شاغل شدن ۱۶ هزار نفر بصورت دائم  در بخش ملوانی/ شرکت صدرا فعال می‌شود
شاغل شدن ۱۶ هزار نفر بصورت دائم  در بخش ملوانی/ شرکت صدرا فعال می‌شود

خبر استان:استاندار بوشهر گفت: باید با حرکت منسجم در اجرای اقتصاد مقاومتی از گرفتار شدن به روزمرگی جلوگیری کنیم.

به گزارش خبر استان، دکتر مصطفی سالاری در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان بوشهر اظهار داشت: در این ارتباط پیگیری یکسری طرح‌ها و پروژه‌هایی که اشتغال و رونق اقتصادی ایجاد می‌کنند، در اولویت قرارگرفته است.

وی اضافه کرد: به همین منظور رونق صنعت و معدن و افزایش اشتغال زایی و تولید در این بخش مقرر شده با استفاده از مشاوران برتر کشور در این حوزه و نیروهای متخصص مشاوره و آموزش برای عارضه یابی واحدها صورت گیرد و مشکلات آنها اولویت بندی و نقش دستگاه‌های مختلف برای برطرف کردن آن مشخص شود.

دکتر سالاری ادامه داد: چنانچه واحدی در شرایط دریافت تسهیلات باشد باید تا انتها مشاور یا موسسه مطالعاتی در کنار آن قرار گیرد تا تسهیلات دریافت شده به نتیجه مطلوب برسد.

برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه تجارت

وی درباره برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه تجارت بیان کرد: شماری طرح برای ساماندهی کالای همراه ملوان (ته لنجی) متمایز و پیشران تعریف می‌شوند که برای حل مشکل این بخش با استفاده از ظرفیت‌های ملی اقدام خواهد شد.

استاندار بوشهر گفت: شمار ملوانان هر لنج بطور متوسط شش نفر است و با توجه به وجود ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ فروند شناور در استان بوشهر شمار ملوانان این استان حدود ۱۰ هزار نفر است.

وی افزود: این در حالی است که هیچکدام از این ملوانان بیمه نیستند و مزایای از کارافتادگی و بازنشستگی شامل آنها نمی‌شود و دریافتی آنها از سفرهای خارجی نیز مبلغ زیادی نیست.

تدوین ضوابط ساماندهی کالاهای ته لنجی

دکتر سالاری اظهار کرد: ضوابط ساماندهی کالاهای ته لنجی نوشته شده ولی پیرامون بخشی از آن و نحوه اجرا هنوز موضوع‌هایی مطرح است که باید بازنگری لازم برای آن صورت گیرد.

وی ادامه داد: در صورت اجرایی شدن این طرح بطور تقریبی ۱۶ هزار نفر بصورت دائم و با قرارداد یکساله در بخش ملوانی شاغل خواهند شد.

دکتر سالاری افزود: از دیگر مزایای این طرح جلوگیری از واردات بی رویه کالا و سواستفاده دیگران از تهسیلات ویژه مرزنشینی است و در کنار آن ساحل نشین نیز معیشت، وضعیت رفاهی و رونق بازارش دچار خدشه نخواهد شد.

وی بیان کرد: امید است با راهکار لازم در قالب این طرح مشکلات سد راه ملوانان، بازاریان و لنج داران استان بوشهر به‌زودی برطرف شود.

برنامه‌های اقتصاد مقاومتی برای بخش نخیلات

استاندار بوشهر در ارتباط با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی برای بخش نخیلات این استان گفت: هم اکنون در دشتستان که بدترین وضعیت را داریم هر کیلو خرمای کبکاب مرغوب ۱۵ هزار ریال است که با توجه به اینکه میانگین محصول دهی هر نخل بطور میانگین ۳۰ کیلوگرم است درآمد ناخالص هر نخل ۴۵۰ هزار ریال است.

دکتر سالاری اضافه کرد: با این شرایط هر باغ نخل با یکهزار اصله ۴۵۰ میلیون ریال درآمد ناخالص و زیر ۲۰۰ میلیون ریال درآمد ناخالص خواهد داشت.

وی بیان کرد: چنانچه در ارتباط با نخیلات اصلاح نژاد صورت گیرد و میانه کاری مرکبات (کاشت مرکبات در حد فاصل نخل) در مناطق حائز این شرایط، بدون افزایش هزینه درآمد هر باغداری ۱۰ برابر خواهد شد.

