کارشناس علوم پزشکی بوشهر:پوکی استخوان سلامت مردان و زنان را تهدید می‌کند
کارشناس علوم پزشکی بوشهر:پوکی استخوان سلامت مردان و زنان را تهدید می‌کند

ندای استان:کارشناس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید: پوکی استخوان از هـر سـه زن یک نفـر و از هر پنـج مـرد یک نفـر را تهدید می‌کند.

به گزارش ندای استان، پریسا نظری‌زاده بیان کرد: پوکی استخوان یا استئوپروز به کاهش توده استخوانی و سست شدن بافت استخوان گفته می‌شود و بیماری خاموش نیز نامیده می‌شود، چراکه در مراحل اولیه علامتی ندارد.
وی با اشاره به اینکه پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است افزود: این بیماری از هـر سـه زن یک نفـر و از هر پنـج مـرد یک نفـر را تهدید می‌کند.
کارشناس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، مصرف لبنیات را یکی از راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان دانست و ادامه داد: در صورت حساسیت به لبنیات، می‌توان مکمل کلسیم را با نظر و توصیه پزشک مصرف کرد.
وی اضافه کرد: در طول روز حداقل ۱۰ دقیقه در معرض نور خورشید بودن یا مصرف ویتامین دی با نظر و توصیه پزشک نیز توصیه می‌شود.
نظری‌زاده بیان کرد: انجام ورزش‌های تحمل‌کننده وزن مانند راه رفتن یا دویدن آرام و انجام ورزش‌های تقویت عضلات به صورت روزانه حداقل ۳۰ دقیقه از دیگر راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان است.
وی، کاهش مصرف نوشابه و قهوه را برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید دانست و عنوان کرد: مصرف پروتئین مناسب برای حفظ عملکرد سیستم عضلانی اسکلتی ضروری است.
این کارشناس بهداشتی با تاکید بر قطع مصرف دخانیات اظهار کرد: خانم‌های بالای ۵۰ سال باید روزانه ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند.
وی گفت: مردم می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پوکی استخوان به درگاه دفتر آموزش و ارتقاء سلامت به نشانی Www.Iec.Behdasht.Gov.Ir مراجعه کنند.