داروهای مورد نیاز بیماران خاص در استان وجود دارد
داروهای مورد نیاز بیماران خاص در استان وجود دارد

ندای استان: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در زمان حاضر همه داروهای مورد نیاز بیماران خاص در این استان وجود دارد و کمبودی در این زمینه نیست.

به گزارش ندای استان،دکتر یحیی رضایی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در دسته داروهای بیماران خاص همه داروهای مورد نیاز این گروه در استان بوشهر وجود دارد وکمبود یک قلم از چند قلم دارو که مشابه آن وجود دارد، کمبود دارو نیست بلکه  کمبود در یک برند دارویی به شمار می رود که آنهم موقتی و در کوتاه ترین زمان مدیریت و  برطرف می‌شود.

وی اظهار کرد: کمبود دارو مساله‌ای است که به دلیل ارتباط مستقیم با جان بیمار، نسبت به تامین آن حساس هستیم چرا که گاهی نایاب شدن یک قرص و آمپول، می‌تواند جبران ناپذیر باشد.

رضایی تاکید کرد: درخواست ما از پزشکان همواره  این است داروهایی تجویز کنند که در حوزه فهرست دارویی کشور وجود داشته باشد و داروخانه ها هم باید آنها را تهیه و مردم هم باید به تولید داخلی اعتماد کنند.

وی بیان کرد: استان بوشهر حدود ۱.۵ درصد از جمعیت کل کشور را در خود جای داده است و افزون بر آن جمعیت شناوری هم در این استان شاغل هستند ولی سهم دارویی این استان یک درصد از کل کشور است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هرچند سهمیه دارویی این استان متناسب با جمعیت آن نیست اما با پیگیری‌ها و برنامه ریزی‌ها تلاش شده داروی مورد نیاز استان تامین و کمبودی در این زمینه احساس نشود.

به گفته رضایی هرچند به دلیل مرزی بودن استان بوشهر ورود برخی از کالاها به صورت قاچاق منجر به بروز مشکلاتی شده اما هرگونه خروج دارو به شکل قاچاق از این استان را رد می کنم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در باره کالاهای موجود در داروخانه ها گفت: بازار غیر رسمی در زمینه عرضه غیر مجاز کالاهای بهداشتی در سطح بازار شکل گرفته و منجر به بروز مشکلات بهداشتی شده که مسئولان باید نظارت و رصد این بازار را به صورت جدی انجام دهند.

وی با تاکید براینکه رصد بازار غیر رسمی عرضه غیر مجاز کالاهای بهداشتی در حوزه کاری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیست؛ افزود: مجموع داروخانه هایی که مجوز آنها از طرف معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی صادر شده مشکلی از بابت کالاهایی که عرضه می‌کنند ندارند و تاکنون نیز گزارشی از تخلف این داروخانه ها دریافت نکرده ایم و در صورت دریافت گزارش تخلف با آنها برخورد می‌شود.

رضایی درباره اصلاح تبصره هایی ازقانون انحصاری به خاطر رفع موانع و ابلاغ  آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با حذف حدنصاب جمعیتی و در نظر گرفته شدن رعایت حدفاصله از داروخانه دایر، امکان رقابت پذیری برای داروخانه‌ها در بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات ایجاد شده اما بیم آن نیز می رود که این امر موجب تعطیلی داروخانه هایی شود که پیش از این در مناطق کمتر برخوردار تاسیس شده اند.

وی ادامه داد: با رفع این موانع  داروخانه دار می‌تواند مجوز  داروخانه ای در یک روستا را ابطال  و در شهر درخواست مجوز داروخانه کند.

رضایی در باره  مصوبه تک نرخی کردن ارز دارو در مجلس شورای اسلامی گفت:  در مورد دارو و تجهیزات پزشکی به دولت اختیار داده شده که با ایجاد زیرساخت‌های لازم و تنظیم راهکارهای مناسب، ارز دارو را  تک نرخی کند اما مشکلات متعددی در این زمینه وجود دارد که مسئولان برای اجرای این مصوبه باید به آن توجه کنند.

وی یادآور شد: با اجرای این برنامه و حذف ارز ترجیحی از صنعت دارو و انتقال آن به بیمه‌ها، پوشش بیمه‌ای داروها افزایش می‌یابد و سهم بیمه‌ها بیشتر می‌شود اما قیمت دارو برای مصرف کنندگان نهایی در صورتی که زیر پوشش بیمه نباشند گران می‌شود، براین اساس باید برای افراد بیمه نشده چاره اندیشی کرد.

رضایی اظهار کرد: افزون براین برای بیماران خاص نیز باید برنامه ریزی جداگانه ای انجام شود تا فشاری به آنان وارد نشوند.

وی تاکید کرد : اجرای مصوبه حذف ارز ترجیحی و تک نرخی شدن دارو اقدامی مثبت است به شرطی که مسئولان جوانب کار را ببینند.

در زمان حاضر ۱۴۱ داروخانه در استان بوشهر وجود دارد و در سال ۱۴۰۱ نیز مجوز ۱۴ داروخانه جدید صادر که تاکنون  از این تعداد ۱۰ داروخانه فعالیت خود را در استان آغازکرده اند.