استاندار بوشهر افزود: این یک پروژه سنگین است ولی با این وجود این مهم در دولت مطرح شده است و وزیر جهاد کشاورزی نیز بر اجرای آن تاکید کرده و خوشبین هستیم این پروژه تا پایان سال آغاز شود.

وی یادآور شد: با اجرای پروژه یاد شده با وجود چهار میلیون نخل در دشتستان و ۱۲ هزار بهره بردار نخل (نخلداران استفاده کننده از آب) مجموع درآمد ناخالص آنها از یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال کنونی به ۲۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد.

۲ طرح پیشران اقتصاد مقاومتی استان بوشهر

دکتر سالاری ادامه داد: پروژه اصلاح نژاد نخل و میانه کاری مرکبات در کنار طرح ساماندهی کالای ته لنجی به عنوان طرح‌های پیشران اقتصاد مقاومتی استان بوشهر است که به دنبال جذب حمایت لازم از نهادهای مربوطه برای اجرای آن هستیم.

وی در ارتباط با منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر گفت: این منطقه یک ظرفیت با قابلیت بسیار بالاست که برخی از شرکت‌های پتروشیمی توانمند متقاضی سرمایه گذاری در آن هستند.

دکتر سالاری افزود: اعتقاد داریم در موضوع صنایع بزرگ به دنبال شرکت‌های با سابقه درخشان باشیم زیرا در غیر این صورت و استفاده از شرکت‌های تازه کار در وضعیت خاص کنونی با احتمال شکست همراه است.

وی در ارتباط با ضرورت پردازش و صادرات مجدد و تزانزیت کالا گفت: این امر مستلزم چند موضوع از جمله راه آهن که در بلند مدت باید به نتیجه برسد و ایجاد منطقه آزاد است.

استاندار بوشهر ادامه داد: پیشینه بازرگانی استان بوشهر ایجاب می‌کند متناسب با تحولات روز در حوزه پردازش کالا ورود کنیم.

وی یادآور شد: برای تحقق این مهم در مرحله نخست مقرر شده محدوده پیشنهادی منطقه آزاد تجاری بوشهر به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل و از این طریق یک گام دیگر به تصویب منطقه آزاد بوشهر در مجلس شورای اسلامی نزدیکتر شویم.

دکتر سالاری در ارتباط با دهکده‌های گردشگری استان بوشهر گفت: از این دهکده‌ها باید درآمدزایی صورت گیرد و نگاه اشتغال زایی به آنها داشته باشیم.

وی یادآور شد: یکی از شرکت‌های پتروشیمی فعال در منطقه ویژه پارس داوطلب اجرای فاز دو دهکده گردشگری بوشهر بدون در اختیار گرفتن مالکیت آن شده که این امر نشان از جذابیت‌های اقتصادی در دهکده گردشگری بوشهر است.

استاندار بوشهر افزود: در دهکده گردشگری دلارام و حماد دیلم نیز سرمایه گذارانی داوطلب سرمایه گذاری در این دهکده‌ها هستند.

شرکت صدرا فعال می‌شود

وی در ارتباط با شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) در بوشهر گفت: عزم مسئولان این حوزه برای فعال شدن آن جدی است و در صورت تحقق این مهم حداقل دو هزار فرصت شغلی برای نیروهای بومی استان فراهم خواهد شد.

دکتر سالاری یادآور شد: این شرکت مشکلاتی در تامین اجتماعی و امور مالیاتی دارد که مشکل تامین اجتماعی آن حل شده و برای سایر مشکلات آنها نیز برنامه ریزی ویژه داریم.

وی ادامه داد: رفع ابهام مدیریتی صدرا یک گام اساسی برای فعال شدن آن است که امیدواریم با تحقق این مهم زمینه برای فعالیت مجدد آن را فراهم آورد.

استاندار بوشهر گفت: با این وجود اعتقاد داریم پیرامون شهر بوشهر از متمرکز شدن صنایع بزرگ، سنگین و خشن پرهیز شود و در پیرامون این شهر از صنایع پیشرفته و فعالیت صنعت گردشگری باشد تا از این طریق بوشهر دچار مشکلات ترافیکی و زیست محیطی نشود.