علت چاقی در استان مصرف زیاد مواد نشاسته‌ای/ بوشهری ها ۲۵ درصد بیشتر از میانگین جهانی نشاسته مصرف می‌کنند
علت چاقی در استان مصرف زیاد مواد نشاسته‌ای/ بوشهری ها ۲۵ درصد بیشتر از میانگین جهانی نشاسته مصرف می‌کنند

خبر استان:دکتر رهبر: چاقی در استان بوشهر به علت مصرف غذاهای چرب نبوده و بیشترین علت آن مربوط مصرف مواد نشاسته‌ای فراوانی است که در رژیم غذایی افراد این منطقه وجود دارد.

به گزارش خبر استان،متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: طی تحقیقات علمی که در سال‌های گذشته انجام‌شده وضعیت نامناسب تغذیه‌ای در استان بوشهر علت اصلی رتبه نخست آن‌ها در ابتلا به بیماری دیابت تعیین‌شده است.

دکتر علیرضا رهبر افزود: بیماری دیابت زمانی به وجود می‌آید که در بدن به‌اندازه کافی انسولین تولید نشده یا از انسولین تولیدشده به‌درستی استفاده نشود.
مدیر گروه رشته تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بیان داشت: پر نوشی، پر ادراری، تاری دید، سردرد، خواب‌آلودگی و طولانی شدن زمان ترمیم زخم‌ها از علائم بیماری دیابت است.
علت چاقی در استان بوشهر مصرف زیاد مواد نشاسته‌ای است
دکتر رهبر گفت: استاندارد سازمان بهداشت جهانی در مصرف نشاسته ۵۰ تا ۵۵ درصد عنوان‌شده و این در حالی است که ۷۵ درصد مواد غذایی که در استان بوشهر مصرف می‌شود عمدتاً نشاسته‌ای بوده و نشان از این دارد که مردم در این استان ۲۵ درصد بیشتر از میانگین جهانی نشاسته مصرف می‌کنند.
مدیر گروه رشته تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: چاقی در استان بوشهر به علت مصرف غذاهای چرب نبوده و بیشترین علت آن مربوط مصرف مواد نشاسته‌ای فراوانی است که در رژیم غذایی افراد این منطقه وجود دارد، این در حالی است که افراد برای کاهش وزن، به‌اشتباه مصرف مواد چرب در رژیم غذایی خود را محدود می‌کنند.
وی یادآور شد: مواد نشاسته‌ای شامل انواع نان، برنج، شیرینی، کیک، بیسکویت، سیب‌زمینی و حلوا است.
افراد در هنگام خرید روغن باید به نوع و برچسب آن توجه کنند
افراد هنگامی‌که به فروشگاه‌ها برای خرید روغن مراجعه می‌کنند باید با نوع و روغن و خواص آن آشنایی داشته و با توجه به درصد چربی‌های اشباح و غیر اشباح، آن را خریداری کنند.
دکتر رهبر گفت: روغن‌زیتون به دلیل اینکه میزان اسیدهای چرب اشباح آن کمتر ا ز ۱۰ درصد است یک روغن استاندارد تلقی شده و بهترین ترکیب غذایی برای تمامی افراد به‌ویژه بیماران دیابتی است.
متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: پس از روغن‌زیتون، روغن کلزا و کانولا ازجمله روغن‌های استانداردی‌ هستند که اگرچه بذرهای متفاوتی داشته اما خواص یکسانی دارند و پس‌ازآن نیز روغن سویا از روغن‌های استاندارد محسوب می‌شود.
افراد دارای کبد چرب مستعد ابتلا به دیابت هستند
مدیر گروه رشته تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: افرادی که دارای کبد چرب هستند در صورت عدم توجه به تغذیه و درمان مناسب خود به بیماری دیابت مبتلا خواهند شد ازاین‌رو بیماری دیابت و کبد چرب، دوروی یک سکه خوانده ‌می‌شوند.
دکتر رهبر افزود: مصرف خرما و عسل گرچه طبیعی هستند اما برای بیماران دیابتی مضر بوده و مصرف یک قاشق غذاخوری عسل معادل ۲ قاشق غذاخوری شکر محسوب ‌می‌شود.
وی تصریح کرد: بیماران مبتلابه دیابت برای درمان خود باید به گروهی از متخصصین ازجمله متخصص غدد و تغذیه مراجعه کنند که این بهترین حالت برای درمان این بیماری است.