از ۶۱۰ تخت جدید بیمارستانی بوشهر تا سرنوشت برخی طرح‎های درمانی استان
از ۶۱۰ تخت جدید بیمارستانی بوشهر تا سرنوشت برخی طرح‎های درمانی استان

ندای استان:رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می گوید: تا پایان دولت سیزدهم، ۶۱۰ تخت بیمارستانی به استان اضافه می شود و وضعیت بوشهر از میانگین کشوری بالاتر خواهد شد.

به گزارش ندای استان،دکتر حسن ملکی زاده در نشست خبری با بیان اینکه در سفر دوم ریاست جمهوری ۱۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه درمان و سلامت استان بوشهر مصوب شد گفت: از جمله این مصوبات که باید طی دوسال اجرایی شود، تکمیل بیمارستان ۱۸۰ تختخوابی در کنار شهدای خلیج فارس است که اکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بیمارستان ۱۸۰ تختخوابی جایگزین هفده شهریور برازجان که در مرحله ساختمانی طبقه دوم است، بیمارستان جدید ۲۰۰ تختخوابی کنگان که در مرحله آزمایش خاک می باشد و مرکز تک تخصصی بیماری های اعصاب و روان در حاشیه بلوار امام علی بوشهر با ظرفیت اولیه ۵۰ تخت می باشد.

ملکی ادامه داد: اکنون هزار ۵۸۱ تخت بیمارستانی فعال در استان داریم که معادل ۱٫۳ درصد جمعیت می باشد، درحالی که این شاخص در کشور ۱٫۷ درصد است. با اتمام ۶۱۰ تخت بیمارستانی تا پایان این دولت، سرانه تخت بیمارستانی به ۱٫۸ می رسد که از متوسط کشوری هم بالاتر خواهد بود.

پیگیری برای احداث بیمارستان جدید قلب

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از پیگیری احداث بیمارستان جدید قلب در زمین بیمارستان سابق فاطمه زهرا خبر داد و اظهار داشت: مطالعات ماده ۲۳ این بیمارستان شروع شده تا با همراهی نمایندگان ردیف بودجه به آن اختصاص یابد، ضمن اینکه آمادگی داریم از تهاتر املاک مازاد دانشگاه، پروژه را شروع کنیم.

تشکر از همراهی نیروگاه اتمی

وی همچنین از تعامل موثر نیروگاه اتمی بوشهر و مهندس نصوری مدیر آن برای تجهیز اورژانس هسته ای بوشهر تقدیر کرد و اظهار داشت: ساختمان اورژانس هسته ای به عنوان اورژانس پوشسی بیمارستان شهدا و بیمارستان جدیدی که در دست ساخت است مبدل می شود، ضمن اینکه با همکاری نیروگاه اتمی در حال تامین تجهیزات مورد نیاز اورژانس هسته ای هستیم تا درصورت حوادث پرتویی، آمادگی کامل در این بیمارستان فراهم باشد.

ملکی، تکمیل دانشکده پزشکی و دندان‌پزشکی بوشهر را از دیگر مصوبات سفر ریاست جمهوری عنوان کرد و بیان داشت: این دانشکده از سال ۱۳۹۰ متوقف بود که هم‌اکنون دو هزار مترمربع آن به بهره‌برداری رسیده و برای تکمیل آن، ۸۰ میلیارد تومان در سفر ریاست جمهوری مصوب شده است.

افزایش تخت بیماران اعصاب و روان

وی با اشاره به کمبود جدی تخت‌های اعصاب و روان در بوشهر گفت: در حوزه اعصاب و روان ۲۰ تخت اعصاب و روان در برازجان و ۲۰ تخت در بوشهر وجود دارد که ۱۰ تخت جدید در بیمارستان زینبیه خورموج اضافه می شود. ضمن اینکه بزودی مرکز تک تخصصی اعصاب و روان با ظرفیت اولیه ۵۰ تخت در حاشیه بلوار امام علی بوشهر کلنگ زنی می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بابیان اینکه ۶ دستگاه ام آر آی در استان وجود دارد که ۴ دستگاه آن مربوط به علوم پزشکی است، خبر داد: بزودی دستگاه ام آر آی پیشرفته بیمارستان شهدای خلیج فارس نیز راه اندازی می شود.

وی در ادامه بیان داشت: سالیانه در ماه‌های آذر و دی‌ماه پزشکان نیروهای طرحی به کادرهای پزشکی اضافه می‌شوند که در سال گذشته ۹۰ پزشک متخصص به استان ورود کردند.

