خانواده‌ها نگران ارسال ویدئو کلیپ‌های مومو نباشند
خانواده‌ها نگران ارسال ویدئو کلیپ‌های مومو نباشند

ندای استان:رئیس پلیس فتا بوشهر با اشاره به ارسال کلیپ‌های مومو برای برخی کاربران به‌ویژه دانش‌آموزان گفت: والدین دقت کنند که نباید تهدیدات ارسال‌کنندگان کلیپ‌های مومو را جدی گرفته و باعث انتقال نگرانی و استرس به فرزندان خود شوند.

به گزارش ندای استان،سرهنگ مهدی قاسمی بیان کرد: موضوع شناسایی هویت ارسال کنندگان پیام‌ها و کلیپ‌های موسوم به مومو با همکاری پلیس فتا به‌صورت ویژه در دستور کار بوده و همچون موارد گذشته، این مجرمان سایبری که باعث ایجاد مزاحمت برای دانش‌آموزان و نگرانی خاطر خانواده‌ها شده‌اند را دستگیر کرده و به مراجع قضایی معرفی خواهند کرد.
وی افزود: با توجه به درک بهتر والدین از تهدیدات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، انتظار می‌رود تا درصورت مشاهده هرگونه محتوای مومو از سوی فرزندانشان با آن‌ها صحبت کرده و نگرانی و استرس آن‌ها را کاهش دهند.
سرهنگ قاسمی عنوان کرد: در ۴۸ ساعت گذشته شاهد مطرح شدن مجدد چالش مومو در سطح برخی شهرستان‌های استان و حتی استان‌های مجاور بوده‌ایم و تعدادی از کاربران که بیشتر آن‌ها در طیف سنی دانش‌آموزی بوده‌اند، کلیپ‌ها و محتوا‌هایی را مرتبط با این چالش دریافت کرده که درصد بالایی از این موضوع در بستر برنامه واتس‌آپ تبادل شده است.
وی در تشریح این موضوع گفت: مومو یک اکانت واتس‌آپ است که در ابتدا کاربر یک لینک تماس از سوی مومو دریافت و پس از شروع به گفتگو از سوی حساب کاربری مومو، فرد به رفتار‌های خطرناک دعوت می‌شود.
سرهنگ قاسمی گفت: برخی از هم استانی‌ها در تماس با پلیس اعلام کرده‌اند که پیام‌هایی به زبان فارسی از شماره داخلی یا خارجی دریافت کرده‌اند که آن‌ها را دعوت به شرکت در چالش مومو کرده است.
وی اصلی‌ترین هدف تولید کنندگان این چالش مجرمانه در فضای مجازی را ایجاد مزاحمت برای دانش‌آموزان عنوان کرد.
رئیس پلیس فتا استان بوشهر یادآور شد: متاسفانه برخی خانواده‌ها در پی ارسال پیام‌ها و کلیپ‌های چالش مومو برای فرزندانشان به جای راهکار‌های فنی و صحبت کردن با آن‌ها نگرانی بیشتری به فرزندان خود منتقل کرده و باعث ایجاد اضطراب در فرزندانشان شده‌اند.
وی شکل‌گیری موج جدید چالش ممو در میان دانش‌آموزان را به افزایش حضور دانش‌آموزان در بستر اینترنت مرتبط دانست و عنوان کرد: پلیس فتا بار‌ها در خصوص خطرات و تهدیدات احتمالی استفاده از برنامه واتس‌آپ برای ارائه مسائل تحصیلی و آموزشی از سوی مدارس هشدار داده بود، ولی متاسفانه همچنان مشاهده می‌کنیم که به‌جای استفاده از اپلیکیشن شاد، کلاس‌های مجازی در واتس‌آپ تشکیل و فعال می‌شود و والدین هم به ناچار، اینترنت بدون محدودیت را در بستر یک پیام‌رسان خارجی در اختیار فرزندان خود قرار داده‌اند که این موضوع به قطع آسیب‌هایی را در پی خواهد داشت.
سرهنگ قاسمی در ادامه از والدین و معلمان درخواست کرد تا تلاش کنند موضوعات تحصیلی و آموزشی در برنامه شاد محقق شود و اگر به هر دلیلی نیاز به استفاده از بستر دیگری بود حتما از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند و به هیچ وجه دانش‌آموزان را به استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی برای آموزش مجازی هدایت نکنند.
این مقام انتظامی، آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی، مراقبت از داده‌های خصوصی و افشای نکردن اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی را راهکار اصلی پیشگیری از این مشکلات دانست و افزود: امیدواریم آموزش و پرورش و والدین با ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان به‌ویژه در استفاده از برنامه شاد و فعالیت نکردن در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی از بروز اینگونه مشکلات پیشگیری کنند.
وی یادآور شد: پلیس فتا به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند مشکلات و شکایات خود را در خصوص هرگونه موارد مشکوک با استفاده از درگاه پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی و یا Cyberpolice@  در تمام شبکه‌های اجتماعی داخلی به همکاران ما منعکس کنند