افتتاح۳۳ مرکز مثبت زندگی در استان بوشهر
افتتاح۳۳ مرکز مثبت زندگی در استان بوشهر

ندای استان:۳۳ مرکز خدمات بهزیستی موسوم به “مثبت زندگی” (سی.بی.آر CBR) استان بوشهر با هدف ارایه ۲۲ خدمت رایگان به مددجویان این نهاد روز دوشنبه در آیینی ویدیوکنفرانسی با حضور و دستور حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

به گزارش ندای استان،مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: مراکز مثبت زندگی اداره‌های بهزیستی کوچک شده‌ای هستند که بیشتر در محله‌های با تراکم بالای مددجویان بهزیستی به آنها خدمت ارائه می‌کنند.

علیرضا حاجیونی در حاشیه این آیین در گفت وگو با ایرنا افزود: تلاش می‌شود با راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی دسترسی گروه‌های هدف به خدمات سازمان روان سازی، ترددهای غیرضروری آنها به اداره‌های بهزیستی کاهش و ارائه خدمات با سرعت انجام شود.

وی بیان کرد: مراکز مثبت زندگی بهزیستی با محوریت بخش غیردولتی فعالیت می‌کنند در همین ارتباط ۱۵۰ نفر از کارشناسان و مددکاران اجتماعی بخش غیر دولتی در این مراکز مشغول به کار می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر ادامه داد: از این جمعیت ۶۵ درصد کارشناس و ۳۵ درصد نیز کارشناس ارشد هستند.

حاجیونی اضافه کرد: با راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی همه خدمات بر بستر الکترونیک ارائه و پرونده‌های کاغذی و خدمات به شکل حضوری به کمترین میزان می‌رسد.

وی با بیان اینکه محور فعالیت‌ها در مراکز مثبت زندگی مددجو است گفت: تاکنون این مددجویان بودند که برای دریافت خدمات به مراکز بهزیستی مراجعه می‌کردند اما با راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی  این کارشناسان هستند که به سراغ مددجویان می‌روند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر اظهار کرد: تلاش شده با راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی از ظرفیت بخش غیر دولتی در نظارت‌ها، مشارکت مردمی، برنامه‌ریزی و نیازسنجی در گستره استان بوشهر با استفاده از مردم، مددجویان و مددکاران استفاده شود.

وی یادآور شد: در زمان حاضر هشت شهرستان استان بوشهر دارای مراکز مثبت زندگی هستند و شهرستان‌های عسلویه و جم در فراخوان دوم زیر پوشش این مراکز قرار می‌گیرند.

حاجیونی ادامه داد: همچنین  قرار است هفت مرکز مثبت زندگی دیگر نیز در فاز دوم اجرای این طرح در استان بوشهر راه‌اندازی شود که در زمان حاضر فراخوان، ثبت نام و مراحل تشریفات ثبت مراکز انجام و در حال فراگیری آموزش‌ها هستند که بعد از آزمون برای آنها پروانه فعالیت صادر می‌شود.

وی گفت: با راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی تلاش شده از ظرفیت مردم در تصمیم گیری‌ها و توان نهفته خیران بیشتر استفاده شود.

مجوز تاسیس مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) به استناد بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بخشنامه شماره ۱۲۹۳۰۶/۹۸/۹۰۰ در نخستین روز دی ماه سال ۱۳۹۸ صادر شد.

ایجاد این مراکز از اردیبهشت ماه امسال در دستور کار این سازمان قرار گرفت و فراخوان ثبت تقاضای صدور مجوز نیز از ۲۲ اردیبهشت ماه امسال آغاز شد.

خدمات ۲۲ گانه‌ای در مراکز مثبت زندگی از جمله تشکیل پرونده، پاسخگویی به مراجعان، نیازسنجی‌های محلی، شناسایی داوطلبان و خیرن، آگاه‌سازی معلولان و آموزش های مهارت زندگی و غربالگری ارائه می‌شود.