خبر استان:یک پژوهشگر برتر تاریخ مطبوعات ایران گفت: نشریه های مجوز دار مکتوب برای اینکه خوانندگان خود را افزایش دهند نیازمند تحول هستند.
به گزارش خبر استان، سید فرید قاسمی شامگاه پنجشنبه در آئین جشن روز خبرنگار در بوشهر افزود: برای تحول در مطبوعات باید از کار کلیشه ای ‘وی گفت’ و ‘وی افزود’ به سمت افزایش محتوای نشریه ها پرداخت.
وی تصریح کرد: رسانه های کاغذی برای پایگاههای خبری خواننده یابی می کنند به همین دلیل رسانه های کاغذی نمی توانند به خبر بپردازند.
قاسمی بیان کرد: نشریه ها فرصت پرداختن به خبر را ندارند چون در این زمان است که با خبرهای مرده روبه رو می شوند به همین دلیل باید با افزودن صفحه هایی برای خانواده ها، خیابان و کوچه شناسی و سایر موارد دیگر بتوان خوانندگان نشریه ها را افزایش داد.
وی تصریح کرد: امروز در کشور ۲۰۰ عنوان روزنامه در قالب ۹۰۰ هزار نسخه چاپ و منتشر می شود و از این تعداد ۶۰ درصد برگشت می خورد و نسخه های کمی از آنها به فروش می رسد.
قاسمی با بیان اینکه در شرایطی عرصه برای فعالیت نشریه های بی هویت و بدون مجوز فراهم می شود که باید مردم را نسبت به این نشریه ها آگاه کرد.
وی خطاب به مدیران نشریه های محلی استان بوشهر نیز گفت: تقلید کننده مطبوعات مرکز نشین نباشید چرا که روزنامه نگاری محلی و ملی باهم متفاوت و فلسفه وجودی نشریه های ملی و محلی از هم جداست.
قاسمی با تاکید براینکه رسانه های کاغذی نباید با کارکرد غلط به دست خود، خودکشی کنند اظهار کرد: رفتن دنبال رسانه های آن لاین اشتباه است چون این رسانه ها بنا به کارکردی که دارند بیشتر آب لاین تلقی می شوند.
وی تصریح کرد: نشریه های مجوز دار باید به گونه ای عمل کنند که باعث رونق بازار رسانه هایی که نه شناسنامه و نه مجوز دارند نشوند چرا که این نشریه ها برخلاف نشریه های مجوز دار پاسخگو نیستند.
وی گفت: با کمال تاسف در این شرایط مردم برای خریدن غذاهای شیک پرس و جو می کنند ولی برای تامین غذای روح سراغ رسانه های بی هویت می روند و به نوعی برای روح خود اهمتی قائل نیستند.
قاسمی با تاکید براینکه مطبوعات محلی در بسیاری از زمانها مرجع مطبوعات ملی به شمار می روند اظهار کرد: روزنامه نگار نشریه های محلی علاوه بر حفظ منافع محلی باید دغدغه منافع ملی را نیز داشته باشد.
این پژوهشگر برتر تاریخ مطبوعات ایران با تاکید بر حفظ اخلاق رسانه ای افزود: نباید شان خبرنگار را در حد ویزیتور آگهی پائین آورد بلکه خبرنگاران با تیزبینی باید سوژه های خود را در بین مردم بیابند و تولید محتوا کنند.
وی بیان کرد: مردم و مسئولان نیز باید مقوم، مشوق و یاری گر رسانه های کاغذی باشند.
قاسمی در خصوص تفاوت نقد و انتقاد نیز گفت: نقد به معنی دیدن همزمان خوبیها و بدیهاست اما انتقاد به معنی عیب جویی است.
وی یادآور شد: نقد به معنی نه تعریف، نه تخریب، نه ستایشگر و نه نکوهشگر است بلکه سنجش است که باید به خوبی به آن پرداخته شود.
این پژوهشگر برترتاریخ مطبوعات ایران در خصوص بوشهر نیز گفت: استان بوشهر یکی از زمینه سازهای آگاهی، دانایی و از پیشگامان حوزه کتاب و نشریه در ایران است.
منبع:ایرنا






