سفر دوم شناورهای باری در بوشهر تا ۱۵ مهر تمدید شد
سفر دوم شناورهای باری در بوشهر تا ۱۵ مهر تمدید شد

ندای استان:مدیرعامل و رئیس هیات مدیره تعاونی لنجداران بندرگناوه گفت: شناورهای سنتی باری براساس تصمیم کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان بوشهر، حداکثر تا ۱۵ مهر امسال می توانند سفر دوم دریایی خودرا انجام دهند.

به گزارش ندای استان،سیدعلی موسوی گمارانی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس این تصمیم کلیه شناورهایی که موفق به انجام سفر دوم مربوط به سال ۱۴۰۱ نشدند، می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و از بندرگناوه به مقصد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند دبی خروج و عزیمت کنند.

وی افزود: باتوجه به اینکه معیشت و درآمد ۸۰ درصد از مردم شهرستان از طریق سفر به کشورهای همسایه خلیج فارس وابسته است، ملوانان و لنجداران و دیگر مشاغل مرتبط با آن در این دیار انتظار دارند سهمیه سفر دریایی از یک سفر به سفرهای بیشتر افزایش یابد.

رئیس هیات مدیره تعاونی لنجداران بندرگناوه تصریح کرد: در صورت افزایش سهمیه سفر دریایی، معیشت دریانوردان بهبود و رونق اقتصادی منطقه افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه عنوان کرد: مجوز سفرهای دریایی باید طوری برنامه ریزی شود که لنج‌داران و ملوانان بتوانند از فرصتی که برای آنها پیش آمده است، دچار سردرگمی نشوند و برای آنها نتیجه بخش باشد.

وی بیان کرد: مجوز سفر دریایی باید از ابتدای سال و نیمه دوم سال در شهریور محاسبه و اعمال شود و در صورتی که به نیمه‌ها و پایان سال معطوف شد، برای لنجداران و ملوانان مشکل‌ساز خواهد شد و استفاده مطلوب نمی‌توانند ببرند.

وی گفت: لنج‌های سنتی چرخه و نیروی محرک بندر گناوه هستند و نه تنها در کشورهای حاشیه خلیج فارس بلکه در دیگر بندرهای جهان جایگاه خاصی دارند.

گمارانی افزود: باتوجه به اینکه زندگی و معیشت مردم بنادر استان بوشهر بویژه شهرهای شمالی با دریا و دریانوردی گره خورده است، به علت نبود کارخانجات و صنایع پتروشیمی، شغلی به غیر از آن ندارند و باید متولیان و مسئولان مربوطه نگاه و توجه خاصی به این بخش مهم که موجب اشتغال و رونق اقتصادی می شود، داشته باشند.

بندرگناوه از بنادر فعال تجاری استان بوشهر دارای بیش از ۶۰۰ شناور سفاری است و شغل ۸۰ درصد مردم این شهرستان به دریا و مراودت با کشورهای همسایه خلیج فارس وابستگی دارد.