امام جمعه گناوه: مجوز سفرهای دریایی برای چهار فصل سال صادر شود
امام جمعه گناوه: مجوز سفرهای دریایی برای چهار فصل سال صادر شود

ندای استان: امام جمعه گناوه گفت: اگر در چهار فصل سال، سفر دریایی برای مردم بندرنشین در نظر گرفته شود متناسب و اقدامی ارزشمند و موجب رضایتمندی آنها خواهد شد.

به گزارش ندای استان،حجت الاسلام سیدعبدالهادی رکنی حسینی شامگاه سه شنبه در جلسه با نمایندگان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهاد رئیس جمهوری اظهار کرد: باتوجه به اینکه شغل بیشتر مردم این خطه به دریا و از طریق ورود کالای ملوانی از کشورهای همسایه خلیج فارس وابسته است، می طلبد که سفرها بر حسب فصول سال پیش بینی شود و در دولت های قبل هم این گونه بوده است.

وی افزود: باتوجه به اینکه معیشت مردم در استان بوشهر از جمله گناوه وابسته به دریا است بحثی در آن نیست و به این مسئله واقفیم اما آنچه مهم بوده است معیشت و اقتصاد خواهد بود که رهبری و دولت سیزدهم بر این موضوع همواره دغدغه دارد.

وی ادامه داد: مردم این منطقه وفادار به انقلاب و نظام در زمینه معیشت انتظاراتی دارند و در این خصوص نباید دچار بی تدبیری‌ها قرار بگیرند و نیاز است تلاش برای حل مشکلات و اقتصاد آنها انجام شود.

امام جمعه گناوه افزود: باتوجه به اینکه ۷۰ درصد شغل مردم این شهرستان وابسته به دریا است و کارهای زیرساختی و اقتصادی در شمال استان انجام نشده می طلبد به مردم و اقتصاد و معیشت آنها کمک کنیم و این موضوع را به اطلاع وزیر کشور در سفری که به استان داشتند اعلام کردم.

رکنی حسینی بیان کرد: مردم این منطقه از دولت سیزدهم توقع دارند و رئیس جمهور در جلسه اخیر بر اولویت موضوع توجه به رفاه و معیشت مردم تاکید کردند.

امام جمعه گناوه گفت: در این شهرستان حدود ۷۰۰ شناور سفاری وجود دارد که مردم خود سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال کردند اما هفت ماه از سال گذشته و یک مجوز سفر دریایی صادر نشده است.

وی ادامه داد: با پدیده شوم قاچاق موافق نیستم و باید برخورد شود اما اینکه خلط مبحث کنیم و قاچاق و معیشت و ارتزاق مردم را که به دریا گره خورده به یک شکل ببینیم و نگاه کنیم اشتباه و اجحاف به حق مردم این منطقه است.

رکنی حسینی تصریح کرد: مردم این منطقه امیدوارند که با قولی که وزیر کشور داده بعد از هفت ماه مجوز سفر برای شناورها صادر شود و متولیان در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید در این زمینه کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه استقرار پلیس اقتصادی در گمرکات اقدام خیلی خوبی است، گفت: البته باید اعتماد به مدیر و نیروهای این مجموعه کنیم و اگر بنا شد استقرار پیدا کند، در خروجی راهها و شهرهای دیگر ، کالاهای ترخیصی نباید متوقف شود و حمل آن مستقیم به مقصد برسد.

امام جمعه گناوه افزود: لایحه ته لنجی که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده دارای ایرادات فراوان است و باید بازنگری و اصلاح شود و اگر نشد بطور قطع مشکلاتی دامنگیر مردم خواهد شد.

وی ادامه داد: این مصوبه باید به دولت برگردانده شده و چکش کاری و اصلاح شود.

وی گفت: یک لنجدار با سرمایه ای معادل ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان اقدام به سرمایه گذاری کرده که ۱۰ ملوان و همچنین بازاری از آن نان می خورند و این درحالی است که می توانست این پول خودرا در بانک بگذارد و سود زیادی نصیبش شود.

وی افزود: مسئولانی که از تهران به این منطقه سفر می کنند باید در میان مردم و مسئولان بیایند و حرف آنها را بشنوند و بدون اینکه این کار را کنند منطقه را ترک و منصفانه نیست.

امام جمعه گناوه تصریح کرد: دولت سیزدهم دلسوز و به دنبال گره گشایی مردم است و امیدواریم که سفر مسئولان به این شهرستان مایه خیر و برکت برای منطقه داشته باشد.

فرماندار گناوه اظهارکرد: این شهرستان مردمانی مومن، وفادار و انقلابی و سختکوش و معتقد به نظام دارد و دوران دفاع مقدس گواه این مدعا است و نقش بارز و برجسته ای ایفا کردند.

محمدتقی صفری گفت: وجود شناورهای باری در این منطقه موجب ایجاد اشتغال شده و در هر شناوری هفت خانواده به آن وابسته و معیشت خودرا تامین می کنند و این نقطه قوتی برای کشور است.

وی افزود: سفر رفتن به دریا آسان نیست و شغلی پرمخاطره است و باید تلاش کنیم که معیشت مردم را سهل و آسان کنیم.

فرماندار گناوه بیان داشت: در طول دوران انقلاب از جمله در دولت سیزدهم خدمات و تلاش های زیادی برای این منطقه صورت گرفته اما با این وجود زیرساخت مناسبی برای اشتغال مردم این منطقه نیست و حتی شرکت‌های نفتی که در این منطقه مستقر هستند ، مدیریت آن در شهرهای دیگر است و در زمینه جذب نیروی بومی نیز با محدودیت مواجه می شویم.

شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر واقع و شغل عمده مردم به دریا ازطریق سفر با شناورهای سفاری به کشورهای همسایه خلیج فارس وابسته است.

  • منبع خبر : ایرنا