وقتی ریزجلبک‌ها در بوشهر باعث تولید ثروت می‌شوند
وقتی ریزجلبک‌ها در بوشهر باعث تولید ثروت می‌شوند

ندای استان: یک شرکت دانش‌بنیان در استان بوشهر با پرورش و صادرات یک گونه ریزجلبک توانسته، محصول تولید و برای چند نفر شغل ایجاد کند.

به گزارش ندای استان، یکی از شرکت‌های دانش بنیان استان بوشهر با تلاش گروهی چند دانش آموخته دانشگاهی بر روی پرورش و صادرات ریزجلبک اسپرولینا یکی از گونه‌های خلیج فارس کارمی کنند.

مدیر شرکت دانش بنیان می‌گوید: تحقیقات از سال ۱۳۹۴ بر روی خواص ریز جلبک در محیط آزمایشگاهی آغاز و بعد از دو سال با جذب سرمایه گذار خصوصی، کار وارد مرحله اجرا و صنعتی شد.

عباس جمالی افزود: اکنون در روستای عیسوند شهرستان دشتستان حدود یک هکتار فضای گلخانه‌ای برای تولید ریز جلبک داریم که ازنظر فضا بزرگ‌ترین مزرعه پرورشی کشور است.

وی بیان کرد: ۲۰ استخر به وسعت هر کدام ۵۰۰ متر مربع که با سامانه چرخش پدالی کار می‌کنند و میزان برداشت از آن بین ۳ دهم تا ۶ دهم لیتر متغیر است.

مدیر این شرکت دانش بنیان گفت: ماهانه هزار کیلوگرم ریز جلبک به صورت پودر بسته بندی آماده و در کارخانه‌ای در منطقه صنعتی خوش مکان دشتستان فرآوری می‌شود.

جمالی با بیان اینکه ۵ محصول سلامت محور در کارخانه تولید می‌شود، افزود: این محصولات برای احیاء و رفع مشکلات پوستی کاربرد دارند که شامل ماسک ضد جوش، آبرسان پوست، ویتامینه، روشن کننده و شاداب کننده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ریزجلبک‌ها به طور معمول از چین، ژاپن و تایلند به کشورمان وارد می‌شوند، گفت: ماهانه ۵۰ هزار بسته محصول در کارخانه آماده فروش داریم.

مدیر این شرکت دانش بنیان گفت: علاوه بر بازار‌های داخل کشور، صادرات به کشورعراق نیز انجام می‌شود و به دنبال توسعه صادرات به کشور‌های حاشیه خلیج فارس هستیم.

جمالی در مورد سودآوری این کار، گفت: از آن جایی که حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران خوب وشرایط پرورش ریزجلبک‌ها نیز در استان بوشهر مهیاست، این کار را می‌توان یک کار اقتصادی با صرفه نامید.

۳۵ نفر در مجموعه پرورش و فرآوری ریزجلبک مشغول به فعالیت هستند.

  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما