خون بوشهری ها در رگ های چند استان
خون بوشهری ها در رگ های چند استان

ندای استان:مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: در دو سال اخیر افزون‌بر ۲۵ درصد، افزایش اهداء کنندگان خون در استان داشته‌ایم که معادل افزایش ۱۰ هزار کیسه خون بوده است.

به گزارش ندای استان،دکتر علیرضا باستین با اشاره به این‌که ۱۴ ژوئن برابر با ۲۵ خرداد روز جهانی اهداء کنندگان خون نام گرفته و شعار امسال این روز “اهداء کننده متشکریم” است، گفت: نیاز به خون همیشگی است، زیرا جایگزینی ندارد و افرادی که نیازمند خون هستند هم همیشه وجود دارند.

وی افزود: در استان مشارکت مردم در اهداء خون بالاست و شاخص بالای ۲۷ در هزار را داریم و هر لحظه نیاز به خون بوده هم استانی‌ها همراهی داشته‌اند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر اضافه کرد: در دو سال اخیر افزون‌بر ۲۵ درصد، افزایش اهداء کنندگان خون در استان را داشته‌ایم که معادل افزایش ۱۰ هزارکیسه خون است و در سه ماه اخیر هم افزون بر ۸ هزار نفر خون خود را اهداء کرده‌اند که جوابگوی صد درصد بیماران استان بوده است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به عضویت انتقال خون استان بوشهر در شبکه ملی خون‌رسانی، خون‌های اهدا شده علاوه بر تامین نیاز بیماران استان به استان‌های دیگر از جمله سیستان وبلوچستان، هرمزگان، فارس و دیگر استان‌هایی که به واسطه بیماران خاص در بحران قرار داشته و نیازمند خون بوده‌اند نیز فرستاده شده است.

دکتر باستین با بیان این‌که مشارکت آقایان در اهداء خون در کشور و استان بوشهر ۹۵ درصد و بانوان ۵ درصد است، گفت: این در شرایطی است که در کشور‌های پیشرفته نسبت مشارکت آقایان و بانوان پنجاه پنجاه است که علت آن این است که همواره این ذهنیت در بانوان ما وجود دارد که کم خون بوده و شرایط اهداء خون را ندارند.

وی از بانوان هم استانی درخواست کرد حتی برای یکبار هم شده برای اهداء خون توسط پزشک انتقال خون مشاوره شوند تا حداقل غلظت خون آنها بررسی شود تا اگر مشکلی نداشتند برای اهداء خون اقدام کرده و این مشارکت در بانوان نیز ترویج شود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر بیان کرد: امسال پنجاهمین سال تاسیس انتقال خون در کشور است و در همه این سال‌ها اهداء کنندگان ۱۰۰ درصد داوطلبانه برای اهداء خون اقدام کرده‌اند.

به گفته وی از هر کیسه خون اهدایی سه فرآورده پلاسما، پلاکت و خون کامل تهیه و تحویل آزمایشگاه می‌شود تا پس از انجام آزمایش‌های هپاتیت، ایدز و سفلیس گروه‌بندی انجام و در صورت تائید به پخش خون ارسال و از آن‌جا به بیمارستان فرستاده شود تا برای بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، بیمارانی که جراحی قلب شده‌اند، زنان و زایمان و در تصادفات و حوادث برای جبران خون از دست رفته حادثه دیدگان استفاده شود.

باستین با بیان این‌که بیشترین نیاز ما به گروه‌های خونی منفی است، یادآور شد: در بسیاری مواقع با اعلام فراخوان، مردم استان مشارکت خوبی داشته و با اهداء خون خود نجات‌بخش جان بیماران در بیمارستان‌ها بوده‌اند.

Visited 2 times, 1 visit(s) today