ابتلای۸۰ نفر از کارکنان اورژانس ۱۱۵ استان به کرونا
ابتلای۸۰ نفر از کارکنان اورژانس ۱۱۵ استان به کرونا

ندای استان:دادجو یادآور شد: استان بوشهر از جمله نخستین استان‌هایی بود که اقدام به توزیع لوازم و لباس‌های حفاظت فردی در میان کارکنان اورژانس به عنوان خط مقدم جبهه سلامت کرد.

به گزارش ندای استان،دکترعبدالرحیم دادجو روز چهارشنبه به مناسبت ۲۶ شهریور روز فوریت‌های پزشکی افزود: با تحویل این آمبولانس‌ها شامل ۲۰ دستگاه بنز و ۱۵ تویوتا شمار آمبولانس‌های فعال در این استان به  ۸۵ دستگاه افزایش یافت.

وی بیان کرد: همچنین در این مدت با ایجاد ۱۳ پایگاه اورژانس شمار این مراکز در استان بوشهر از ۴۲ به ۵۳ پایگاه رسید که از شمار یک مورد هوایی و مابقی خودرویی هستند.

دادجو ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده به صورت ۲۴ ساعت در همه پایگاه‌ها آمبولانس فعال وجود دارد.

دادجو یادآور شد: افزون براین براساس برنامه ششم توسعه ۱۶ پایگاه اورژانس دیگر برای استان بوشهر مصوب شده‌است که در صورت تامین اعتبار این پایگاه‌ها راه‌اندازی می‌شود.

زمان رسیدن اورژانس به محل حادثه در استان بوشهر کمتر از میانگین کشور است

وی ادامه داد: مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان بوشهر سالانه ۴۰ هزار ماموریت انجام می‌دهد که یک سوم آنها برای امداد رسانی در حوادث ترافیکی هستند.

دادجو اضافه کرد: میانگین فاصله پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای در کشور۴۰ کیلومتر اما در استان بوشهر ۲۷ کیلومتر و میانگین زمان رسیدن اورژانس در جاده‌های کشور به محل حادثه ۱۵ دقیقه که در این استان بین ۸ تا ۹ دقیقه است.
وی ادامه داد: میانگین زمان رسیدن پایگاه‌ها اورژانس شهری به محل حادثه در شهرهای کشور ۸ تا ۹ دقیقه و در بوشهر۶ دقیقه است.

دادجویادآور شد: از اول سال تاکنون هشت هزار ماموریت شهری و جاده‌ای از سوی اورژانس ۱۱۵ در استان بوشهر انجام شد که از این شمار پنج هزار مورد اعزام به بیمارستان و مابقی در محل درمان شدند.

شمار پایگاه‌های کانکسی اورژانس بوشهر از ۳۶ به ۱۱ کاهش یافت   

رئیس سازمان اورژانس ۱۱۵ استان بوشهر گفت: از مجموع ۴۲ پایگاه اورژانس موجود در این استان درآغاز دولت تدبیر و امید ۳۶ پایگاه در کانکس  فعالیت می‌کردند که با همت مسئولان استان در زمان حاضر این پایگاه‌ها به ۵۳ مورد افزایش یافت و تنها ۱۱ پایگاه در کانکس فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین احداث ساختمان برای سه پایگاه کانکسی دیگر نیز در دست اجرا است که با بهره‌برداری از آنها شمار پایگاه‌های کانکسی در استان به هشت پایگاه کاهش می‌یابد.

دادجو با اشاره به ضرورت ایجاد و تجهیز پایگاه‌های اورژانس بر اهمیت همکاری خیران در بخش تامین زیرساخت‌های بخش سلامت و تامین لوازم مصرفی و مشارکت در تامین هزینه تعمیر آمبولانس‌ها با توجه به سنگین این هزینه ها در شرایط تحریم تاکید کرد.

تاسیس اورژانس هوایی، انقلابی در ارائه خدمات سلامت ایجاد کرد

دادجو اضافه کرد: راه‌اندازی اورژانس هوایی برای نجات بیماران از مرگ و پیشگیری از نقض عضو در وقت طلایی از مهمترین خدمات دولت تدبیر و امید در بخش سلامت است.

