آلودگی برای بوشهر، بیمارستان نفت برای شیراز!
آلودگی برای بوشهر، بیمارستان نفت برای شیراز!

ندای استان:این مسئله سالهاست که به شکل مزمنی خود را در چهره نابسامان درمان استان نشان می دهد، از این رو ضرورت دارد با ورود مسئولین مربوطه و اقدامات مناسب، به وضعیت کنونی خاتمه داده شود.

به گزارش ندای استان،عقب ماندگی و نواقص در زمینه بهداشت و درمان استان بر هیچ کس پوشیده نیست، هر چند صحبت کردن و ذکر جزییات در این مقوله نمی گنجند اما مردم استان این موضوع را با پوست و گوشت و استخوان خود احساس می کنند؛ به نحوی که برای ابتدایی ترین خدمات مجبورند عازم استان های همجوار و تهران شوند.

حتی برای مواردی هم که امکان خدمت رسانی در استان وجود دارد، به علت بی اعتمادی به وضعیت موجود یا گاها به خاطر عدم وجود وسایل و تجهیزات و امکانات حداقلی لازم، ترجیح می دهند خدمات درمانی خود را با چندین برابر هزینه اضافی در استانهای دیگر دریافت کنند که این موضوع علاوه بر رنج و هزینه سفر برای بیماران و خانواده ها و همراهان، باعث می شود مراکز درمانی استان نیز که به صورت خودگردان اداره می شوند با کمبود شدید بودجه و اعتبار مالی مواجه گردند.

اتفاقی که به علت عدم توانایی مراکز درمانی در خرید تجهیزات و لوازم مصرفی و داروهای ضروری، همان خدمات حداقلی نیز با مشکل مواجه شود.

از طرف دیگر، با تاخیر در پرداخت پرسنلی و پزشکان و سایر کادر درمان و نارضایتی شدید حاصل از این موضوع، رابطه کادر درمان و بیماران را با تنش و حتی درگیری مواجه کرده، به نحوی که پزشکان به علت ناچیز بودن پرداخت ها که آن هم با تاخیر بسیار زیاد (بیش از یکسال) صورت می گیرد، مجبور می شوند علیرغم میل باطنی، حق الزحمه خود را از بیماران مطالبه نمایند که از این موضوع، هم بیماران و هم خود کادر درمان شدیداً ناراضی می باشند.

این مسئله سالهاست که به شکل مزمنی خود را در چهره نابسامان درمان استان نشان می دهد، از این رو ضرورت دارد با ورود مسئولین مربوطه و اقدامات مناسب، به وضعیت کنونی خاتمه داده شود.

از جمله مواردی که نمایندگان استان در مجلس در شرایط خاص ایجاد شده حسب وظیفه و‌ تعهدی که در برابر موکلین خود دارند، اقدام و مداخله کنند همین موارد هست که هر وقت شرایط ایجاب نماید با مداخله به موقع، زمینه افزایش امکانات درمانی لازم به استان جهت ارتقا کمی و کیفی خدمات بهداشتی درمانی استان را فراهم کنند.

هفته گذشته خبری منتشر گردید مبنی بر اینکه بیمارستان نفت در شهرک سلامت شیراز کلنگ زنی شده است.

هرچند که همه مردم کشور شایستگی آن را دارند که از خدمات درمانی مناسب بهره مند شوند، اما باید توجه داشت که عمده منابع نفت و گاز کشور در مناطق جنوب کشور قرار دارد و همانگونه که در آمد این منابع خدادادی استان صرف کل کشور می گردد، این حق مردم استان هست که بخشی از در آمد این منابع زیر زمینی نیز صرف پیشرفت و توسعه و از جمله خدمات بهداشتی و درمانی استان شود که ضرورت آن بر هیچکس پوشیده نیست.

از طرفی، شهر شیراز به علت برخورداری از بیمارستان های متعدد دولتی و خصوصی، نسبت به استان بوشهر در جایگاه به مراتب بالاتر قرار دارد و دچار کمبود بیمارستان و مراکز درمانی به نسبت بوشهر نیست.نکته قابل تامل اینکه، احداث بیمارستان از زمان پیشنهاد و طرح و برنامه تا تصویب منابع مالی و نهایتا کلنگ زنی مدت زیادی طول می کشد و چون مدت ها اخبار آن در محافل غیر رسمی منتشر شده بود، جا داشت نمایندگان و مسئولین بهداشت و درمان استان با پیگیری های لازم و به موقع با ارائه توضیحات لازم و توجیه مقامات مسئول، مردم استان را از این موضوع حیاتی محروم نسازند.

اما متاسفانه به نظر می رسد علیرغم وظیفه ای که‌ نمایندگان حسب مسئولیت خود برعهده داشته اند، در این امر حیاتی ترک فعل صورت گرفته و وظیفه شان را انجام نداده اند.

حالا اگر پیگیری هایی هم انجام شده که مردم از آن بی خبر هستند، جا دارد نمایندگان استان با اطلاع رسانی و توضیحات لازم موکلان خود را در جریان امر بگذارند و در این زمینه پاسخگو باشند.

اگرچه به نظر می رسد با توجه به اینکه تا زمان پایان دوره نمایندگی این افراد مدت زمان زیادی باقی نمانده، شاید برایشان توضیح به مردم ضرورتی نداشته باشد، اما باید توجه داشت که به قیامت و پاسخگویی در قبال اعمال خود پایبند بوده که در برابر پروردگار متعال حتما مورد بازخواست و پاسخگویی قرار خواهیم گرفت.

باشد که همه بندگان خدا آن گاه که بدون هیچگونه پوشش و پنهان کاری در روز جزا در برابر خالق خود حاضر می شویم، روسپید و سربلند بیرون آییم.

  • نویسنده : دکتر ابراهیم شفیعی-*فوق تخصص جراحی قلب