قیمت هر کیلوگرم خرما در نخلستان‌‌ ‌۹ هزار تومان
قیمت هر کیلوگرم خرما در نخلستان‌‌ ‌۹ هزار تومان

ندای استان: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به برداشت ۹۵ درصد به میزان ۱۵۷ هزار تن محصول نخلستان‌های استان بوشهر گفت: افزایش صادرات خرمای استان بوشهر، رونق فروش این محصول را فراهم می‌کند.

به گزارش ندای استان به نقل از تسنیم، تولید محصولات کشاورزی از جمله خرما یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر است که وجود ۶ میلیون اصله نخل بارور قابلیت مهمی در معیشت، امرار معاش، صادرات، اشتغال و صادرات فراهم کرده است.

از  ۶ میلیون اصله نخل در  ۳۴ هزار هکتار اراضی نخلستانی استان بوشهر  سالانه افزون بر ۱۶۵ هزار تن خارک، رطب و خرما تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با اشاره به اینکه  بیش از ۹۵ درصد محصول نخلستان‌های استان بوشهر برداشت شده است اظهار داشت: محصول خارک و رطب تا اواسط شهریور برداشت شد و محصول خرما هم تا اواخر پایان برداشت آن ادامه دارد.

خسرو عمرانی پیش بینی تولید ۱۶۵ هزار تن خرما از نخلستان‌های استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و افزود: تاکنون افزون بر ۱۵۷ هزار تن خرما از نخلستان‌های استان بوشهر برداشت شده است که تا پایان آبان ماه به ۱۶۵ هزار تن افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به ظرفیت سردخانه‌ها در نخلستان‌ها خاطرنشان کرد: ظرفیت سردخانه‌ها برای نگه‌داری خرما ۶۵ هزار تن  و ظرفیت واحدهای بسته بندی و فرآوری خرما افزون بر ۱۰۰ هزار تن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر محصول  نخلستان‌های استان بوشهر را صادراتی و با کیفیت دانست و بیان کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال بین ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار تن خرمای استان بوشهر صادر شود که تحقق این مهم منوط به برداشتن محدودیت‌های صادراتی است.

عمرانی قیمت هرکیلوگرم خرما در نخلستان‌های استان بوشهر را حداقل ۹ هزار تومان دانست و تاکید کرد: افزایش صادرات خرمای استان بوشهر، رونق  فروش این محصول را فراهم و از متضرر شدن نخل‌داران جلوگیری می‌کند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر هم با اشاره به وضعیت قیمت خرمای استان بوشهر اظهار داشت: قیمت خرما  امسال نسبت به سال گذشته تغییری نکرده که انتظار کشاورزان این است که تغییری در قیمت محصول خرما داده شود.

ابوالقاسم محمدزاده با بیان اینکه ۳۰ درصد محصول خرمای استان بوشهر صادراتی است تصریح کرد: انتظار کشاورزان این است که با توجه به افزایش نرخ ارز، در خرید خرما  از نخل‌داران افزایش قیمت خرما مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید خرما و ثابت ماندن قیمت این محصول گفت: رکود بازار خرما بخشی از آن  به بیماری کرونا بر می‌گردد که مصرف آن و بازارهای داخلی و خارجی را تحت تاثیر قرار داده است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ضوابط قرنطینه‌ای خرما در برابر کرونا در راستای سلامت محصول را یکی از موارد رکود بازار خرما دانست و بیان کرد: کارشناسان معتقد هستند که خرما و رطب یک غذای سالم و ارگانیک و مقوی است و در درمان کرونا اثربخشی دارد.

وی با اشاره به رکود بازار خرما در سال ۱۳۹۷ خاطر نشان کرد: امسال از نیمه دوم صادرات خرما رونق گرفته است و هیچگونه عوارضی برای صادرات خرما دریافت نمی‌شود و در این راستا وزارتخانه‌های امور خارجه، صمت و نماینده مردم دشتستان در مجلس برای حل مشکلات محصول نخلداران در ایجاد بازارهای جدید خارجی هماهنگ و تعامل دارند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر از رونق صادرات خرمای استان بوشهردر آینده نزدیک خبرداد و تصریح کرد: پیش بینی می‌شود با افزایش صادرات خرما در نیمه دوم امسال از ضرر نخل‌داران جلوگیری شود.