رئیس سازمان اورژانس ۱۱۵ استان بوشهر گفت: با توجه به وجود جزیره خارگ و شرایط سخت انتقال بیمار در صورت نامساعد بودن شرایط جوی، وجود مناطق کوهستانی و دور از دسترس مانند پشتکوه دشتستان و دشتی که فاصله زیادی با مراکز درمانی دارند، ضرورت تاسیس و راه‌اندازی اورژانس هوایی را برای استان بوشهر دوچندان کرده بود.

دادجو بیان کرد: اورژانس هوایی بوشهر جزو ۱۴ پایگاهی است که برای نخستین بار از ۱۸ مرداد سال ۱۳۹۳ شروع به کار کرد و سالانه به صورت میانگین ۳۹ پرواز داشته است.
وی ادامه داد: تعداد کم پروازها به دلیل محدود بودن شعاع پروازی۱۵۰ کیلومتر بود که با توجه به طول ۷۰۷ کیلومتری استان بوشهر و فاصله ۳۲۰ کیلومتری استان تا شیراز ماموریت‌های این پایگاه محدود می‌شد که با  رایزنی مسئولان استان از سال ۹۶ یک فروند بالگرد اختصاصی برای اورژانس تامین و بدون محدودیت مسافت پروازی خدمات رسانی به بیماران انجام شد.

دادجو با اشاره به تعطیلی چند ماهه اورژانس هوایی استان بوشهر به دلیل پاره‌ای تعمیرات گفت: با دستور و حمایت استاندار و تلاش مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به تازگی بالگرد اورژانس فعال و در فرودگاه بوشهر مستقر است.

وی ادامه داد: همه خدمات ارائه شده به بیماران از سوی پایگاه اورژانس هوایی به صورت رایگان است و هیچ هزینه‌ای به بیمار تحمیل نمی‌شود.

 ۸۰ نفر از کارکنان اورژانس ۱۱۵ استان بوشهر به کرونا مبتلا شده‌اند

دادجو یادآور شد: استان بوشهر از جمله نخستین استان‌هایی بود که اقدام به توزیع لوازم و لباس‌های حفاظت فردی در میان کارکنان اورژانس به عنوان خط مقدم جبهه سلامت کرد.

وی ادامه داد: در این مدت ۴۶۰ مورد اعزام ماموریت کرونایی به وسیله اورژانس ۱۱۵ انجام شده‌است.

رئیس سازمان اورژانس ۱۱۵ استان بوشهر گفت: تاکنون ۸۰ نفر از کارکنان این سازمان در استان مبتلا به کرونا شده‌اند که پایگاه‌های آنها تعطیل و پس از ضد عفونی و بهبودی کامل دوباره فعال شده‌اند.

وی بیان کرد: با وجود همه تحریم‌ها و مشکلات موجود اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چند مورد پاداش کرونا برای ایجاد انگیزه در بین کارکنان توزیع کرده‌است.

رئیس سازمان اورژانس ۱۱۵ استان بوشهر گفت: همچنین یک مورد بیمارستان صحرایی از سال ۹۱ تاکنون در اختیار این سازمان است که با توجه به اعلام نیاز صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی به وسیله کارکنان اورژانس بوشهر با طراحی جدید در محوطه بیمارستان شهدای خلیج فارس نصب و راه‌اندازی شد.

وی اضافه کرد: همه کسانی که تصور می‌کنند به کرونا مبتلا شده‌اند می‌توانند با اورژانس تماس بگیرند که از سوی کارشناسان تریاژ تلفنی راهنمایی و یا آمبولانس برای خدمات دهی به آنها  اعزام می‌شود و درصورتی که کارشناسان اطمینان نداشته باشند با پزشک مشورت خواهد شد.

رئیس سازمان اورژانس ۱۱۵ استان بوشهر اضافه کرد: ممکن است فرد با داشتن علائمی مانند سرفه و بدن درد به دلیل داشتن استرس یقین داشته باشد که مبتلا به کرونا است اما این تشخیص به عهده اورژانس است و با پرسیدن سوالات از فرد این تشخیص صورت می‌گیرد.

دادجو گفت: اورژانس آمادگی کامل برای حفظ جان مردم و تجهیزات لازم برای ارائه خدمات در موارد بیماری حاد تنفسی را دارد