌های بسیار قابل توجهی انجام می‌دهیم و هر دارویی که برای آن‌ها مؤثر باشد، تأمین می‌شود، اما اثر بخشی آن دارو باید توسط آزمایشگاه و تست‌های ما به اثبات برسد.

حریرچی در ارتباط با موضوع واردات داروی چینی به کشور تأکید کرد: به طور رسمی اعلام می‌کنیم هیچ گونه واردات داروی چینی نداریم و هر جا مشاهده شد داروی چینی وجود دارد، آن را به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند، زیرا اگر داروی چینی وجود داشته باشد قاچاق محسوب و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،صبح امروز جمعی از خانواده‌های بیماران ام پی اس در اعتراض به کمبود داروی این بیماران در مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.

Visited 2 times, 1 visit(s) today