قاچاق دام در بوشهر گزارش نشده است
قاچاق دام در بوشهر گزارش نشده است

ندای استان:رئیس اداره قرنطینه دامپزشکی بوشهر گفت: در نیمه نخست امسال ۶ هزار تن انواع آبزی از این استان صادر شد که تغییر خاصی نسبت به پارسال نداشته است.

به گزارش ندای استان،حسن بازیار رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، بیان کرد: در ۶ ماه نخست امسال برای صادرات ۶ هزارتن آبزی ماکول و غیر ماکول از استان، گواهی بهداشتی صادر شد که نسبت به زمان مشابه پارسال تغییر محسوسی نداشت البته باید توجه کرد که بیشترین صادرات آبزیان در نیمه دوم سال رخ می‌دهد.

او ادامه داد: در سال ۹۸، ۲۵ هزار تن آبزی شامل ۱۸ هزار تن میگوی پرورشی و هفت هزار تن انواع ماهی از استان بوشهر به صورت تازه و منجمد صادر شد.

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی بوشهر افزود: ۲۳ کشور از جمله کشور‌های حوزه خلیج فارس، اروپا، چین، روسیه، ترکیه و جنوب شرق آسیا بازار آبزیان صادراتی استان به شمار می‌روند.

صادرات دام زنده نداریم

بازیار درباره صادرات دام هم گفت: سال ۹۷، تعداد ۶۵۰ راس گوساله از استان بوشهر صادر شد، اما پس از آن تا کنون صادرات دام زنده نداشته‌ایم.

او با اشاره به اینکه واردات دام هم در استان بوشهر صورت نگرفته است، افزود: واردات دام به دو منظورصورت می‌گیرد یا برای استفاده از گوشت آن و یا اصلاح نژادی گونه‌‎های داخلی.

خطرپذیری قاچاق دام در بوشهر بالاست

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی بوشهر ادامه داد: با توجه به سختگیری‌هایی که در زمینه خروج دام از کشور و ورود دام در کشور‌های مقصد وجود دارد خطر کردن یا ریسک قاچاق دام از استان بوشهر بالاست به همین علت کمتر موردی از قاچاق دام در این استان رخ می‌دهد و حتی طبق آمار‌ها در دو سال اخیر چنین موردی در استان گزارش نشده است.

صاحبان دام‌های سبک در اجرای طرح هویت‌گذاری بیشتر همکاری کنند

بازیار گفت: حمل و نقل دام در درون کشور هم باید با گواهی بهداشتی سازمان دامپزشکی باشد و اگر این گواهی وجود نداشته باشد اجازه حمل دام از نقطه‌ای به نقطه دیگر داده نمی‌شود.

او، طرح هویت‌گذاری دام‌ها را طرحی مهم برای حفظ بهداشت دام برشمرد که از سال ۹۷ با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی، امورعشایر و بیمه آغاز شده است و در اجرای آن اطلاعات مربوط به دام از جمله منطقه، سن، نوع و صاحب آن در سامانه‌ای ثبت می‌شود.

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی بوشهر بیان کرد: در این صورت از حمل ونقل غیرمجاز، سرقت و قاچاق دام جلوگیری می‌شود.

بازیار گفت: تا کنون ۹۵ درصد دام‌های سنگین در استان بوشهر هویت‌گذاری و پلاک‌کوبی شده‌اند، اما ۳۰ درصد دام‌های سبک پلاک‌کوبی شده‌اند که لازم است دامداران در این زمینه بیشتر همکاری کنند.