آیا تعطیلی بازار راه حل برچیده شدن کرونا است؟
آیا تعطیلی بازار راه حل برچیده شدن کرونا است؟

ندای استان:بازاریان بوشهری که از امروز باید کرکره‌ها را پایین بکشند، می گویند آیا راه مقابله با کرونا بسته شدن مغازه ها است؟ اگر مغازه ها بسته شوند چه کسی باید خرج مغازه دار را بدهد؟

به گزارش ندای استان،طبق مصوبه ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا و با توجه به اینکه شرایط کرونایی بوشهر از چهاردهم فروردین قرمز اعلام شده قرار است امروز مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ به مدت دو هفته تعطیل شوند.

شهرستان‌های دشتستان و دیلم نیز از دیروز شرایط بوشهر را پیدا کرده و قرمز شده اند.

به این ترتیب مانند بوشهر، فقط مشاغل ضروری که در گروه یک قرار دارند می‌توانند در این شهرستان‌ها فعالیت کنند و بقیه گروه‌ها باید دست از فعالیت بکشند.

بازاریان بوشهرمی گویند هر کاری از دستشان برآید برای حفظ سلامتی مردم انجام می‌دهند چنانکه پیش از این هم بار‌ها کسب و کار خود را تعطیل کردند تا سلامتی جامعه حفظ شود، اما اگر کسب و کارشان تعطیل شود، چگونه باید زندگی خود را اداره کنند؟ آن هم در زمانی که همه با مشکلات اقتصادی درگیر هستند.

یکی از کسبه شهر بوشهر می‌گوید، آیا راهی غیر از تعطیلی کسب و کارما وجود ندارد؟ آیا با تعطیلی مغازه‌های ما کرونا برطرف می‌شود؟ چرا در زمستان و پاییز که مغازه‌ها باز بودند وضعیت بوشهر قرمز نشد؟ غیر از این است که سفر‌ها باعث تغییر وضعیت شده است.

کاسب دیگری می‌گوید: آیا مسئولان می‌توانند به صاحبان مغازه‌ها بگویند از مستاجرانشان اجاره نگیرند؟ آیا می‌توانند به اداره امور مالیاتی هم بگویند از ما، مالیات نگیرند و بانک هم قسط وامش را نخواهد؟

فرد دیگری عنوان می‌کند: وقتی مسئولان بهداشتی استان و کشورسفر، دورهمی، مهمانی و مراسم عزا و عروسی را علت افزایش کرونا می‌دانند چرا بازار باید تعطیل شود؟ چرا جلوی سفر‌ها گرفته نشد؟

این کاسب می‌گوید: پارسال که مغازه‌ها را تعطیل کردیم هیچ کدام از وعده‌هایی که برای پرداخت تسهیلات و … داده شد عملی نشد.

بازاری دیگری به این نکته اشاره می‌کند که در یک سال گذشته خیلی‌ها به علت کرونا بیکار شدند و الان به همان عده‌ای هم که توانسته اند سرپا بمانند می‌گویند کار نکنید، چه کسی می‌خواهد خرج ما را بدهد؟

او ادامه می‌دهد: خیلی از واحد‌های صنفی به علت گرانی‌ها خودشان با کمبود فروش و مشکلات دیگر دست و پنجه نرم می‌کنند حالا بگویند کرکره مغازه تان را دو هفته پایین بکشید، چطور از پس هزینه‌ها برآییم؟

یک بازاری دیگر به این نکته اشاره می کند که چه کار کنند و چه در خانه بمانند حقوقشان را می گیرند اما ما اگر کاسبی نکنیم درآمدی نداریم. در این شرایط تکلیفمان چیست؟

رئیس اتاق اصناف بوشهر ، با تایید مشکلاتی که واحد‌های صنفی دارند، می‌گوید: فقط در یک سال گذشته، پنج هزار کارگری که در واحد‌های صنفی شهر بوشهر کار می‌کردند بیکار شده‌اند، زیرا به علت شرایط پیش آمده نیروی کار واحد‌های صنفی به حداقل رسید.

مصطفی گراشی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر بازاریان شاهد محقق نشدن وعده‌های مسئولان درزمینه همکار در خصوص مالیات و بازپرداخت قسط وام و … بودند و حتی وام دو میلیون تومانی که قرر بود به کارگران شاغل در واحد‌های صنفی داده شود به همه متقاضیان نرسید.

او می‌گوید: طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در زمانی که وضعیت شهری قرمز می‌شود، ۷۰ درصد مشاغل آن باید تعطیل شوند و ما موظف به اعلام این موضوع به واحدهای صنفی هستیم.

رئیس اتاق اصناف بوشهر تاکید می‌کند که بازاریان این شهر در مقاطع مختلف به خوبی با مسئولان همکاری کرده‌اند اما مسئولان هم باید هوای واحدهای صنفی را داشته باشند

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان