خبر استان:داک شناور دستاورد جدید سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح است.

به گزارش خبر استان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ کشورهای جهان امروز علاوه بر تولید تسلیحات نظامی نیازمند قابلیت داشتن تعمیرات و نگهداری این تجهیزات می باشد. جمهوری اسلامی ایران سالهاست در زمینه قابلیت های دفاعی پیشرفت های چشمگیری داشته که ما را در زمره کشورهای با قابلیت دفاعی بالا در سطح منطقه و جهان قرار داده است. از آنجا دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران کاملا دفاعی است و این موضوع بارها توسط مقامات لشکری و کشوری نیز عنوان شده است، اما داشتن قابلیت های دفاعی امنیت را در سطح کشور و منطقه تضمین می کند و ما را در زمره امن ترین کشور در سطح منطقه قرار داده است.     
سازمان صنایع دریایی 
شکل‌گیری صنایع دریایی در دوران دفاع مقدس به منظور حمایت و پشتیبانی از رزمندگان اسلام در جبهه های نبرد حق علیه باطل صورت گرفت که تبلور حضور آن با تولید و عرضه فراوان قایق های عاشورا تجلی یافت. لیکن توجه به وجود بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مرز آبی در کشور از یک سو و حضور نیروهای فرامنطقه ای در آب های آزاد و آبراه های جنوب کشور از سویی دیگر ایجاب کرد تا با توجه به دشواریها و پیچیدگی های فعالیت علمی، فنی و تحقیقاتی در عرصه دریا نسبت به توسعه صنعت دریایی اقدام گردد. از این رو به منظور تجمیع ظرفیت های فراوان در حوزه صنایع دریایی در بخش دفاع و ایجاد ساختاری کارآمد و توسعه یافته،وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سال ۱۳۸۷ نسبت به تأسیس سازمان صنایع دریایی اقدام نمود.
داک شناور؛ پنجره ای به سوی تحقق اهداف صنایع دریایی وزارت دفاع است
اکنون این سازمان بزرگترین مجموعه صنعتی دریایی کشور و متولی برنامه ها و فعالیت های صنعت دریایی در زمینه دفاعی و غیر نظامی است که با بهره گیری از تجهیزات و امکانات گسترده صنعت دفاعی کشور و نیروهای متعهد و متخصص خود و همچنین آخرین دستاوردهای علمی و تخصصی و استفاده از روش های استاندارد بین المللی و انحصاری در این صنعت ،رشد فزآینده صنعت کشتی سازی و سازه های دریایی را سرلوحه اهداف عالی خود قرار داده است.
در این رهگذر بخش های تابع سازمان صنایع دریایی همواره دستیابی به بالاترین سطح استانداردهای شناخته شده بین المللی را مد نظر داشته و تحت نظارت و برابر مقررات رده بندی  و بین المللی گامی فراتر نهاده که گواه این ادعا ،کیفیت محصولات نهایی و رضایت مشتریان داخلی و خارجی می باشد.
داک شناور؛ پنجره ای به سوی تحقق اهداف صنایع دریایی وزارت دفاع است
از امکانات موجود این سازمان می توان به تاسیسات کشتی سازی در شهرهای مختلف از جمله بندرعباس، بندر خرمشهر و بندر انزلی و کارگاه ها و سوله های بزرگ ،مجموعه انبارها ،سرسره ها ،اسکله و لنگرگاه های مناسب و جرثقیل های ۳۵۰ تن و سینکرولیفت ۲۰۰۰تنی ،امکانات ساخت انواع شناورها و سازه های دریایی و به طور همزمان امکانات و تاسیسات مناسب جهت تعمیر اساسی شناورها در حوض های شناور و حوضچه های خشک که قابلیت پذیرش و پهلودهی کشتی های بزرگ تا وزن ۵۰۰۰ تن را دارد نام برد.
طراحی و ساخت انواع شناورهای تندرو ،چند منظوره ، گشت پلیسی و راکت انداز ، ناوچه های جنگی و موشک انداز و اژدر افکن ذوالفقار ،ناوشکن هواناو و قایق پرنده ،سامانه کروز دریایی ،حوضچه های شناور،زیردریایی، بارج ۱۰ هزار تنی ،انواع لیندیگ کرافت و سازه های دریایی، نمونه هایی از فعالیت های صنایع دریایی وزارت دفاع در سال های اخیر بوده است.
داک شناور۲۰۰۰ تنی(حوض شناور)
داک شناور۲۰۰۰ تنی (حوض شناور)  کشتی باریکی  به شکل  حوض مانند است که می تواند پر آب و سپس بارگیری شود. پس از بارگیری حوض تخلیه شده و آنچه بارگیری شده (کشتی یا زیر دریایی) بر سکوی خشک باقی مانده و این وسیله برای تعمیرات و به آب اندازی وسایل دریایی کاربرد دارد.
داک شناور ۲ هزار تنی که توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده، چندی است که  به نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شده است.
داک شناور؛ پنجره ای به سوی تحقق اهداف صنایع دریایی وزارت دفاع است
در مراسم تحویل این شناور وزیر دفاع  طی سخنانی گفته بود که  این دستاورد ملی با بهره مندی از دانش و توان علمی و فنی داخلی و همت و تلاش جهادی مدیران و متخصصان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به دست آمده است. ضریب اتوماسیون بالای این شناور، قابلیت اعتماد بالا، استفاده از سامانه های کنترل و مانیتورینگ پیشرفته، امکانات رفاهی مناسب به منظور امکان ماندگاری و کمک رسانی تعمیراتی به شناورهای نیازمند در دریا به مدت یک ماه بدون نیاز به پشتیبانی از ساحل  می توان از ویژگی های این شناور ذکر کرد.