محمدزاده خرید توافقی و تضمینی خرما را یکی از مطالبات مهم کشاورزان  استان بوشهر دانست و تاکید کرد: اکنون خرید توافقی از سوی واحدهای فرآوری و بسته‌بندی در حال انجام است ولی کشاورزان انتظار دارند خرید تضمینی در دستور کار دولت قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در صورت تصویب خرید تضمینی خرما، سازمان تعاون روستایی عهده‌دار آن است گفت: با توجه به افزایش محصول، صادرات و هزینه تولید خرما در استان بوشهر،  همه زنجیره به سبب افزایش قیمت خرما سوده برده‌اند اگر خرید تضمینی محقق شود پاسخگوی انتظار کشاورزان نیست.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر  کف، فروش هر کیلوگرم قیمت خرما در دشتستان را ۹ هزار تومان دانست و بیان کرد: اگر قیمت تضمینی خرما مصوب شود، حداقل یک سوم قیمت موجود است که برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.

محمدزاده با تاکید بر توجه به رونق بازار خرما تصریح کرد: صادرات خرما یکی از راههای رونق فروش خرمای استان بوشهر است و خرید تضمینی برای دوره بحرانی است.

وی از برگزاری جشنواره ومیز خرما در استان بوشهر خبر داد و  خاطر نشان کرد: اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا موافقت کند نیمه دوم امسال جشنواره ومیز خرما در استان بوشهر برگزار می‌شود چراکه در ۲ سال گذشته با برپایی این برنامه‌ها و نمایشگاه خرما، رونق مطلوبی بر بازار خرمای استان گذاشت.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر  برگشت ارز حاصل از صادرات را یکی از مشکلات صادرکنندگان خرما دانست و تاکید کرد: بانک مرکزی به سبب اینکه بخشی از صادرکنندگان ارز حاصل از محصولات صادراتی در سامانه نیما ثبت نکرده‌اند کارت‌های بازرگانی آنها را تعلیق کرده است که اگر این مشکل برطرف شود و بانک مرکزی موافقت کند که ارز محصولات کشاورزی از جمله خرما وارد سامانه نیما نشود و روش تهاتر مورد توجه قرار بگیرد می‌تواند زمینه رونق صادرات خرما را فراهم کند.

محمدزاده با اشاره به تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی گفت: با این تفاهم‌نامه قرار است از آذرماه ارز حاصل از صادرات به روش تهاتر به وارد کننده واگذار شود ولی منشا ارز آن در سامانه نیما مشخص می‌شود.

وی  تاکید کرد: اگر این روش عملیاتی شود و صادر کنندگان خرما بتوانند ارز حاصل از صادرات به صورت تهاتری به فروش برسانند رونقی در بازار خرما ایجاد می‌کند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با اشاره به صادرات ۳۳۰ هزار تن خرما در سال۱۳۹۷ تصریح کرد:در سال گذشته در مقطعی به سبب تنظیم بازار با عوارض بر فروش و صادرات خرماگذاشته شد که سبب شد رقبای صادر کنندگان ایرانی در سایر کشورها، بازار ایرانی‌ها را در دست بگیرند.

محمدزاده به صادرات خرما در سال جاری پرداخت و بیان کرد: در ۷ ماه امسال نسبت به سال قبل ۳۰ درصد صادرات خرما در کشور افزایش یافته است و تاکنون ۱۳۰ هزار تن صادرات خرما صادر شده که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۷۵ هزار تن بود.

وی سهم صادرات خرمای استان بوشهر از ۱۳۰ هزار تن ۷ ماه امسال را ۱۳ هزار تن دانست و خاطر نشان کرد: اکنون ۱۰ درصد صادرات خرمای کشور سهم استان بوشهر است که بیشتر به روسیه، هندوستان، امارات متحده عربی، ترکیه، مالزی، اقلیم کردستان عراق و کشورهای آسیای میانه صادر شده است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر  با تاکید بر توجه به افزایش مصرف خرما به عنوان غذای سالم و ارگانیک در سبد غذایی مردم گفت: خرما علاوه اینکه باید صادر شود با همکاری سازمان صدا و سیما، وزارت بهداشت، استاندارد یک بسته ترویجی تبلیغی در راستای افزایش مصرف خرما به عنوان غذای سالم  و ارگانیک  و جایگزین مواد قندی  در سفره مردم تدوین شود تا زمینه مصرف این محصول افزایش یابد.