معافیت۸۰ درصدی مودیان حقیقی مالیاتی بوشهر
معافیت۸۰ درصدی مودیان حقیقی مالیاتی بوشهر

ندای استان:مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر گفت: ۸۰ درصد از مودیان مالیاتی حقیقی (مشاغل) این استان مشمول تسهیلات و معافیت‌های تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم می‌شوند.

به گزارش ندای استان،غلامرضا احمدپری روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: نزدیک به ۳۴ هزار مودی حقیقی استان بوشهر می‌توانند با تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، از تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف شوند و سایر مودیان این بخش نیز در صورتی که اظهارنامه آنها مطابق با اطلاعات سامانه هوشمند مالیاتی باشد، همان اظهارنامه برای آنها قطعی می‌شود.

وی توضیح داد: با شیوع  ویروس کرونا برای حمایت از اصناف و مشاغلی که به دلیل تعطیلی و رکود ناشی از شیوع این ویروس آسیب دیده‌اند، تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم ویژه گروه‌های ۲ و سه مالیاتی که حاصل از خدمات یا فروش آنها تا یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان است را شامل می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر اضافه کرد: این میزان پیش از این ۳۰ برابر معافیت مالیاتی حقوق سالیانه (قانون مالیات‌های مستقیم) بوده‌است که بر اساس آخرین مصوبه به ۴۵ برابر این میزان افزایش یافته است.

احمد پری گفت: بر اساس این تبصره افرادی که مالیات قطعی آنها در سال ۹۸ تا سه میلیون تومان بوده‌است هیچگونه افزایش مالیاتی نخواهند داشت و نزدیک به ۷۰ درصد از مودیان مالیات مشاغل در استان بوشهر در این دسته جای می‌گیرند.

وی ادامه داد: مودیانی که مالیات قطعی سال گذشته آنها از سه تا ۶ میلیون تومان بوده‌است چهار درصد، مودیانی که این میزان برای آنها از ۶ تا ۱۲ میلیون تومان بوده هشت درصد و مودیانی با بیش از ۱۲ میلیون تومان مالیات قطعی تا ۱۲ درصد افزایش داشته است که درصد پایینی از مودیان بوشهری در این گروه‌ها قرار می‌گیرند.

احمدپری گفت: فرم مربوط به تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم از روز جمعه روی سامانه این اداره کل قرار گرفته است و در جلسه‌های گوناگون با اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی این امکان قانونی به آنها معرفی و اطلاع‌رسانی شده‌است.

وی یادآور شد: مودیانی که امسال برای نخستین سال مشمول ماده ۱۰۰ نمی‌شوند، در مهلت باقی مانده نسبت به تسلیم اظهار نامه مالیاتی خود اقدام کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر تاکید کرد: مودیان مالیاتی حقیقی (مشاغل) که مشمول این تبصره نمی‌شوند نیز تا ۳۱ خرداد اظهار نامه مالیاتی خود را تسلیم کنند و در غیر این صورت مشمول معافیت‌های مالیاتی نخواهند شد.

وی با بیان اینکه از مجموع پنج هزارو ۴۴۱ میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصولی این استان در سال گذشته ۹۸ درصد از مودیان حقوقی و تنها ۲ درصد از شخصیت‌های حقیقی (مشاغل) دریافت شده‌است، افزود: مودیان مالیاتی حقوقی و مستغلات نیز تا پایان تیرماه برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود فرصت دارند.

احمدپری با اشاره به آسیب‌های وارد شده به اصناف و مشاغل در پی شیوع کرونا و تعطیلی‌های پیش آمده، اعلام کرد: اداره کل امور مالیاتی استان بوشهر بیشترین همکاری را در امر بخشودگی جرایم مودیان خواهد داشت و در صورتی که فردی توان پرداخت مالیات خود به صورت یکجا را نداشته باشند، می تواند بدهی مالیاتی خود را در قالب پنج قسط پرداخت کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر تاکید کرد: مودیان مالیاتی می‌توانند اوراق مالیاتی خود را از سامانه ابلاغ الکترونیکی دریافت و برای حفظ جان خود و سلامت جامعه از مراجعه حضوری به این منظور، خودداری کنند.

وی اعلام کرد: همچنین برای حمایت از مودیان مالیاتی در شرایط دشوار شیوع کرونا، سقف مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه که پیش از این ۱۰۵ سکه تعیین شده بود به ۱۵۵ سکه افزایش یافته است.

احمدپری با بیان اینکه در ۲ سال گذشته حدود ۲۷۰ نفر مودی مالیاتی خرید سکه در استان بوشهر ثبت شده‌است، یادآور شد: بر اساس ابلاغ هشتم اردیبهشت امسال افرادی که حداکثر ۱۰۵ سکه خریداری کرده‌اند مشمول پرداخت قطعی مالیات می‌شوند و خریداران بیش از این تعداد ملزم به تسلیم اظهار نامه مالیاتی هستند.

احمدپری عنوان کرد: بر این اساس خریداران تا ۱۵ سکه به ازای هر قطعه ۹۶۰ هزار تومان، بیش از ۱۵ سکه تا ۲۵ سکه به ازای هر قطعه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و مازاد بر آن تا ۱۵۵ سکه به ازای هر قطعه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مشمول مالیات مقطوع می‌شوند و امکان قسط بندی این مالیات برای مودیانی که توان پرداخت آن را ندارند، وجود دارد.