کودکان در دوران کرونا از شیر مادر محروم نشوند
کودکان در دوران کرونا از شیر مادر محروم نشوند

ندای استان:کارشناس برنامه شیر مادر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: با توجه به مواد ایمنی بخشی که در شیر مادر وجود دارد و کودک را در برابر بسیاری از بیماری‌ها مصون می‌کند لازم است در زمان پاندمی کرونا از تغذیه آن محروم نشوند.

به گزارش ندای استان،زینب شیخ نصری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر افزود:  در مطالعات انجام‌شده تاکنون انتقال ویروس کرونا از طریق تغذیه با شیر مادر مشاهده نشده و ضروری است همه مادران در دوران کرونا،کودکان خود را از شیر تغذیه کنند.
وی اظهارداشت: مادران مشکوک یا مبتلا به کرونا با حال عمومی خوب که توانایی مراقبت از کودک خود را دارند با رعایت پروتکل بهداشتی از جمله شستن دست‌ها قبل از تماس با کودک و  استفاده از ماسک بصورت مستقیم  شیر دهند.
وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت امسال را ”  سیاره‌ای سالم با حمایت از تغذیه با شیر مادر ” نام‌گذاری کرده‌است، گفت: شیر مادر یک غذای طبیعی و تجدید پذیر است و به محیط‌زیست آسیب نمی‌رساند زیرا در روند تولید تا مصرف شیر مادر اکوسیستم آلوده نمی‌شود.

کارشناس برنامه شیر مادر شبکه بهداشت ودرمان گناوه افزود: شیر مصنوعی در روند تولید تا مصرف باعث تخریب محیط‌زیست می‌شود  به گونه‌ای که تولید گازهای گلخانه‌ای، مصرف قابل‌ توجه سوخت‌های فسیلی و مصرف مقدار بسیار زیادی آب، هدیه کارخانه‌های شیر مصنوعی به انسان و طبیعت است.
وی اظهارداشت: تغذیه کودک با شیر مادر فواید زیادی از جمله  سلامت شیرخوار، مادران و نیز فواید اجتماعی و اقتصادی برای جامعه دربر دارد که از طریق خود آنان و با همراهی و کمک نیروهای بهداشتی و درمانی محقق خواهد شد.

این کارشناس  ادامه داد: کاهش میزان ابتلا به بیماری‌هایی مانند عفونت‌های گوارشی، بیماری‌های تنفسی، عفونت گوش میانی، سندرم مرگ ناگهانی و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر همانند دیابت، چاقی، آسم و آلرژی از مهم ترین فواید  شیر مادر است.

شیخ نصری گفت:  کاهش خونریزی پس از زایمان، وابستگی عاطفی و کاهش استرس، کاهش افسردگی پس از زایمان و کاهش میزان ابتلا به سرطان پستان و تخمدان از دیگر فوایدی است که به خود مادر تعلق دارد.
وی افزود: شیر مادر بر اقتصاد خانواده و جامعه تاثیر بسزایی داشته و هزینه‌های ناشی از ویزیت پزشک، دارو و هزینه خرید شیر مصنوعی را کاهش می‌دهد.
۱۰ تا ۱۶ مرداد هفته  جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده است.