هیچ مجوزی برای فعالیت کشتی‌های خارجی در آب‌های کشور داده نشده است
هیچ مجوزی برای فعالیت کشتی‌های خارجی در آب‌های کشور داده نشده است

ندای استان:خون میرزایی گفت: سختگیری بیشتری کردیم، دو ماه دریابست اجرا کردیم و ضوابط سخت‌گیرانه‌تری اعمال کردیم که ذخایر صیدمان در محدوده ساحلی و فرا ساحلی آسیب نبیند.

به گزارش ندای استان،نبی‌الله خون میرزایی در بازدید از روند ساخت فاز اول اسکله‌ی صیادی خورخان بردخون با حضور حجت‌الاسلام احمدی نماینده مردم جنوب استان در مجلس و مسئولان استان با عذرخواهی از تاخیر در اجرای این طرح گفت: من با وجود قولی که داده بودم به‌عمد در این مدت از طرح اسکله خورخان بازدید نکردم، چون می‎‌خواستم در حال از طرح بازید کنم که در حال اجراست.
وی افزود: البته موضوعات و سخت گیری‌های فنی هم در اجرای کار بوده که باعث توقف طرح شده. ما علاقمند بودیم که کار با دقت پیش برود، ولی نه به این صورت که در کار وقفه ایجاد کند.
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: ما منابع اعتباری کار را امسال برای این طرح پیش‌بینی کردیم. از منابع خودمان و هم با پیگیری‌های حجت‌الاسلام احمدی نماینده مردم که با وزارت نفت داشتند و قولی که برای تخصیص اعتبار گرفتند امیدواریم بخش اول این طرح تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
وی عنوان کرد: تا پیش از اینکه بخش پهلوگیری شناور‌ها در بخش‌های بعدی کار پیش‌بینی شود، مکانی به صورت پلکانی برای پهلوگیری قایق‌ها طراحی و ایجاد شود.
خون میرزایی خطاب به پیمانکار طرح گفت: من قول تامین اعتبار طرح را می‌دهم و شما هم زمان‌بندی اجرا و افتتاح طرح را مشخص و به مردم و مسئولان اعلام کنید.
وی با تاکید بر اینکه اگر قولی به مردم دادیم باید عمل کنیم بیان کرد: پیمانکار در اجرای طرح تسریع کند و کار کند نشود. بخش اول باید حتما امسال به بهره‌برداری برسد.
از صید ترال زیر محدوده ۱۲ مایل جلوگیری شود
رئیس سازمان شیلات ایران درباره صید ترال یا کف روب هم گفت: صید ترال قانونی در فصل مجاز با رعایت فاصله از محدوده صید صیادان ساحلی و دیگر ضوابط کنترل شود و صید ترال خارج از فصل زیر محدوده ۱۲ مایل به هیچ وجه اجازه داده نشود و حتما شدیدترین مجازات‌های قانونی درباره آن‌ها اعمال شود.
وی ادامه داد: هر جا که مقاومتی در این زمینه می‌شود موضوع به تهران منعکس شود تا ما در مورد آن تصمیم‌گیری کنیم برای مجازات‌های شدیدتر.
خون میرزایی گفت: ما درباره صیادان بی‌هویت یا غیر مجاز نمی‌توانیم در کمیته صیادی اقدامی بر علیه آن‌ها انجام دهیم و مسئولان باید از طریق دادگستری پیگیر این قضیه بوده و احکام قضایی در مورد آن‌ها صادر شود.
وی در زمینه صدور مجوز صید برای صیادان منطقه که فاصله دوری با مرکز شهرستان دارند گفت: سامانه‌ای در این زمینه در حال راه‌اندازی است که صدور تمام مجوز‌ها در نوار جنوبی کشور به صورت اینترنتی انجام شود و صیادان در خانه هم بتوانند مجوز صید خود را دریافت کنند.
طرح‌های پرورش ماهی در استان بوشهر اجرا شود
رئیس سازمان شیلات ایران با تاکید بر توسعه طرح‌های پرورش ماهی در قفس بیان کرد: صیادان مجاز و غیر مجاز را برای اجرای این طرح‌ها ترغیب کرده و آموزش دهید. چون شیب سواحل در اینجا کم است پرورش ماهی در پِن (محیط‌های محصور) به راحتی قابل اجراست. از تحقیقات شیلات در این زمینه و تجربیات استان‌های گلستان و مازندران هم برای پروش ماهی در پن استفاده کنید و نمونه‌ای از طرح پرورش ماهی در پن که با محیط منطقه سازگار باشد در اینجا اجرا شود.