داک شناور؛ پنجره ای به سوی تحقق اهداف صنایع دریایی وزارت دفاع است
ایجاد یک زیر ساخت تعمیرات و نگهداری متحرک به منظور مهار سوانح دریایی و جلوگیری از غرق شدن شناورها و آسیب دیدگی آن ها، جلوگیری از آلودگی زیست دریایی و ایجاد بستر همکاری در پروژه های نفت و گاز و تحقیقات و همچنین پشتیبانی از ناوگان نظامی جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر از اهداف ساخت و بهره برداری داک ۲۰۰۰ تنی می باشد.
 داک شناور ۲ هزار تنی با سایر محصولات مشابه کشورهای مختلف هم تراز و برابری کرده و با توجه به ضریب ایمنی بالای طراحی و استحکام سازه ای، توانمندی حمل و بالابری شناورها تا ۲۰۰۰ تن را دارا می باشد.    
                       
سردار سرتیپ “حسین دهقان” وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح به این نکته اشاره نموده بود  که این پروژه کاملا بومی و طراحی و ساخت سازه، سامانه های تاسیساتی، دکوراسیون ، جرثقیل و پمپ های این شناور داخلی است.
 حوضچه خشک  
حوضی که برای تعمیر و یا ساخت کشتی به کار می رود.آب درون حوض خشک را می توان خالی کرد تا دسترسی به قسمت های زیرین کشتی به آسانی صورت گیرد.پس از وارد شدن کشتی به حوضچه دربهای حوض بسته می شود و آب داخل آن بتدریج با پمپ هایی خارج می شود و کشتی بر روی جک ها و بلوک هایی که مطابق نقشه زیر کشتی در کف حوض قرار گرفته،می نشیند.
در انتها این نکته قابل ذکر است که دستاورد جدید سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح گامی نوین در جهت پیشبرد اهداف نیروهای مسلح بوده وامید است با حمایت مادی و معنوی از نیروهای مسلح شاهد دستاوردهای بیشتری در صنایع دفاعی کشورمان باشیم.
داک شناور؛ پنجره ای به سوی تحقق اهداف صنایع دریایی وزارت دفاع است
Visited 1 times, 1 visit(s) today