شناور صیادی خارجی در بوشهر نداریم/ واکنش به گرانی آبزیان در استان
شناور صیادی خارجی در بوشهر نداریم/ واکنش به گرانی آبزیان در استان

ندای استان:مدیرکل شیلات استان بوشهر می گوید: هیچ شناور صیادی خارجی در آب‌های بوشهر فعالیت ندارد.

عقیل امینی در نشست خبری اظهار کرد: در سنوات قبل شناورهای چینی که در اجاره ایرانی ها بودند در آبهای جنوب فعال بودند، اما از حدود سه سال پیش که صید صنعتی متوقف شده، آنها هم فعالیتی ندارند.

وی در مورد مقابله با صید ترال کف نیز گفت: ۵۳ شناور طی سال جاری به علت صید غیرمجاز توقیف شده است که ۳۶ شناور مربوط به صید ترال بوده است.

ایجاد زیستگاه مصنوعی در دریا پس از سالها

امینی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی جهت تقویت ذخایر آبزیان بیان کرد: آخرین اقدام در این خصوص مربوط به دهه ۸۰ بوده، ولی امسال مطالعات ایجاد زیستگاه در کنگان انجام شده و قرار است با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از سال آینده این مهم اجرایی شود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر اضافه کرد: ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی در قالب امضای تفاهم‌نامه مسئولیت اجتماعی با یک شرکت پتروشیمی دنبال می‌شود.

واکنش به گرانی ماهی و میگو

مدیرکل شیلات بوشهر درباره گرانی نرخ آبزیان در بوشهر که توان خرید آن برای بسیاری از مردم را دشوار کرده نیز پاسخ داد: ما نیز نسبت به فاصله قیمت ماهی و میگو با توان مالی بسیاری از مردم مطلع هستیم، ولی با توجه به گرانی اقلام و ادوات صید و سایر هزینه ها، نرخ آبزیانی که در بازار عرضه می شود هم تابعی از تورم می باشد.

به گفته وی، شیلات ابزار اجرایی برای تنظیم نرخ ماهی و میگو ندارد و قیمت ها تابع عرضه و تقاضا می باشد.

وی از توسعه اسکله‌های صیادی استان از جمله نخل تقی، جفره، سیراف، شیرینو، عسلویه و… خبر داد و بیان کرد: اسکله خورخان بردخون دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی است که تیرماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

امینی تقویت و اجرای سیستم‌های اطفای حریق در اسکله‌های صیادی استان را یک برنامه مهم دانست و ادامه داد: سال گذشته برای تولید ۳۸ هزار تن میگوی پروری در استان برنامه‌ریزی شده بود که ۲۴ هزار تن تولید شد.

پیش بینی تولید ۴۷ هزار تن میگو

وی ورود یک بیماری نوظهور را عامل کاهش تولید میگوی سال قبل دانست و بیان کرد: برای فصل جدید هفت هزار و ۴۸۹ هکتار تحت کشت قرار می‌گیرد که پیش‌بینی می‌شود ۴۷ هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره به تولید ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون قطعه بچه میگو در استان بوشهر افزود: بخشی از این بچه میگوها در داخل مزارع استان مصرف شده و برخی دیگر نیز به دیگر استان‌ها توزیع شد.

وی بوشهر را یکی از استان‌های پیش‌ران در تولید ماهی در قفس دانست و گفت: مجموعه پنج هزار تنی توسط اوقاف ایجاد شده که امسال ۲ هزار تن تولید داشت و سال آینده ۳ هزار تن به ظرفیت آن اضافه می‌شود.

امینی خاطرنشان کرد: ۱۶ مزرعه پرورش ماهی در قفس در آب‌های استان داریم که ظرفیت اسمی آن ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن است که امسال تاکنون هزار و ۳۰ تن برداشت شده است و برخی از قفس‌ها به خاطر نبود بچه‌ماهی خالی است.

وی تولید جلبک، صدف خوراکی، کرم نرئیس، زالو و ماهی‌های زینتی را از دیگر ظرفیت‌های استان عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته تعهد اشتغال ما هزار و ۶۰۰ نفر بود که هزار و ۶۶۰ نفر محقق شد و امسال نیز هزار و ۶۰۰ نفر تعهد داشته‌ایم که تاکنون هزار و ۵۷۰ مورد محقق شده است.