لایحه ساماندهی ته لنجی به کجا رسید؟
لایحه ساماندهی ته لنجی به کجا رسید؟

ندای استان:نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی گفت: این لایحه دارای کار کارشناسی جامع نیست و بدون بررسی وضعیت ذینفعان اصلی و صرفا براساس انگاره قاچاق شکل گرفته است.

به گزارش ندای استان،عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست با خبرنگاران در آستانه جلسه بررسی لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شاکله لایحه ارائه شده توسط دولت، مبتنی بر ایجاد محدودیت‌های غیر ضروری بر فعالیت کولبری و ملوانی بود.

وی افزود: این لایحه فاقد کار کارشناسی جامع بود و بدون بررسی وضعیت ذینفعان اصلی، عدم نظرخواهی از نمایندگان مردم در مناطق مرزی، صرفا براساس انگاره قاچاق شکل گرفته و با شتابزدگی بسیار مراحل تصویب خود را در کمیسیون‌های دولت طی کرد و با قید دوفوریت به مجلس ارائه شد.

عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر با اشاره به نگاه مختلف نمایندگان در مورد لایحه، بیان داشت: بخشی از نمایندگان با روح حاکم بر لایحه که فعالیت ملوانی-کولبری را یک فعالیت غیرقانونی و قاچاق می‌داند، همسو بودند. اکثریت نمایندگان این لایحه را فرصتی برای حمایت قانونی از این فعالیت تلقی می‌کردند و بدنبال اصلاح لایحه بودند. نمایندگان استان بوشهر و برخی دیگر، این لایحه را مساله ساز و مضر به حال مرزنشینان می‌دانستند و تقاضایشان برگشت لایحه به دولت جهت بررسی بیشتر و حذف قید فوریت برای بررسی آن در مجلس بودند.

این مقام مسؤول ادامه داد: پس از تصویب فوریت آن تلاش ویژه‌ای صورت گرفت تا با هماهنگی رئیس مجلس ارجاع لایحه به کمیسیون اقتصادی جایگزین ارجاع به کمیسیون امنیت ملی مجلس شود تا بررسی‌ها از زاویه اقتصادی و نه امنیتی باشد.

وی افزود: پیش بینی کارشناسانه و مبتنی بر واقعیات نشان می‌داد که لایحه با تحمیل یک فرایند ناقص و نامتناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی فعالیت‌های مرزنشینی، موجب چالش‌های امنیتی و معیشتی و اقتصادی جدی در مناطق مرزی کشور می‌گردید.

جمیری بی‌توجهی دولت را در لایحه پیشنهادی خود، نسبت به سرنوشت این فعالیت بعد از دوره پنج ساله را بعنوان  مهمترین اشکال وارد به لایحه برشمرد و افزود: خوشبختانه نخبگان و کارشناسان هم استانی با مشارکت تشکل‌های اقتصادی فعال در حوزه ملوانی مثل اتحادیه لنجداران، ملوانان و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی مرتبط، همفکری و تلاش مشترکی را شکل دادند که گزارش کامل و جامعی در اختیار نمایندگان مجلس قرارگرفت.

وی بیان داشت: با پشتیبانی صورت گرفته از کارشناسان و همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس؛ پیشنهادات اصلاحی در کمیسیون اقتصادی و کمیته تخصصی بررسی لایحه، اشکالات و موانع مهمی در لایحه دولت از سر راه فعالیت کولبری و ملوانی برداشته شد.

عبدالکریم جمیری گفت: با تلا‌ش‌های صورت گرفته شده برخی تهدیدات موجود در لایحه به فرصت تبدیل شد. از جمله اصناف و تولیدکنندگان مناطق مرزی بعنوان سفارش دهندگان کالای ملوانی-کولبری در متن اصلاحی گنجانده شدند تا این فرصت همواره برای مرزنشینان باشد و نه مرکز نشینان.

وی تصریح کرد: تخفیف دائمی برای واردات طبق این رویه در نظر گرفته شد و بلاتکلیفی این فعالیت در لایحه دولت مرتفع شد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در پایان اظهار داشت: با وجود برخی اصلاحات مهم و ضروری صورت گرفته در گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس، اما با توجه به اصرار کارشناسان دولت به باقی ماندن بخش‌های خاصی از لایحه و گنجاندن برخی محدودیت‌های غیر لازم در متن لایحه با کلیات آن همچنان مخالفت دارم و برای اعلام مخالفت کلیات ثبت نام کردم.