برق رایگان سهم کدام مشترکان می‌شود؟
برق رایگان سهم کدام مشترکان می‌شود؟

ندای استان:مدیر برق گناوه گفت: تعرفه طرح امید که در اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف توسط دولت طراحی و تدوین شده‌، فقط ویژه مشترکین برق خانگی است و تاثیری بر سایر تعرفه‌ها ندارد.

به گزارش ندای استان، جواد عرب روز دوشنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: تغییر نگرش و باور مصرف‌کنندگان برق خانگی به استفاده صحیح از منابع انرژی و حفظ محیط زیست با استفاده از سازوکارهای تشویقی و بازدارنده از اهداف اصلی این طرح است.

وی اظهارداشت: در این طرح مشترکین خانگی به سه گروه کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف طبقه‌بندی می‌شوند که برای هر دسته متناسب با منطقه جغرافیایی الگوی مصرف تعریف شده‌است.

مدیربرق گناوه افزود: دسته مشترکان کم مصرف که در تابستان  و به طور کلی مصرف ۹ ماه اول سال قبض دو ماهه آنها  کمتر از ۸۰۰ کیلووات ساعت و بطور متوسط ماهی ۴۰۰ کیلووات درج شده باشد،  بهای برق  آنان  رایگان است.

عرب ادامه داد: برای  سه ماه فصل سرد  از ابتدای دی ماه سقف معافیت در دوره دو ماهه  ۱۶۰  و ماهی ۸۰ کیلووات ساعت است و در صورتی که مشترک سقف را رعایت کند به عنوان مشترک کم مصرف شناخته شده و هزینه برق وی رایگان است.

وی  در باره مشترکان خوش مصرف افزود: مصرف برق  این دسته از مشترکان در هر ماه  ۴۰۰ کیلووات ساعت بیشتر و حداکثر ۳۰۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده است و  هیچ گونه افزایش نرخی را نسبت به تعرفه قبلی ندارند و مشمول جریمه نخواهند شد.

وی ادامه داد: مشترکین خوش مصرف در سه ماه فصل سرد الگوی مصرف آنان  بین ۸۰ تا ۴۰۰ است و در واقع در صورتی که در این مدت  تا سقف ۸۰۰ کیلووات ساعت مصرف کنند، افزایش نرخی نخواهند داشت.

مدیر اداره برق افزود:  مشترکین پر مصرف هم به مشترکینی اطلاق می شود که  در فصل گرم بیش از ۶۰۰۰ و در هر دوره دوماهه  ۳۰۰۰ کیلووات ساعت در ماه  مصرف داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم در اعمال تعرفه مشترکان پرمصرف این است که در  ۶ ماه هیچ گونه افزایشی نسبت به تعرفه‌های قبلی نخواهد داشت و  در صورتی که در این مدت نتوانند به هر روش مصرف را کاهش دهند، ۱۰ درصد به بهای برق آنها افزوده می‌شود.

هیات وزیران در جلسه دوم شهریور ماه امسال به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی و ماده یک قانون هدفمندکردن یارانه ها مصوب کرد آن وزارتخانه مجاز است صورتحساب برق مشترکان خانگی کم مصرف با الگوی مصرف تعیین شده را طبق جداول تعیین شده با تخفیف ۱۰۰ درصد محاسبه کند.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر از نقاط گرمسیری در جنوب کشور  ۵۲ هزار مشترک برق دارد.