خون میرزایی ادامه داد: همچنین پرورش ماهی در قفس به صورت طرح‌های خرد در شهرستان‌های دیر و کنگان هم در دستور کار قرار بگیرد و اطلاع‌رسانی در این زمینه برای کسانی که مایل به انجام چنین طرح‌هایی هستند صورت گیرد.
وی تاکید کرد: ما محدودیتی از بابت صدور مجوز و دادن تسهیلات پشتیبانی برای انجام کار در این زمینه نداریم.
رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به طرح‌های ساخت اسکله و بنادر صیادی در کشور گفت: ما در این زمینه با لحاظ تراکم جامعه صیادی و میزان صیدی که می‌شود، طرح‌های ساخت بنادر و اسلکه‌های صیادی را به صورت بزرگ یا کوچک اجرا می‌کنیم.
وی عنوان کرد: میزان کل صید ما در دریای خزر در سه استان ساحلی ۳۵ هزار تن است، در استان خوزستان چیزی حدود ۴۵ تا ۴۸ هزار تن صید دارند و در استان بوشهر وضعیت صید مقداری بهتر است و بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تن صید داریم.
خون میرزایی گفت: بالای ۶۲ هزار تن در این استان اجازه صید نمی‌دهیم، چون منابع و ذخایر خیلی آسیب می‌بینند.
وی با بیان اینکه بیشتر صید ما در کشور صید فرا ساحل و صید فاصله دور است که در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان صورت می‌گیرد افزود: در هر کدام از این استان‌ها حدود ۳۰۰ هزار تن صید داریم که این میزان صید با ظرفیت‌های داخلی ما قابل مقایسه نیست و بنادر صیادی بزرگ ما هم در این دو استان و بیشتر برای صید‌های فراساحل تجهیز شده‌اند.
صید ۷۵۵هزار تن انواع آبزیان در کشور
رئیس سازمان شیلات ایران، میزان کل صید آبزیان در کشور در سال گذشته را ۷۵۵ هزار تن عنوان کرد.
وی تاکید کرد: منابع ذخایر ساحل ما به شدت تحت فشار است و نگران آینده جامعه صیادی هستیم. ما تلاشمان این است که ظرفیت‌های آبزی پروری را در قفس، در پن و در ساحل برای میگو و آبزیان آب شور فراهم کنیم تا جامعه صیادی و متقاضیان اشتغال بتوانند در این زمینه فعالیت کنند.
هیچ مجوزی برای فعالیت کشتی‌های خارجی در آب‌های کشور داده نشده
خون میرزایی در زمینه فعالیت کشتی‌های و صیادان خارجی در سواحل کشور نیز گفت: تمام بحث صید مربوط به صید فانوس ماهیان است که ما کشتی چینی برای صید این نوع ماهی نداریم. تمام مجوز‌ها به شرکت‌ها یا افراد ایرانی داده شده که کشتی‌های چینی را به صورت اجاره یا اجاره به شرط تملیک یا خریداری شده تجهیز کرده‌اند برای صید و هیچ‌گونه مجوزی به شرکت یا شخص خارجی برای صید در آب‌های ساحلی و فرا ساحلی کشور ما نداده نشده و نخواهیم داد.
وی بیان کرد: اکنون نیز ناوگان صید فانوس ماهیان به علت سختگیری بیشتری که روی اجرای ضوابط صید و صیادی کردیم نسبت به سال‌های گذشته تعداد و فعالیت ناوگان محدودتر شده است. از کل ناوگان ۹۵ فروندی صید فانوس ماهیان کشور بیش از ۱۵ فروند آن در مهرماه فعال نیست.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما در بوشهر،رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: سختگیری بیشتری کردیم، دو ماه دریابست اجرا کردیم و ضوابط سخت‌گیرانه‌تری اعمال کردیم که ذخایر صیدمان در محدوده ساحلی و فرا ساحلی آسیب نبیند.
وی افزود: ما در ماه‌های پایانی پارسال در صید فانوس ماهیان کنترل بیشتری روی ضوابط انجام دادیم و صید هدف فانوس ماهیان به درصد ۸۰ به ۲۰ رسید و اجازه ندادیم در صیدگاه‌های دیگر صید بکنند. تخلف همیشه وجود دارد، تلاش می‌کنیم جلو بیشتر تخلفات را بگیریم که فقط در محدوده تعیین شده صید صورت بگیرد.