دومین آزمایشگاه تخصصی کرونا در بوشهر  هفته دولت راه‌اندازی می‌شود
دومین آزمایشگاه تخصصی کرونا در بوشهر  هفته دولت راه‌اندازی می‌شود

ندای استان:احمدی زاده گفت: دومین آزمایشگاه تخصصی “کرونا” استان نیز در هفته دولت با سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد ریال افتتاح می‌شود.

به گزارش ندای استان،رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: طرح تولید قطعه بچه‎ ماهی سی‎‌باس در بوشهر به عنوان یکی از ۳۱ طرح فناورانه کشور در سازمان جهاد دانشگاهی به تصویب رسید.

علی احمدی زاده افزود: این طرح در شهرک زیست فناورانه دلوار شهرستان تنگستان با اعتبار  ۱۶ میلیارد تومان همزمان با هفته دولت اجرایی می‏‌شود که با بهره‏‌برداری از آن در سال آینده کشور از واردات قطعه بچه ماهی سی باس از استرالیا و تایلند بی نیاز شود.

ماهی سی باس آسیایی در زمره ماهیان مهم پرورشی در کشورهای آسیای جنوب شرقی است. این ماهی از زمره پرطرفدارترین و گرانترین ماهیان در کشورهای استرالیا، تایلند، مالزی و تایوان است. این ماهی در خلیج فارس و دریایی عمان بخصوص سواحل جنوب شرقی ایران نیزموجود است و دارای تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی است.

هر ۱۰۰ گرم گوشت ماهی سی باس آسیایی دارای تقریبا ۱۹/۵ گرم پروتئین و ۰/۱ گرم چربی است. کلسیم، فسفر، آهن و پتاسیم از جمله مواد معدنی موجود در گوشت ماهی هستند. ویتامین های گروه ب نیز در گوشت ماهی سی باس آسیایی تازه موجود است.

وی بیان کرد: ظرفیت تولید این مجتمع سالانه پنج میلیون قطعه  خواهد بود که سه ملیون آن نیاز بوشهر و ۲ میلیون بچه ماهی سی باس تولیدی نیز نیاز استان‎های خوزستان و هرمزگان را برطرف خواهد کرد.

احمدی زاده ادامه داد: با توجه به اینکه ارز واردات بچه‎ماهی برداشته شده اجرا این طرح فناورانه رونقی به حوزه تولید آبزیان در کشور خواهد بود.

وی یادآورشد: عملیات اجرایی مرکز پایلوت کسب دانش فنی برای تولید بچه ماهی نیز در هفته دولت با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در محدوده پارک شغاب شهر بوشهر آغاز می‏‌شود.

 دومین آزمایشگاه تخصصی کرونا در بوشهر راه‌اندازی می‌شود

احمدی زاده در بخش دیگری از صحبت‏‎های خود اظهار کرد: دومین آزمایشگاه تخصصی “کرونا” استان نیز در هفته دولت با سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد ریال افتتاح می‌شود.

وی گفت: این آزمایشگاه که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاسیس شده قادر است روزانه ۲۰۰ تست کرونا را انجام دهد.

احمدی‌زاده ادامه داد: ساختمان و تجهیزات و نیروی انسانی متخصص آن تامین شده که با افتتاح آن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری کرونا ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: همزمان با شیوع این بیماری جهاد دانشگاهی بوشهر در راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک اقدامات مهمی انجام داد و ۲۰۰هزار ماسک سه لایه تولید و به صورت رایگان میان مردم توزیع کرد.

احمدی زاده همچنین با تبریک سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی به فرمان امام راحل در سال ۱۳۵۹ اظهار داشت: جهاد دانشگاهی بوشهر در سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شد و فعالیت خود را در زمینه برنامه‌های علمی، آموزشی، اشتغال‌زایی و پژوهشی آغاز کرده است.

وی افزود:  ترویج فرهنگ و مدیریت جهادی در رسیدن به فناورهای نوین و همچنین تربیت نیروهای جوان و جهادی از رویکردهای اصلی جهاد دانشگاهی استان بوشهر است.

احمدی زاده یادآور شد: میانگین سنی نیروهای جهاد دانشگاهی استان بوشهر اکنون زیر ۴۰ سال است که این نشان از وجود مجموعه‎ای جوان در جهاد دانشگاهی این استان است.

وی افزود: از مدیران دستگاه‎ها انتظار است که در بحث اعتمادسازی به این مجموعه اهتمام لازم را داشته باشند چراکه تاکنون در ایفای نقش خود در امور محوله کارکرد قابل توجهی به خود اختصاص داده است.

 

منبع:ایرنا