اختراع کیت تشخیص بیماری میگو توسط شرکت دانش بنیان بوشهری
اختراع کیت تشخیص بیماری میگو توسط شرکت دانش بنیان بوشهری

ندای استان:- رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر گفت: شرکت دانش بنیان بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی “شاخه زیتون لیان ” موفق به اختراع کیت تشیخص بیماری AHPND/EMS (نکروز حاد کبدی پانکراس یا سندرم مرگ زودرس) میگو شد.

به گزارش ندای استان،” رحمان دشتی “روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: استان بوشهر قطب تولید میگوی پرورشی در کشور است و سالانه در چند هزار هکتار اراضی لارو ریزی ” بچه میگو ” می شود.

وی افزود: بیماری نوظهور AHPND/EMS (نکروز حاد کبدی پانکراس یا سندرم مرگ زودرس) میگو از عوامل مخرب در پرورش میگو است و این موضوع علاوه بر کاهش تولید زمینه نابودی میگوهای پرورشی در کوتاه‌ترین زمان را فراهم می‌کند.

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر تصریح کرد: در همین راستا برای مقابله با بیماری نکروز حاد کبدی پانکراس یا سندرم مرگ زودرس میگو، کیت تشخیص این بیماری برای نخستین بار در استان بوشهر توسط واحد تحقیق و توسعه شرکت و با همکاری سازمان دامپزشکی موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع و وارد مدار بهره‌برداری شده است.

دشتی یادآور شد: پرورش دهندگان میگو با توجه به کنترل تغذیه میگوها از ترکیبات تقویت کننده سیستم ایمنی بدن میگو مانند ویتامین سی، ربیوتیک‌ها و مخمرها در غذا یا آب استخر استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان نیز گفت: اختراع کیت تشخیص بیماری AHPND/EMS میگو در زمینه ژنتیک، زیست شناسی سلولی ـ مولکولی، علوم آزمایشگاهی و شیلات کاربرد دارد.

مسعود محبوبی یادآور شد: استفاده از کیت‌های وارداتی دارای دشواری‌های بسیاری از منظر اقتصادی و واردات بوده به همین دلیل این مجموعه تصمیم به اختراع و تولید نمونه داخلی آن گرفت.

وی اظهار کرد: در نهایت با حمایت‌های دامپزشکی استان بوشهر ثمره تلاش‌های شرکت بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان به بار نشست و مورد تأیید آن سازمان قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان ادامه داد: سالانه حدود یکهزار کیت در کشور استفاده می‌شد که بخش قابل توجه آن از طریق شعب خارجی‌ وارد می‌شد.

وی گفت: علاوه بر هزینه بالا، تحریم مانع بزرگی برای واردات کیت‌های خارجی بود که این موضوع به تولید کنندگان داخلی میگو آسیب جدی می‌زد به نحوی که در سال ۱۳۸۴ میگوهای پرورشی جنوب به طور کشور نابود شدند.

محبوبی بیان کرد: از جمله مزیت‌های کیت تولید داخل می‌توان به حساسیت و دقت بسیار بالاتر نسبت به PCR معمولی، سرعت عمل واکنش سریع جهت حصول نتیجه، سرعت دسترسی راحت‌تر مصرف کنندگان، امکان انجام تعداد بالای آزمون با استفاده از کیت مورد نظر و دسترسی سریع متقاضیان است.

مدیرعامل شرکت بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان بیان کرد: کارآفرینی در راستای تولید اولیه و انبوه، امکان حتمی صادرات به بازار جهانی، صرفه‌جویی ارزی، ارزآوری صادراتی ونوآوری در فرمولاسیون ابدائی در زمینه کیت‌های تشخیص از دیگر مزیت های این کیت‌ها است.

بیماری نکروز حاد کبدی پانکراس AHPND یا سندرم مرگ زودرس EMS، توسط یک عامل باکتریایی ایجاد می‌شود و یکی از مهم‌ترین بیماری‌های استخر میگو است.

این بیماری دستگاه گوارش میگو را کلونیزه می‌کند و سمی تولید می‌کند که باعث تخریب بافت و اختلال در عملکرد اندام گوارشی میگو به نام هپاتوپانکراس می‌شود.