طلب ۸۷۷ میلیارد ریالی از بیمه ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر میزان مطالبات بیمارستان ها از بیمه ها را ۸۷۷ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: بیمه تأمین اجتماعی ۶۰۴ میلیارد ریال، سازمان بیمه سلامت ۲۰۵ میلیارد ریال و بیمه نیروهای مسلح ۶۸ میلیارد ریال به بیمارستان های دانشگاهی استان بدهی دارند.

وی در خصوص بدهی های دانشگاه علوم پزشکی هم بیان داشت: ۵۴ میلیارد تومان مطالبات مرخصی بازنشستگان است که هیچ ردیف و منبعی برای این در نظر گرفته نشده و امیدواریم با کمک سازمان برنامه و بودجه در این خصوص چاره اندیشی شود.

ملکی زاده تصریح کرد: یک ماه حقوق پرسنل ۱۳ میلیارد تومان است درحالی که تخصیص بیمارستان اصلی استان (شهدای خلیج‌فارس) امسال منفی بوده ولی اضافه‌کار پرسنل بروز شده و کارانه پزشک ۷ ماه و کارانه غیرپزشک ۱۲ ماه، حقوق نیروهای شرکتی ۱ ماه عقب هست که نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است.

به گفته وی، در شروع ریاست دانشگاه، این مجموعه ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت که جبران آن بسیار دشوار است، تنها هنر ما این بوده که نگذاریم این رقم فراتر برود.

سرنوشت ام آر آی گناوه؟

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درخصوص سرنوشت دستگاه ام آر آی در گناوه که سالهاست از سوی مسئولان وعده داده می شود؟ بیان کرد: این موضوع دو مسیر دارد، یا مشابه ام آر آی جدید بیمارستان شهدای خلیج فارس پیگیری شود که یکسال دیگر زمان می برد و همین رویه در حال پیگیری است، یا طرحی که نماینده مجلس داده و ۱۷ میلیارد تومان از نفت کمک گرفته شده، با مابقی اعتبار از سوی وزارت بهداشت اجرایی گردد که این مسیر قابل دسترس تر است.

مشکل بزرگترین کلینیک درمانی استان

ملکی زاده در پاسخ به سوالی پیرامون عدم بهره برداری از کلینیک بخش خصوصی در کنار ساحل بوشهر با وجود افتتاح توسط وزیر بهداشت بیان کرد: همزمان با افتتاح این پروژه، از سوی دستگاههای نظارتی درخصوص ۱۳ بند قرارداد ایراداتی وارد شد که تیمی حقوقی از وزارت بهداشت پیگیر اصلاح آنهاست و تنها ۳ بند آن مانده که امیدواریم بزودی مرتفع و این پروژه که در زمین دانشگاه و با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا شده به بهره برداری کامل برسد. قرار است در این مرکز ۴۰ مطب پزشک با تعرفه دولتی فعالیت کند و سرمایه گذار نیز برخی قسمت ها که غیر تکلیفی است در اختیار داشته باشد.

بیمارستان های محلی چه می شود؟

رییس دانشگاه علوم پزشکی درخصوص پرسشی پیرامون بیمارستان های محلی که در شهرهای شبانکاره، کاکی و عالیشهر اجرا شده، بیان کرد: این طرح مربوط به دولت قبل بود و برای تامین نیروی انسانی آن فکری نشده بود، الان شیوه نامه ای از سوی وزارت بهداشت در حال تدوین است که برای اینها تابلوی مراکز منتخب جامع سلامت نصب شود که یک درجه بالاتر از مراکز جامع در شهرهاست و بستری موقت، آزمایشگاه و داروخانه شبانه روزی و برخی متخصصان درمانگاهی در آن مستقر باشند. در آزمون ۲۸ مهر وزارت بهداشت هم برای این مراکز سهمیه ای پیش بینی کرده ایم.

ادامه وعده ها درباره پیوند کلیه

سرنوشت وعده سال گذشته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی برای ایجاد بخش پیوند کلیه در استان یادآوری شد که دکتر یزدان پناه اظهار داشت: همچنان پیگیر جراح پیوند کلیه هستیم که به محض تخصیص سهمیه، امکان راه اندازی این بخش فراهم است.

با زیرمیزی پزشکان برخورد می کنیم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همچنین درخصوص سوالی پیرامون شیوع زیرمیزی خصوصا توسط پزشکان جراح و زنان در استان گفت: شک نکید اگر شکایت مردمی در این خصوص به ما برسد با جدیت پیگیری می کنیم، هرچند بارها مردم در اواسط پیگیری پرونده انصراف می دهند. اخیرا نیز پرونده برخی پزشکان زیرمیزی بگیر توسط سازمان بازرسی به ما ارجاع شد و در تعزیرات احکام جرایم چندمیلیونی به همراه بازگرداندن پول بیماران صادر شده است.