پیچ وخم‌‍‌های اداری سنگی پیش پای کارآفرینان بوشهری
پیچ وخم‌‍‌های اداری سنگی پیش پای کارآفرینان بوشهری

ندای استان:کارآفرینان پیچ و خم‌های اداری را یکی از مشکلات برای اجرای طرح خود می‌دانند که باعث می‌شود کارشان بیش از حد به تاخیر بیفتد.

به گزارش ندای استان،غلامرضا مرادی نیا که قرار بوده طرحی در زمینه تولید لامپ LED را در شهرستان دیلم اجرا کند یکی از کارآفرینانی است که در پیچ و خم اداری گرفتار شده است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سال ۹۷ تصمیم می‌گیرد پس از ۲۰ سال فعالیت در حوزه بازرگانی روشنایی، واحدی صنعتی برای تولید لامپ ال ئی دی در روستای زادگاهش یعنی عامری دیلم ایجاد کند.

این کارآفرین که زمین مورد نیاز را در اختیار داشته برای دریافت تسهیلات ۲۰ میلیارد ریالی اقدام می‌کند و با توجه به اینکه طرحش زیر مجموعه طرح اشتغال روستایی بوده به بانک عامل معرفی و قرار می‌شود که بانک ۱۵ میلیارد ریال وام به او بدهد.

پس از تشکیل پرونده بهمن ۹۸، فقط سه میلیارد ریال از این میزان تسهیلات در اختیارش قرار می‌گیرد و او تلاش می‌کند با آورده خود کار را پیش ببرد.

او می‌گوید: در شرایط کنونی که قیمت‌ها بسیار بالا رفته حتی اگر بقیه تسهیلات را هم به زودی پرداخت کنند کار چندانی نمی‌توان با آن انجام داد به همین علت با آورده شخصی پیگیر کار‌ها از جمله واردات ماشین آلات مورد نظر بوده است و ثبت سفارش آنها را انجام داده است.

مشکلات این کارآفرین به اینجا ختم نمی‌شود و او با گلایه از طولانی شدن روند اداری برخی کار‌ها اشاره می‌کند که منابع طبیعی، راهداری و شرکت آب و فاضلاب از جمله اداره‌هایی هستند که او مدت‌هاست برای تامین خاک مورد نیاز به منظور تسطیح محل ساخت کارخانه، تامین راه دسترسی و آب به آنها مراجعه می‌کند و این اداره ها کار او را به  امروز و فردا موکول می‌کنند.

مرادی نیا می‌گوید: اگر این ادارات همکاری کرده بودند کارخانه اکنون افتتاح شده بود و دست کم ۱۰ تا ۱۵ نفر مشغول به کار شده بودند.

او طولانی شدن پاسخ به نامه‌نگاری‌ها و استعلام‌های طولانی را مشکل اساسی کارآفرینانی مانند خود می‌داند و بیان می‌کند بار‌ها در جلسات مختلف این مشکلات را مطرح کرده اما فایده نداشته است.

این سرمایه‌گذار که مشکلاتش را به استاندار بوشهر هم منتقل کرده است، می‌گوید با وجود دستور استاندار برای پیگیری این مشکلات، اما هنوز قدمی در این راه برداشته نشده است.

مرادی نیا از مسئولان می‌خواهد در سالی که جهش تولید نام‌ گرفته است، برای کمک به تولید همت کنند و نگذارند سرمایه‌گذاران دلسرد شوند.

مدیران مانع کار و توسعه نشوند

استاندار بوشهر چند وقتی است زیاد به مدیران تذکر می‎دهد که گره گشایی از مشکلات طرح‌ها را در اولویت قرار دهند.

عبدالکریم گراوند سه‌شنبه ۲۱ مرداد در نشست مشترک کارگروه تسهیل و اشتغال استان بوشهر بیان کرد: هیچکس حق ندارد مانع کار و توسعه در استان شود و مدیران استان باید زمینه سرمایه گذاری را با حذف روند‌های پر پیچ و خم اداری فراهم کنند.

او ادامه داد:یکی از کار‌هایی که روند سرمایه گذاری را در استان تسریع می‌کند، پاسخ به موقع به استعلام‌ها است که مدیران باید این موضوع را مد نظر قرار دهند.

استاندار بوشهر ۹ روز پیش از این هم در نشست برنامه‌ریزی و توسعه استان گفته بود: برطرف کردن مشکلات طرح‌ها یکی از رسالت‌های مدیران دستگاه‌های اجرایی است و مدیران باید ضمن برطرف کردن موانع، در تسریع اجرای طرح‌ها کمک کنند.

گراوند یکی از راهکار‌های تحقق جهش تولید را زمینه‌سازی در تسریع اجرای طرح‌ها دانسته و بیان کرده بود: استان بوشهر ظرفیت‌های مهمی در بخش‌های مختلف دارد که حرکت در زمینه توسعه و گره‌گشایی در مشکلات باید در اولویت برنامه مدیران قرار گیرد.

آماده حمایت از کارآفرینان دیلمی هستیم

معاون امورعمرانی وبرنامه ریزی فرمانداری دیلم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به تلاش فرمانداری و دیگر نهاد‌های متولی برای حل مشکلات کارآفرینان گفت: جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، به طور مرتب تشکیل می‌شود و با دعوت از کارآفرینان مشکلات آنان را در این جلسات بررسی و برای حل آنها تلاش می‌کنیم.

محمد طاهری با تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان بیان کرد: آمادگی داریم از هر کارآفرینی که دچار مشکل شده حمایت و برای حل مشکلش اقدام کنیم.

او، در حالی که معتقد است روند برخی کار‌های اداری طولانی است، به این نکته اشاره کرد که برخی طرح‌ها نیز خودشان مشکلاتی دارند که باید سرمایه‌گذار به فکر برطرف کردن آن باشد.

معاون امورعمرانی وبرنامه ریزی فرمانداری دیلم افزود: برخی اوقات نیز بانک‌ها به علت پر شدن سقف تسهیلاتی‌ خود نمی‌توانند به کار تولیدی تسهیلات بدهند که این موضوع از دست ما خارج است.

طاهری با مثال زدن طرح آقای مرادی نیا افزود: تا جایی که توانسته‌ایم پیگیر حل مشکلات این طرح بوده‌ایم و اکنون هم آماده‌ایم که به او کمک کنیم، زیرا معتقدیم باید هر کاری را که از دستمان برمی‌آید برای توسعه تولید و اشتغال انجام دهیم.

او به برخی مشکلات این طرح هم اشاره کرد و گفت: به طور مثال این طرح در نزدیکی بزرگراه قرار دارد و راهداری طبق قانون اجازه اتصال طرح به بزرگراه را نمی‌دهد و یا محل قرارگیری زمین طرح با مشکلاتی رو به روست که سرمایه‌گذار باید آن را حل کند.

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری دیلم عنوان کرد: سال ۹۸، ۵۶ طرح صنعتی شاخص را هدف‌گذاری کرده‌ایم که یکی از آن‌ها همین طرح است و به طور حتم از آن حمایت خواهیم کرد. برخی از طرح‌ها اکنون به بهره‌برداری رسیده‌اند و برخی نیز نیمه فعال هستند.